Sono Juventino Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Heisann Jeg er nettopp ferdig med VGS etter 3 harde år. Har et greit snitt og har ståkarakterer i alle fag. Det har seg allikevel sånn at jeg strøyk skriftlig eksamen i italiensk andreåret jeg gikk på skolen. Har stryki til skriftlig tre ganger (ink. første gang) før jeg nå til slutt sto med karakter 2 (to) i faget. Har hørt snakk om at jeg også må ha muntligeksamen i faget fordi jeg tar det som privatist. Stemmer dette? Sammen med vitnemålet fikk jeg også et ark med "for deg som ikke møtte til eksamen eller har fått 1 i standpunkt eller til eksamen". Betyr dette at jeg mangler fag, eller er dette standardutsendelse med vitnemålet? Statusen på vitnemålet er "bestått" som i 1. klasse der jeg sto i alle fag, mens jeg bare har "fullført" andreåret. Betyr dette at jeg nå har alle fag, eller må jeg også gjennomføre denne muntligeksamen? Har en kompis som er virkelig god i italiensk, så jeg er sikker på at jeg vil stå på en evt. muntligeksamen, men hadde vært godt å få klarlagt dette før militærtjenesten. Da må jeg jo evt. huske å melde meg opp som privatist før fristen. Håper på svar, og pass på at du kjenner til reglene før du svarer. Dette er viktig for meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvis du har fått vitnemål (og ikke kompetansebevis, pass på denne) så har du fullført treårig VGS, og "trenger" ikke ta opp noen fag. Den som melder seg som privatist må ta de eksamenene Kunnskapsløftet fastsetter for planen. For faget italiensk er det fastsatt (kilde: udir.no) at det skal avlegges både skriftlig og muntlig eksamen. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Har bare fått kompetansebevis, så da betyr vel dette at jeg også trenger en muntlig eksamen til høsten? Jeg trenger vel ikke ta opp igjen den skriftlige eksamen også? Det ville i så fall ha vært meget lite logisk. Takker for svar, krikkert, og håper du/andre også kan svare på spørsmålet ovenfor. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du må ta opp igjen samtlige eksamener, både skriftlig og muntlig. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Altså. Bare så vi unngår misforståelser... Jeg har stått i faget skriftlig, men mangler muntligeksamen. Derfor må jeg stå i både skriftlig og muntlig til neste år for at det skal være gyldig? I så fall synes jeg det er ekstremt dårlig kommunikasjon. Burde jeg ikke blitt opplyst om at jeg også ville trenge muntligeksamen på privatistweb? Synes også skolen burde ha sagt i fra om dette klart, for jeg hadde aldri fått det med meg om ikke to 89-modeller hadde snakket om det på vei i bilen hjem fra eksamen. Er virkelig elendig i italiensk og er ufattelig skolelei om dagen. Litt usikker på om jeg kommer til å klare å stå igjen i skriftlig faktisk... Nå er det vel på sin plass... FAEN!!! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Bare så vi unngår misforståelser: Hvordan, eksakt, har forløpet for din italienske "karriere" vært? Har du stått på alle eksamener du har blitt trukket ut til? Hvis du tar skriftlig+muntlig eksamen og stryker til muntlig må du ta begge om igjen. Hvis du er så elendig i italiensk, hvorfor tar du det? Du kan såvidt meg er bekjent ta et annet språkfag. Kravet for å få vitnemål er at du har x antall uketimer beståtte fag (var 90 uketimer over tre år da jeg gikk ut under reform 94), med krav om så og så mange timer fremmedspråk. De fleste oppfylte det ved å ta et lite tretimerskurs i engelsk. Det er mulig det er en slik mulighet for deg -- hør med skolen. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Det har seg sånn at jeg sto glatt i faget i seg selv. Faget er et skriftlig fag, og det har således aldri vært snakk om noen mulighet for muntligeksamen tidligere. Jeg ble trukket opp i Italiensk skriftlig i 2. klasse VGS og strøyk der. Etter det tok jeg eksamen tre ganger til - to som elev og en som privatist. Den første gangen som privatist sto jeg altså. Det vil altså si at jeg har stått på alle eksamner og fag jeg har hatt i løpet av VGS. På kompetansebeviset står jeg fortsatt oppført med karakteren 1 på eksamen, så jeg mistenker at de ikke hadde fått eksamenskarakteren min på det tidspunktet. Takker for hjelp så langt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Slik du beskriver det så mener jeg du skal ha vitnemål. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Tusen takk krikkert! Da håper jeg det er en feil fra skolen sin side og at jeg vil motta vitnemål med tiden. Skal et år i militæret først, så ting haster ikke ekstremt for min del. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det der er en tricky situasjon. Problemet er at for å kunne ta faget som privatist (og ikke elev), så må du ta både muntlig og skriftlig eksamen, mens du som elev kan bli trekt til eksamen (enten i muntlig eller skriftlig, eller i begge (to separate eksamener, merk deg det krikkert.). Hvis du da stryker på denne eksamenen, trodde jeg det var meningen at en skulle kunne ta opp kun den eksamenen en har strøket i, som privatist, men jeg er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Det er jo det helt klart mest logiske. Tror jeg ringer skolen på mandag for å sjekke hva som stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå