Svinks Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Sitter og ser på Scrubs på TV2 på digitalt bakkenett, og mye rart skjer: Lyd og bilde kommer og går, de tuller litt med å sende 4:3 i widescreen, men når alt har stabilisert seg, ser jeg at det er kommet HD-logo på Info-stripa, og kanalen har byttet navn til TV 2 HD. Om Scrubs virkelig sendes i HD vil overraske meg, men det ser egentlig litt skarpere ut enn andre kanaler både på avstand og med nesa helt oppe i skjermen. Reklamen ser også ekstra lekker ut, nesten så man får lyst til å kjøpe alt de reklamerer for. Jeg leste nylig i Dagbladet at TV2 planla å starte HD-sendinger av enkelte sendinger før bakkenettet får økt kapasitet, da NTV/RiksTV har tatt i bruk en ny komprimeringsalgoritme som gir plass til HD med nåværende båndbredde. Noe tyder på at de allerede er i gang, eller i alle fall tester ut noe. Lenke til kommentar
buzo Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Riks Tv sender enkelte program på Tv 2 i HD fra og med i dag. Se: http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/TV-2-i-HD/ Første program ut er Allsang på Grensen i kveld. Tour de France skal visst også sendes i HD. Dette er jo godt nytt for oss som har Riks Tv Lenke til kommentar
technofranki Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Om Scrubs virkelig sendes i HD vil overraske meg, men det ser egentlig litt skarpere ut enn andre kanaler både på avstand og med nesa helt oppe i skjermen. Reklamen ser også ekstra lekker ut, nesten så man får lyst til å kjøpe alt de reklamerer for. Jeg her helt enig i det du har lagt merke til. TV2 HD startet sine sendinger på RiksTV i dag. Første program ut som sendes i HD var Allsang på grensen. Alle andre programmer oppskaleres til 1080i, og jeg synes bilde er mye bedre nå enn før. Jeg har skrevet litt om dette på bloggen min og har også lagt ut noen skjermdumper fra sendinga. Oppdatering: Har lagt inn et par av bildene som også finnes på bloggen min, trykk på bildet for full 1920x1080 oppløsning. Endret 27. juni 2009 av technofranki Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Ser dessverre ut som TV2 HD lansering har ført til en betydelig redusert kvalitet på TV2 Zebra og TV2 Sport i bakkenettet. Fotballen på disse kanalene så ut som var streamet fra YouTube . Det irriterer nok mange som ville se Tippeliga kampen på TV2 Zebra at kvaliteten var blitt så mye dårligere. Endret 25. juni 2009 av Bobben1 Lenke til kommentar
henry14 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 det som irriterer meg mest er at serier som 70's show sendes i 4:3 med svarte striper på hver sin side av skjermen....har sendt melding til TV 2 om dette. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 det som irriterer meg mest er at serier som 70's show sendes i 4:3 med svarte striper på hver sin side av skjermen....har sendt melding til TV 2 om dette. Det er vel en gammel serie som er produsert i 4:3,m så det er riktig måte å sende det på, synes jeg. Hvordan vil du ha det? Strukket i bredden så folk ser feite ut, eller klippet i bunnen og toppen? Du kan sannsynligvis velge begge deler på dekoderen eller TV-en din, hvis du foretrekker et herpa bilde for å fylle hele bredskjermen. Lenke til kommentar
henry14 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 det som irriterer meg mest er at serier som 70's show sendes i 4:3 med svarte striper på hver sin side av skjermen....har sendt melding til TV 2 om dette. Det er vel en gammel serie som er produsert i 4:3,m så det er riktig måte å sende det på, synes jeg. Hvordan vil du ha det? Strukket i bredden så folk ser feite ut, eller klippet i bunnen og toppen? Du kan sannsynligvis velge begge deler på dekoderen eller TV-en din, hvis du foretrekker et herpa bilde for å fylle hele bredskjermen. vil bare ha det slik det var før det ble "HD". Da ble alle programmer sendt slik at de fylte hele skjermen hvis man ville. Hva er ellers grunnen til å ha 16:9 TV hvis du bare skal ha en liten firkant med svarte striper på hver sin side av skjermen. Kunne ikke brydd meg mindre om personer blir litt dratt ut og ser feitere ut osv. Før hadde man hvertfall muligheten til å bestemme om man ville fylle hele skjermen eller ikke... