Pop Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har kommet over et merkelig problem. Kjører dualboot på PCen, med XP og Win7 på hver sin disk. XP var installert først, win7 laget da til bootmanager så jeg får det vanlige valget i oppstarten. Fungerer helt fint, inntil man tar bort en disk. Disken med XP (den første) er formatert som System, Active, Primary. Disken med Win7 er formatert (win auto) som Boot, Crash Dump... og ikke minst Logical Drive. Dermed vil ikke PC starte dersom jeg fjerner XP-disken. Er det noen måte i ettertid å få disken med win7 som System og Active, slik at jeg kan boote fra den alene og fjerne XP-disken, uten å formatere og installere på nytt? Disken med XP kan selvsagt fortsatt stå alene, som den gjorde før win7 kom inn i bildet. Takker for all hjelp. Er rimelig usikker på formateringen rundt win7, den virker å ha helt andre måter å sette opp disken/partisjonen på enn den gode gamle som f.eks. fdisk benyttet. Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hmm.. Hvis ikke jeg er helt på tryne nå, så er jeg bra sikker på at du må formatere Win7 disken som en primary. Man må ha bootmanageren på en primary disk.. Prøv å boote Parted Magic og se om du får muligheten til å konvertere disken der.. (Link) Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Takk for tips. Skal prøve Parted Magic. Kan man ha to likeverdige partisjoner egentlig? At to disker/partisjoner er primary? Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Mener man kan det, så lenge det er på to ulike disker iallefall.. Også må du sette Win7 disken som active, så maskinen vet at det er der MBR ligger.. Du har vel ingen planer med å skulle flytte rundt på Win7 disken? For når du har fått gjennomført det her, så blir det vel slik at uten den disken (som nå da vil inneholde MBR) så kan ikke XP starte opp.. Lenke til kommentar
wetwilly Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvorfor ikke bare bruke Vitualbox?? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg kan tenke meg at manuelt man kan fikse det, avhenging dog om du har kun en logical drive. slik: -manuelt forandirng av sector verdiene i partitions tabellen -manuelt forandring av relative sectors i boot sector -manuelt kopiering av bootmgr til Win7 partition -manuelt etablering av \boot folder i win7 partition -manuelt kopiering av en del filer fra den ene \boot folder til den ny etablert -kjøring av bcdedit /export mot den den nyetablert \boot folder -redigering av den eksportert bcd, for verdien {bootmgr} device partition=X: (X=bokstaven som win7 har når du er bootet i den) -kjøring av bootsect /nt60 X: /mbr (X= Vistapartitions bokstav. Det er mbr code vi er interessert å kontrollere, skrive om og ikke noe annet. Restart etter alt det, med kun Win7 tilkoplet. Eller -slette alle partitioner under Win7 installasjon, etablere ny, formatere og nyinstallere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå