Gå til innhold

Fekk engelsk versjon av TV. Har eg reklamasjonsrett?

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte dette fjernsynet på Netshop tidlegare i veka, og når eg no har fått det (og opna det) viser det seg at det eg har fått den engelske versjonen. Det følgde med trepola straumkabel i staden for topola, Programguiden går etter GMT sjølv om eg stiller klokka til GMT+1, og er difor so og seie ubrukeleg. Når eg slår på webtenesta Infolive får eg dessutan berre engelske nyheiter og veirmeldingar. Har prøvd å skifte til nordisk firmwire, men det vil berre akseptere den engelske. Dette har Netshop ikkje opplyst om, so har eg då ein gyldig grunn for reklamasjon i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring netshop og si at de har levert feil vare. KREV riktig vare levert og at si at du aventer henting av feilsendt vare. Du skal ikke trenge å gjøre en dritt når de sender deg noe du ikke har bestilt istedenfor det du bestilte. De kan sende en varebil og plukke opp feilvaren når du har tid.

Lenke til kommentar

Det virker som om selger i dette tilfellet har utelatt å gi vesentlige opplysninger som kan antas å ha innvirket på kjøpsavgjørelsen. Dette er en mangel iht fkjl § 16 (1) b.

Jeg regner med at kjøpsavgjørelsen din var basert på siden du linket til?

Lenke til kommentar

fulgte det med en norsk strømadapter på den tven? 2 polet altså

(de skal si fra om dette på salgsannonsen)

Virker som om de førte deg bak lyset med vilje uansett, men spørs om de er så "villige" til å hjelpe deg..

Lenke til kommentar
Du visste jo at netshop selger paralellimporterte produkter?

Lest intervjuet fra samsung norge eller?

Nei det visste eg ikkje. Greitt nok at dei gjer det, men i so fall bør dei opplyse om det på dei produkta det gjeld. Eg får jo ikkje bruke dei funksjonane eg forventa å skulle få bruke. Når eg kjøper ein TV i ein norsk butikk forventar eg at eg kan bruke dei funksjonane eg betalar for dersom ikkje anna er opplyst.

fulgte det med en norsk strømadapter på den tven? 2 polet altså

(de skal si fra om dette på salgsannonsen)

Virker som om de førte deg bak lyset med vilje uansett, men spørs om de er så "villige" til å hjelpe deg..

Nei der var berre trepola.

Lenke til kommentar

Også er det en ting til.

Denne TV-en har innebygget digital tv-mottaker for Riks TV. For å kunne se digital TV via vanlig TV-antenne behøver du en kortmodul/CAM som kjøpes separat og et programkort fra RiksTV.
Men denne modellen er ikke godkjent av RiksTV (den er nok veldig lik den "norske" versjonen, men har feil firmware). Hvis du kjøper CAM og programkort skal TV-ens serienummer registres for parring med kort og da vil sansynligvis RiksTV ikke godta serienummeret fra denne TV-en.
Lenke til kommentar
Også er det en ting til.
Denne TV-en har innebygget digital tv-mottaker for Riks TV. For å kunne se digital TV via vanlig TV-antenne behøver du en kortmodul/CAM som kjøpes separat og et programkort fra RiksTV.
Men denne modellen er ikke godkjent av RiksTV (den er nok veldig lik den "norske" versjonen, men har feil firmware). Hvis du kjøper CAM og programkort skal TV-ens serienummer registres for parring med kort og da vil sansynligvis RiksTV ikke godta serienummeret fra denne TV-en.

Eg brukar CAM med RiksTV-kort no og det fungerer bra bortsett frå det at programguiden går etter GMT i staden for GMT+1.

Lenke til kommentar

Krikkert har gitt den greieste løsningen her.

I tillegg vil det være en mangel dersom det kun fulgte med trepolet kontakt. Det vil også være en mangel om medfølgende bruksanvisning ikke var på enten svensk, norsk eller dansk.

Vil også tro at du kan "ta dem" på at de markedsfører TVen med innebygget mottaker for Riks-TV dersom denne mottakeren ikke er godkjent for bruk med Riks-TV.

Det raskeste her vil nok være å bruke angreretten for så og kjøpe TV fra noen som ikke driver paralellimport. Det vil også sikre deg enklere service/support på produktet i fremtiden. Men du kan også reklamere og kreve kjøpet hevet.

Lenke til kommentar

ring dem å få rett tv levert, og si du vil ha retur seddel med til den andre tv'en , da får du en seddel du bare klistrer på tv eska og sender den gamle i retur , eneste som koster deg litt er tid, å dra med deg den gamle tv'en til posten.

enkelt og greit egentlig.

Lenke til kommentar

i og med at varen heter 40a856, ikke 866 som er nordisk , så er det en EU modell. Så ifølge varenummeret så er det riktig vare du har fått. Men det at du har fått en 3polet kontakt og ingen nordisk bruksanvisning er en mangel.

Ulempene med EU modeller er som kjent ikke offisiell støtte for rikstv. Du får ikke 0-pixelgaranti, eller hjemmeservice på TV'n. Dette ville du fått om du hadde kjøpt den nordiske modellen som heter 866 på slutten. Den koster sannssynligvis noen tusenlapper mer.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

men er det opp til forbruker å sjekke om dette er en nordisk\europeisk modell? eller er det selger som har ansvaret for å opplyse om dette? , forbruker kan gå seg vill i tall når skal kjøpe seg tv, så her tror jeg enhver selger er villig til å ordne opp for seg

Lenke til kommentar

Om det er en nordisk eller europeisk er likegyldig. Kunde har fått den varen han har betalt for. Eneste mangler jeg ser her er rikstv, strømkontakt og manualer.

