Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Mulig vepsebol under platt ute - hva gjør jeg nå...

Anbefalte innlegg

Har de siste dager flere ganger sett at veps har stukket seg ned mellom en lav platt utenfor døra her, og forsvunnet ned mot bakkenivå.

Platten er svært enkel, men tung som %¤"%#!. Er gamle europaller jeg la terrassebort på for få uker siden.

Under pallene er det sand og grus, så jeg ser ikke bort i fra at vepsen kan trives særdeles godt under der.

Var egentlig aldri i mine tanker at disse flygende jæ.... kunne slå seg ned her!

Så til det store spørsmålet;

Er det noen gode, gamle "kjerringråd" til hvordan jeg blir kvitt ett evt bol uten å demontere hele platten? Er temmelig trangt om plass for å komme til å sprøyte noe under der...

Skal det sprøytes, blir det i "blinda", og da bør det vel være noe som er såpass giftig, at det også vil ta vepsen selv om en ikke treffer bolet direkte.

Også tips til ting jeg kan helle ned under platten som er så plagsomt for de stripete beistene, at den holder seg på god avstand, er ypperlig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Teip igjen hullet/hullene med gaffateip. :devil:

Ikke for å høres pesimistisk ut, men jeg frykter at dette vil medføre at tre-terrassen blir en grå teip-terrasse i løpet av sommeren :ph34r:

Fyll hullet med vann! Se hvordan de drittvepsene reagerer da. :devil:

Tok en med slangen i går. Deretter møtte den på en `47 Ecco i ræva :grin2:

Men å greie å "drukne" hele undersiden av en platt med sugende mark under, ser jeg ikke for meg uten hjelp av ei 15m+ springflo (husk snorkel, frank), eller brannvesnets slanger og volumer.

Men det er klart, at står jeg der med slangen og en jæ... flyr forbi, må den nok være over gjennomsnittlig god til å fly for å se morgendagen.

Noen som vet om salmiakk vann, sitronvann etc vil skremme vekk fy-sakene?

EDIT:

Det er med stor sannsynlighet bol under der. Var ute nå og tetta en del av sprekkene med bambuspinner og en del med flaggline. Surrer godt under der når de ikke kom seg ut den vante ruta....

En del hadde også planer om å komme seg inn, og fikk smake gårdagens VG.

Dagen er garantert ikke det samme uten .....veps.

Får vel se det hele ann, om jeg har fått tetta nok eller ikke. Om ikke, får Radar prøvd seg. Og om det ikke hjelper, tar jeg fram termokjeledress og høytrykkspyler.

F...skapet skal bort!!

Endret av aquafrank
Lenke til kommentar

Og to stikk seinere begynner det meste å bli dønn tett utafor.

Men har ett par oppfølgingsspørsmål:

-Hvor lenge er det sannsynlig at vepsene som er stengt inne overlever? Er garantert en del småkryp under der de kan leve av.

Får litt småspader av den aggressive summinga under der....

-Hvor små åpninger er det sannsynlig at en veps greier å skvise seg gjennom?

-Greier veps å grave seg ut om de må? Vet jo at enkelte arter kan leve under bakken, men aner ikke hvilken art dette er (Bor i vesterålen).

-Er mange år siden sist en veps var borti meg, takk og pris. Men nå klør det som bare %¤!¤!"%#"! på ankelen, der jeg fikk meg ett par stikk med få cm mellomrom.

Hvor lenge er det normalt at slike stikk lager krøll?

Kan ikke si med sikkerhet at det var vepsen heller, merket ikke verken stikk eller så noen rundt meg mens jeg lå ute å banka tau ned i sprekkene.

Lærdom;

1) Ikke bruk småmorkne paller til underlag.

2) Drukne treverket i kobbersulfat før en kler det.

3) Ha på høye sko når en kødder med veps....

Lenke til kommentar

Oppdattering etter 5 døgn;

Hører ikke noe liv under der, og har heller ikke sett noen flygende jagere på ett par dager.

Stikkene har også mer eller mindre forsvunnet.

Ordnet seg altså med litt banning, og mye bankling av tau i sprikkene :D

Lenke til kommentar
Har de siste dager flere ganger sett at veps har stukket seg ned mellom en lav platt utenfor døra her, og forsvunnet ned mot bakkenivå.

Platten er svært enkel, men tung som %¤"%#!. Er gamle europaller jeg la terrassebort på for få uker siden.

Under pallene er det sand og grus, så jeg ser ikke bort i fra at vepsen kan trives særdeles godt under der.

Var egentlig aldri i mine tanker at disse flygende jæ.... kunne slå seg ned her!

Så til det store spørsmålet;

Er det noen gode, gamle "kjerringråd" til hvordan jeg blir kvitt ett evt bol uten å demontere hele platten? Er temmelig trangt om plass for å komme til å sprøyte noe under der...

Skal det sprøytes, blir det i "blinda", og da bør det vel være noe som er såpass giftig, at det også vil ta vepsen selv om en ikke treffer bolet direkte.

Også tips til ting jeg kan helle ned under platten som er så plagsomt for de stripete beistene, at den holder seg på god avstand, er ypperlig :-)

HEI

Jeg bekjemper skadedyr hver dag. Det er mye veps om dagen.

Det finnes få snarveier når det gjelder bekjempelse av skadedyr. Det gjelder også for veps. Normalt må du bruke insektmidler, og du må treffe direkte på bolet. Var jeg deg, ville jeg forsøkt å sprute direkte inn i hullet. Hvios du er heldig virger dette. Hvis det ikke virker, kan du forsøke med et insektpudder / pulver. Strø det i åpningen, og så langt ned som mulig. Da vil hver veps få dette på seg når de flyr ut og inn. Du må ta deg god tid, men etter noen dager kan problemet være løst. Hvis ikke dette virker, må du åpne opp, eller ringe et skadedyrkontrollfirma. Vi har diverse utstyr til slikt. Les mer om veps, eller veps-info.no Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...