Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne tapet og male over veggene?

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har tapet på veggene som det er malt over i et av rommene i huset.

jeg har aldri gjort noe male-jobb før men hvordan går jeg frem for å fjerne tapet?

er det slik at jeg fjerner tapet og male over veggene etterpå?

ev. en butikk jeg kan gå til? er maxbo riktig valg?

jeg er bosatt i oslo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tapet kan oftest fjernes med å fukte den gamle med vann, og skrape den ned. Det blir litt søl av dette, så om ikke gulvet tåler noe fukt, bør det legges gamle håndklær etc langs veggene.

Det finnes også egne "maskiner" som er laget for å hjelpe til med å fjerne tapet. Det er da vanndamp som løser opp limet, og dette er mye mer effektivt enn å stå der med ei fille i ei hånd, og ei skrape i den andre.

Det kommer mye ann på både tapet, lim og underlag om du får med deg alt, eller ikke. Ser ikke bort i fra at veggene trenger en runde med både pussepapir og sparkel etter fjerningen.

Ville nok selv vurdert hvor godt tapetet sitter, og helst bare malt over det som er på veggene.

Lenke til kommentar
Er da verken dyrt eller vanskelig å sette opp nye sponvegg plater, dette sparer masser tid å arbeid.

takk for mange gode svar. hva er sponvegg? kan jeg se bilde av noe sånt? maler jeg over det?

Lenke til kommentar

Sponvegg = vegg av sponplater... :-) Flat vegg, så det er vel ikke det store bildemessige stæsjet.

Å sette opp sponplater utenpå gammel vegg er vanligvis ei grei løsning - men:

Karmer til dører vil ofte bli kødne av seg. Veggen er jo nå 12mm tykkere enn før.

Å montere plater krever også en del sparkling av både skjøter og over skruver, så om nye plater er alternativet, ville jeg nok fjernet de gamle først, og så lagt ferdigmalt vegg (er på tilbud svært ofte)

Setter du opp sponplater, er det nok de færreste som lar disse stå uten noe toppdekke :wow:, er vel ikke akkurat pent med brune sponvegger i lengden (hakke prøvd å leve med sånt, jeg)

Hvor mye vegg er det snakk om her? Mye konflikter med dører, vinduer, brytere, stikk etc?

Lenke til kommentar

Man får jo også rehab plater i gips som kun bygger 6mm, dette er også en grei løsning. Blir litt dyrt hvis det er mye vegg men.

Selv driver jeg og fjerner tapet i stua, ca 25meter vegg med 2.40 takhøyde. Mye jobb, men jeg har en sånn dampemasking som fungerer utmerket. River av tapeten først, så bruker man damp på papiret som sitter igjen og da er det veldig enkelt å skrape vekk.

Så må man slipe og sparkle alle ujevnheter og hull osv, grunne ett strøk og legge ny strie oppå der igjen før maling.

Det blir uanset mye jobb hvis du legger nye plater utenpå også som tidligere beskrevet i tråden, men hvis man er nøye så blir det veldig fint!

Lykke tiL!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...