Veit det netshop driver med er litt på kanten, men til syvende og sist er det kunden som må undersøke. Man kan ikke kreve at selger skal opplyse om enhver lille detalje. Skulle det skje ville vi vært nødt til å lese gjennom en 400 siders disclaimer som måtte spesiallages for hvert produkt.

*edit*

Det at den heter 856 er det som definerer at det er en europeisk modell, altså har netshop opplyst om det er en EU modell. Dog er det kun de "mer lærde" som veit dette.

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Veit det netshop driver med er litt på kanten, men til syvende og sist er det kunden som må undersøke. Man kan ikke kreve at selger skal opplyse om enhver lille detalje. Skulle det skje ville vi vært nødt til å lese gjennom en 400 siders disclaimer som måtte spesiallages for hvert produkt.

Ta en titt på forbrukerkjøpsloven § 16. Selger er faktisk nødt til å opplyse om vesentlige detaljer som forbrukeren kan forvente å få, hvis man kan regne med at opplysningene kan ha innvirkning på avgjørelsen om å kjøpe eller ikke kjøpe. Det er en selvfølge at informasjon som gis er tilgjengelig for alle, ikke bare de "mer lærde".

Det er en gyllen middelvei mellom å utelate vital informasjon, og en 400-siders disclaimer. Du krisemaksimerer unødvendig her. Det oppstilles ikke noe krav om "enhver lille detalje" (sic), men et krav om å opplyse om vesentlig informasjon. Loven har til og med gitt føringer for hva som er vesentlig informasjon: Informasjon som kan ha noe å si for kjøpsavgjørelsen. At noen kan påstå at å unnlate å opplyse om at dette er en EU-modell er OK, eller påstå at dette burde fremgått av prisen, eller at den gjengse forbruker burde ha sett det på modellnummeret er uforståelig for meg.

Dette er ikke "litt på kanten". Dette er langt over kanten og på full fart mot et ublidt møte med hard bakke.

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om "enhver liten detalj" her. Vi snakker om at produktet leveres uten norsk stikkontakt, uten nordisk språk, ikke kan stilles til CET tidssone, ikke har korrekte manualer, ikke er godkjent for bruk på det TV-nettet de reklamerer med, og til slutt ikke er beregnet for det markedet de selger den i.

Dette er opplysninger som det ikke burde være noen tvil om at kan påvirke kundens avgjørelse om kjøp, og dermed er faktisk selger pålagt å opplyse om det.

Netshop har ikke drevet i en grå-sone i denne saken, de har levert et produkt som har mangler etter Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Dersom de ser i lenka eg la ut i fyrsteposten, har dei teke fjernsynet ut av sortimentet no. Det låg faktisk inntill i går på framsida deira, og ligg framleis i sommarkupp-katalogen. Det er vel fleire som har klaga rekna eg med. Har ikkje hatt tid til å kontakte dei i enno, men skal sende ein e-post no. Telefonsupport-tidene er jo heilt elendige.

Takk for all hjelp eg har fått. :)

Lenke til kommentar

Alle nordiske Samsung-modeller skal være merket med XXE i modellnavnet. XXC er parallellimport. NetShop tjener fett på å rasere markedet med slik piratvirksomhet, og kundene står med et annet produkt enn de tror de har kjøpt. De har bevisst valgt å droppe denne delen av modellbetegnelsen på sine sider. Det er det allikevel ikke alene om da jeg ser at også andre nettbutikker gjør det samme. Hadde det i det minste stått oppført korrekt modellnummer, så kunne folk lettere gjort et bevisst valg. Skulle kjøpe meg TV for to år siden, og sendte derfor NetShop en mail hvor jeg spurte om de hadde XXE eller XXC på lager. Fikk aldri noe svar tilbake.

Dersom det mangler nordisk dokumentasjon, mangler iht. norske TV-sendinger, har feil strømadapter og i tillegg ikke dekkes av Samsungs utvidete garanti så er det en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven. Forbruker har krav på å kunne forvente at produktet holder samme egenskaper som tilsvarende produkter. A656XXC skal derfor forventes å ha samme egenskaper som A656XXE om ikke annet enn A656 oppgis i produktinformasjonen.

Hvor villedende dette er får man intrykk av når store seriøse nettsteder og fagblader tester disse produktene, og oppgir at de kan kjøpes for xx xxx kr hos xxx nettbutikk. Produktet de testet var XXE, mens de sender kunden til XXC.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På tide å oppdatere litt her no. Eg ringde Netshop ein dag, kort etter at supporten opna om morgonen og etter eveighetar i kø kom eg til slutt gjennom. Fekk beskjed om å sende dei ein skriftleg søknad, so det gjor eg. Kostnadar eg fekk med frakta skulle dei betale tilbake dersom returen vart godkjend, sa han eg snakka med. Den vart omsider godkjend med grunngjevinga "selger har levert feil vare", og pengane skulle betalast tilbake. Eg fekk fyrst ein del av pengane, so måtte eg kontakte dei igjen for å få resten. Resten av pengane skulle eg få, men dei kostnadane eg har hatt med frakta fekk eg av ukjend grunn ikkje refundert. Dei har fått kopi av kvitteringa eg fekk på Posten, so eg kan ikkje forstå kvifor dei ikkje vil dekke frakta lenger.

Viss dei skal øydeleggje gode kundeforhold på denne måten, so versegod. Eg handlar heller med Komplett frå no av, for der veit eg av erfaring at sørvisen er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...