Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

What to bring on first day at VGS1?

Anbefalte innlegg

Øhm... NEWSFLASH! Jeg begynner på en skole hvor jeg ikke kjenner en eneste på min alder. Jeg har to spørsmål som jeg hadde satt VELDIG stor pris på om folk hadde svart på.

Hvordan er Lillestrøm vgs. i Akershus? Fint miljø? Hvordan er lærerne? Er det sånn at alle som begynner der kjenner hverandre fra før av?

Alt dette med kalkulator og sånt, skal man kjøpe det inn på forhånd? Vi får jo gratisskolebøker, så det skal vel ikke være et problem. Men hvert år, rett før skolestart, pleier ARK kry av ungdommer som skal ha sånne fancy schwæære kalkulatorer på tilbud. Hm...?

DANKE! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jessir, du må kjøpe kalkulator selv... koster rundt en tusenlapp. Men vent til skolen starter, for du får beskjed av læreren hvilken type du skal kjøpe.

Ah, da så! x)

Så for meg en liten Harry Potter-greie. Mer sånne ugler eller noe av den slags som kommer med et brev. Jaujau. Takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Jeg er nettopp ferdig på Lillestrøm vgs, og kan ikke skryte nok av skolen. Miljøet er utrolig bra og bortimot alle er kjempe hyggelige. (De sier Lillestrøm er en mobbefri skole). Det er mange som begynner her som ikke kjenner noen fra før, men folk er så greie at det er ikke noe problem. Av de andre skolene i området blir vi ofte sett på som "nerdeskolen", mens naboskolen Skedsmo er "de kule". For det første er det nokså høyt snitt for å komme inn her, dessuten er mange elever ambisiøse og mange har gode karakterer. Det ser man bl.a. ved at skolen gjør det veldig bra på kjemiolympiaden, abelkonkurransen og diverse andre ting. Men ikke misforstå, dette er absolutt ikke en skole full av "nerder".

Når det gjelder hvor flinke lærerne er, så varierer det veldig, men de fleste lærerne jeg har hatt har jeg vært veldig fornøyd med. Særlig mange realfagslærere er ekstremt gode.

Når det gjelder kalkulator, så bruker lærerne på Lillestrøm Texas. Så om du skal ha hjelp med den i matten, så burde du ikke kjøpe Casio, for den kan de så og si ikke bruke.

Hvilken linje skal du gå? Bare spør hvis du lurer på noe mer. De fleste på Lillestrøm trives veldig godt, og jeg tror du kommer til å få tre fine år. Jeg kommer hvertfall til å savne Lillestrøm :)

Lenke til kommentar

Gikk ut av Lillestrøm i år sitter igjen med ingen negative minner. Ble kjent med noen 1. og 2. klassinger og de er bare supersøte. De fleste fra allmenn er ganske sjenerte og holder seg innen for hver sin egen sosiale sirkel men når du blir kjent med dem er de bare koselige å prate med. Folka fra dans og drama er bare til å elske, full av positiv energi. Det er en veldig treg skole, lite skjer utenom timene. Håper du trives, det gjorde jeg.

Ps si ifra om du trenger en Matte T bok og en texas kalkulator.

Lenke til kommentar

åå! Nå ble jeg utrolig glad! Jeg har bare vært der en gang, og fikk en liten omvisning av noen av elevene der, og de sa også bare masse fine ting om skolen. Og mottoet "livet er kort, men kunsten er lang" er jo utrolig... genialt, patetisk og morsomt på samme stund.

Jeg har 5 i snitt. Jeg fikk høre av nabojenta og noen av de andre jeg kjenner i 1. at det er sånn ca. 4,8 i snitt for å komme inn, så det skal vel gå greit? Lillestrøm høres utrolig fantastisk ut! Høres ut som Katta i Oslo, men bedre. Det høres jo ikke ut som om skolen er full av nerder, men mer intelektuelle koselige mennesker. høhø.

Gleder meg skikkelig. Håper bare at jeg får meg venner der, og at folk er mye mer seriøse på vgs enn på ungdomskolen! Spesielt elevrådet, som jeg tror forstår er VELDIG seriøse? Hvordan er dette med rasisme? Jeg er jo ikke norsk, selv om passet sier det.

Jeg har forresten søkt ST. Hva er dette med engelsk naturfagsgreie? De jeg har snakket med sier at dette ikke er sånn veldig til å skryte av?

Kroofant4: Jeg trenger nok ingen matte T-bok, om T-en står for teori. Hvis det er en ting jeg holder meg langt unna er det teoretisk matte. blæh. Men kalkulatoren kunne jeg kanskje trengt... :mrgreen: Man MÅ vel ha kalkulator?

TAKK FOR BEGGE SVAR!

Lenke til kommentar

Du må nok ha kalkulator ja, ettersom matten er obligatorisk de to første årene.

Engelsk naturfag er rett og slett at undervisningen i naturfag foregår på engelsk. Boka er norsk og pensum akkurat det samme som i vanlig naturfag, bare at læreren er engelskspråklig og all undervisning og prøver foregår på engelsk. Han er forøvrig veldig flink og underviser egentlig på IB. Jeg foretrekker naturfag på norsk jeg da, men for folk som har tenkt til å søke IB andre året kan dette være en fordel.

I løpet av 3 år har jeg aldri lagt merke til rasisme. Det er en flerkulturell skole og som sagt er folk veldig hyggelige, så det er nok null problem :) En ting til med Lillestrøm, er at alle her har venner, hvertfall slik jeg ser det. Det er så utrolig mye forskjellige folk som går her, så alle klarer å finne seg noen de passer sammen med.

Og ja, det er en seriøs skole med høyt faglig nivå og de fleste elevene er også seriøse. Det samme gjelder elevrådet. Bortsett fra elevrådet finnes også en del komiteer, om du er interessert i sånt. Et eksempel er "Ghanakommiteen". Jeg var medlem der, og vi samlet inn penger som vi bl.a. brukte på å bygge en skole i Ghana og trykke skolebøker. Det er bare en liten del av det som foregår der, jeg kunne skrevet et langt brev :p

Poenget er at Lillestrøm faktisk er den beste skolen jeg har gått på, på grunn av det gode faglige og sosiale miljøet. Jeg tror ikke du kommer til å angre på valget ditt altså :)

Lenke til kommentar

Håper du får "datamannen" :D bare husk navnet, du vil garantert høre det igjenn på lillestrøm vgs :)

Er et veldig godt miljø, alle typer mennesker der. Her i lillestrøm blir det vel stemplet som en "nerdeskole" men det er jo bare positivt :)

Endret av blaxtro
Lenke til kommentar
Håper du får "datamannen" :D bare husk navnet, du vil garantert høre det igjenn på lillestrøm vgs :)

Hø? Jeg har da ikke hørt det i løpet av mine tre år på Lillestrøm :p (Gikk allmenn).

Mener du Bakken?

Lenke til kommentar

når jeg begynte på vidregående kjente jeg forsåvidt mange på skolen, men ingen i klassen. Var ikke noe problem og bli kjent med folk. Var mange som var i min situasjon, og sikkert noen i din også :)

er bare og være hyggelig og være med på tingene som skjer :)

og jeg tror ikke jeg hadde med meg så mye mer enn en sekk med et penal med meg. Du får nok informasjon om hva du trenger en av de første dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...