Gå til innhold

Kan jeg bruke objektivet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera, og regner med det blir nikon D60. Jeg har ett Nikon kamera fra før, men det er med film, vil heller ha digitalt. Til dette kameraet har jeg et objektiv, kan jeg bruke det på D60 og?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vil passe, men mest sannsynlig vil du ikke få autofokus selv om det er et autofokus objektiv. For at man skal få autofokus med D60 må man ha et objktiv med fokusmotor innebygget. Det er bare objektiver fra Nikon med AF-S i betegnelsen som har det.

Endret av Ballovarre
Lenke til kommentar
Men hvis du er heldig kan det være at Nikon bruker samme type objektiver på de nye kameraene som de gamle. :)

TS er heldig. :) Nikon har beholdt F-fatningen i lange tider, og alle SLR-objektiver de har lagd fungerer fortsatt i større eller mindre grad.

På D60 fungerer pre-AI, AI, og AI-S-objektiver uten lysmåling men ellers fint. Disse har ingen elektronikk eller autofokus. Den ganske uvanlige objektivtypen AI-P gir lysmåling, men ikke autofokus - fordi de ikke er lagd for å autofokusere.

AF-objektiver uten motor (AF og AF-D) fungerer, men autofokuserer ikke fordi de er avhengige av en motor i huset. Dette har ikke D60, derfor er det bare AF-S og AF-I-objektiver som gir AF på dette huset.

Vær forøvrig også klar over at siden digitale DX-sensorer er mindre enn 135-film, brukes bare deler av bildet objektivet tegner - ergo må du gange brennvidden med 1.5 for å få den brennvidden objektivet måtte ha hatt for å gi et tilsvarende perspektiv på 135-film eller FX-sensorer når du bruker dem på DX-sensorer.

For å si det enklere: om objektivet du har til det filmbaserte kameraet er en 50mm, vil det når du monterer det på digitalkameraet gi samme perspektiv som en 75mm ville gjort på filmkameraet (50*1.5=75). Er det en 35mm, vil det gi samme perspektiv som en 52mm (35*1.5=52) ville gitt. Dette gjør at mange standardzoomer som 35-70mm blir litt ubrukelige på digitalkameraer, siden de ikke fungerer som vid-til-tele, men normal-til-tele.

Lenke til kommentar

Man får vel også nevne at et medfølgende normalzoomobjektiv 18-55 mm eller lingnende har en ekvilent brennvidde på 27-82.5 mm

Hvis du har råd til og heller se etter et D80 får du et hus som har innebygget fokusmotor og da står du mer fritt angående eldre objektiver.

Lenke til kommentar
Man får vel også nevne at et medfølgende normalzoomobjektiv 18-55 mm eller lingnende har en ekvilent brennvidde på 27-82.5 mm

Hvis du har råd til og heller se etter et D80 får du et hus som har innebygget fokusmotor og da står du mer fritt angående eldre objektiver.

Kjøpte en Nikon D80 på Expert Sunndal for 4500 kr men byttet det inn igjen for en Nikon D5000. D80 kommer med 18-55 VR og sammenlignet med VR kitet til D60 koster det kun 500 kr mer, absolutt godt brukt 500 kr.

De selger det nok ut igjen for 4500 kr, kanskje inkl. frakt hvis du spør.

Lenke til kommentar
På D60 fungerer pre-AI, AI, og AI-S-objektiver uten lysmåling men ellers fint. Disse har ingen elektronikk eller autofokus. Den ganske uvanlige objektivtypen AI-P gir lysmåling, men ikke autofokus - fordi de ikke er lagd for å autofokusere.

Pre-AI passer ikke, og må ikke prøves å monteres på kamera, da ting kan bli ødelagt. AI'd objektiver derimot (Pre-AI konvertert til AI) funker helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...