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 vil bare ha det slik det var før det ble "HD". Da ble alle programmer sendt slik at de fylte hele skjermen hvis man ville. Nå ser jeg hva du mener: TV2-logoen står utenfor bildet på den høyre svarte stolpen på 4:3-programmer. Og valget for å velge bildeformat (letterbox, pan&scan og fyll skjerm) er grået ut der man kan velge det individuelt for programmet man ser på (OPTIONS-knappen på min Grundig). Og går man inn på MENU og velger det generelt for alle programmer, så hjelper det ikke fordi det ikke lenger er dekoderen som legger på det svarte (hvis man har valgt letterbox), det er sendt ut fra TV2 sannsynligvis. Ja, det var dumt, det tar vekk en valgmulighet for de som vil ha dette valget. Og det må være håpløst for de som fortsatt har 4:3-TV, det gir sannsynligvis svart kant hele veien rundt på 4:3-programmer. En annen tåpelighet: TV2-logen er ikke lenger et diskret transparent 2-tall, men en hvit kvadrat med rødt/gult/grønt tall. Det kan øke faren for at det brenner inn på enkelte plasmaskjermer. Selv med LCD foretrakk jeg den gamle logoen, den var diskret, mens den nye er totalt tivoli. Lenke til kommentar
technofranki Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Hva er ellers grunnen til å ha 16:9 TV hvis du bare skal ha en liten firkant med svarte striper på hver sin side av skjermen. Kunne ikke brydd meg mindre om personer blir litt dratt ut og ser feitere ut osv. Før hadde man hvertfall muligheten til å bestemme om man ville fylle hele skjermen eller ikke... Før 16:9 TV kom, har det vært sendt 4:3 sendinger i over 40 år i Norge, så det sier seg jo sjøl at det meste av materialet faktisk er i "firkantet" format. Hvis du må fylle opp hele skjermen din med bilde, så bruker du Zoom-knappen eller liknende på fjernkontrollen din. Vanskligere enn det er det ikke. Jeg synes det er helt greit at de sender det som er produsert i 4:3 i det formatet. Dessuten har jo bildekvaliteten blitt bedre på TV2 også, så det er jeg veldig godt fornøyd med. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Hvis du må fylle opp hele skjermen din med bilde, så bruker du Zoom-knappen eller liknende på fjernkontrollen din. Vanskligere enn det er det ikke. Jeg synes det er helt greit at de sender det som er produsert i 4:3 i det formatet. Men tingen er tydeligvis at 4:3-materiale nå sendes i 16:9, selve bildet har rette proporsjoner, men det er fylt ut med noe svart på sidene. Da får man ikke på min dekoder eller TV når de er koblet med HDMI zoomet eller strukket bildet fra 4:3 til 16:9, da dekoder og TV oppfatter bildet som at det er 16:9. Kobler jeg med SCART, kan jeg sannsynligvis zoome vekk det svarte med TV-ens zoom-funksjon, men da mister jeg litt av bildet i toppen og bunnen. TV2 er ikke aleine om dette i bakkenettet. Men det er nytt at de gjør det konsekvent etter at de ble HD. Lenke til kommentar
BooBass Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) OI OI OI! Bytta litt rundt på kanalene i sted, kom til TV2. Jeg skjønte først ingenting, bildet var jo så klart! Så så jeg TV2 HD i hjørnet. Trodde ikke dette skulle komme før om noen år jeg. Nice! - BooBass edit: Nå ser jeg på allsang på grensen for første gang lol Endret 27. juni 2009 av BooBass Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hvis du må fylle opp hele skjermen din med bilde, så bruker du Zoom-knappen eller liknende på fjernkontrollen din. Vanskligere enn det er det ikke. Jeg synes det er helt greit at de sender det som er produsert i 4:3 i det formatet. Men tingen er tydeligvis at 4:3-materiale nå sendes i 16:9, selve bildet har rette proporsjoner, men det er fylt ut med noe svart på sidene. Da får man ikke på min dekoder eller TV når de er koblet med HDMI zoomet eller strukket bildet fra 4:3 til 16:9, da dekoder og TV oppfatter bildet som at det er 16:9. Kobler jeg med SCART, kan jeg sannsynligvis zoome vekk det svarte med TV-ens zoom-funksjon, men da mister jeg litt av bildet i toppen og bunnen. TV2 er ikke aleine om dette i bakkenettet. Men det er nytt at de gjør det konsekvent etter at de ble HD. HD er alltid 16:9 og TV2 sender i 1080i hele tiden. Gammelt 4:3 matriale sendes i "pillarbox for å unngå forvrengt bildegeometri. Siden TV2 HD alltid sender 16:9 så vil ikke dekoderen forsøke å strekke bildet til fullskjerm. Tror muligens Sagem kan strekke 16:9 pillarboxen til fullskjerm men da må det i såfall gjøres manuelt på fjernkontrollen hver gang man velger kanalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå