Gå til innhold

finjustering på 40D?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en canon 40D, og har funnet ut at det er et kamera som passer mine behov og nå er til en veldig snill pris. Men i mange tester (bl.a akam sin test) så sies det at jpeg må finjusteres for å bli bra. Hva vil egentlig dette si i praksis? Hva slags finjusteringer er det snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at de sikter til at JPEG-bilder ut fra kamera er behandlet "konservativt", og at man må justere på hvordan kameraet behandler bildene før det skriver til minnekortet.

Dette inkluderer bl.a. skarphet, kontrast og fargemetning. Generelt er det slik på de fleste litt dyrere kameraer, rett og slett fordi mange avanserte brukere vil ha bilder man kan behandle selv etterpå. "Finjusteringen" det prates om er mye smak og behag. Noen testskudd av blomsterbedet og sjekking av bildene på skjerm mens du justerer er nok det som trengs. :)

Lenke til kommentar

hehe oki. Jeg har ikke peiling på det her, så bare må spørre ;) men det er ikke sånn at bildene blir ubrukelige om jeg må ta et kjapt bilde på en av de automatiske menyvalgene? Er jo ikke alltid man rekker å finjustere før øyeblikket er over ;)

Lenke til kommentar

Bildene (ujustert kamera) blir ikke ubruklige. Men det kan virke uvant å se et "rent" bilde for fotografer som tidligere har benyttet kompaktkameraer hvor det foretas til dels store justeringer.

"Finjusteringen" gjør du forøvrigt bare en gang [forutsatt at du ikke endre smak eller har justert helt vilt].

Lenke til kommentar
men det er ikke sånn at bildene blir ubrukelige om jeg må ta et kjapt bilde på en av de automatiske menyvalgene? Er jo ikke alltid man rekker å finjustere før øyeblikket er over ;)

Folk som tenker sånn skyter i RAW. Da slipper vi å fikle med JPEG-justeringer mens vi går glipp av bildet. ;)

Lenke til kommentar

Det du gjør er og forandre forhånds parameterene når det gjelder farger og kontraster.

Normalt så er det ikke nødvendig,men hvis du ikke er helt fornøyd med bildene kan du justere litt selv,Canon har for vane og gi bildene et litt kraftig uttrykk og farger.

Når det gjelder og skyte bilder i raw format,så gir det deg enormt mye mer muligheter i etter kant angående og justere bildene i et redigeringsprogram.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...