Gå til innhold

[Løst]Problemer med ny internett

Anbefalte innlegg

Hei!

Så greia er at vi har hatt telenor i en god stund nå, med router så vi har hatt trådløst nettverk i huset. Nå har vi byttet til Canal Digital, og noe greier som heter fiberkabel eller noe slikt. Jeg er ikke så dreven på sånne ting :p Ihvertfall så har vi da ett nytt modem, levert av thomson og problemet er at når jeg kobler routeren til modemet og prøver å komme på internett fungerer det ikke. Da fungerer det bare Lokalt. Internett fungerer hvis jeg kobler rett i modemet så må vel være noe med routeren som lager krøll.

Og når jeg tok feilsøking så kom det bare opp at det var no problemer med DNS (www.microsoft.com) eller noe slikt stod det. Håper noen kan hjelpe for å å fikset dette problemet så vi kan kvitte oss med Internett fra Telenor!

Takker for alle tilbakemeldinger på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thomson-modemet er vel også ein router (med dhcp-støtte) to routere etterkvarande kan gi ein del trøbbel blant anna dobbel NAT-ing.

Ei løysning kan vere å sette kabelen frå thomson inn i lan-portene til jensenrouteren, då skal ein kunne gå rundt den doble routinga.

Alternativt kan det hende at jensen-routeren har ei innstilling for å vere reint aksesspunkt (slik dlink sine nyare modeller har)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt dette nå. Restarte routeren, koble thomson modemet inn i en LAN port på routeren, og å slå av DHCP. Ingenting av dette fungerer virker det som, hvis ikke jeg gjør det feil. Den nøyaktige feilmelding er "Det kan være et problem med konfigurasjon av domenenavnserveren (DNS). Finner ikke den kjente verten www.microsoft.com med DNS. Serveren kan være nede"

Edit:

Hvis jeg kobler modemet inn i en av lan portene, og dataen i en annen så får jeg internett på denne datamaskinen. Men det trådløse fungerer fremdeles ikke, og vi har datamaskiner i begge etasjene i huset, så trenger det trådløse.

Endret av Noxid
Lenke til kommentar

Gjorde dette og alt startet å blinke som du sa, men ingen forandring forde. Men nå kommer jeg ikke inn på routeren lenger. Før skrev jeg ip i adresselinja for å komme inn på routeren men dette fungerer ikke lenger. Er det mulig at noe av det jeg skrudde av i routeren gjør så din metode ikke fungerer? Hvordan kan jeg isåfall komme inn på routeren igjen.

Lenke til kommentar
Canal Digital sin Thompson-boks er et rent modem så langt jeg vet.

Ruter skal settes til "Obtain an IP Automically" eller DHCP. Varierer litt på rutere, hva som står skrevet.

Las litt feil trudde han hadde skifta frå Canal digital, og thompson-boksen til CD er reint modem iforhold til oppsettet her.

Lenke til kommentar
Forny ipadressen på PC. Det du gjorde har ingenting med manglende aksess til routeren å gjøre, så jeg skjønner ikke helt hva som skjer.

Hvilken adresse får du ved å skrive ipconfig i cmd?

Hvordan gjør jeg dette? Fornyer Ipadressen. Hvilken adresse mener du? Når jeg skriver ipconfig i cmd, så kommer det jo opp ekstremt mye :p Som sagt har jeg ikke veldig mye peiling når det kommer til ting som dette, så beklager hvis jeg ikke skjønner ting som er helt åpenlyst ^^

Og til Bolson. Jeg deaktiverte DHCP i routeren, fordi fikk tips om at dette kunne fungere. Derfor jeg må komme inn på routeren igjen for å få enabled dette. Men nå kommer jeg som sagt ikke inn på routeren lenger :p

Lenke til kommentar

Dette funket heller ikke :S Men nå er problemet noe annet. Det står ikke at det er en DNS feil lenger. men "Det kan være et problem med ett eller flere nettverkskort på denne datamaskinen". Også står det noe greier om automatisk ip. Men er det ikke det DHCP gjør? Så om jeg får skrudd på det igjen så kanskje alt fungerer? Men da må jeg som sagt klare å komme meg inn på routeren igjen.

Når jeg skriver ipconfig i cmd koblet til routeren så kommer dette:

Microsoft Windows [Versjon 6.0.6001]

Copyright © 2006 Microsoft Corporation. Med enerett.

C:\Users\Tore>ipconfig

Windows IP-konfigurasjon

Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::496:79c9:9045:33fb%12

Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.51.251

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0

Standard gateway . . . . . . . . .:

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::20ad:3fcc:e6ba:eb18%11

Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.235.24

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0

Standard gateway . . . . . . . . .:

Tunnelkort Lokal tilkobling*:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet

Tunnelkort Lokal tilkobling* 6:

Tunnelkort Lokal tilkobling* 7:

Tunnelkort Lokal tilkobling* 12:

C:\Users\Tore>

Og når jeg kobler direkte til modemet så får jeg internett, så bare med routeren det er no galt. Håper dette kan hjelpe dere til å hjelpe meg :)

Endret av Noxid
Lenke til kommentar

Ja, de fleste har konkludert med at det er oppsettet i routeren din det er noe galt med, slik at å koble tilbake til modemet og bekrefte dette gjentatte ganger løser ikke akkurat problemet ditt.

Problemet ditt er Jensen routeren, og at oppsettet på denne i utgangspunktet var feil.

Du ble bedt om å skru av DHCP, og gjorde dette - som nå er ditt sekundære problem.

Det du blir bedt om å gjøre er å fabrikkresette routeren din, slik at den har samme oppsett som da den kom fra Jensen-fabrikken.

Normalt sett gjøres dette ved å holde inne reset-knappen på routeren din i 10-15 sekunder med strømmen i.

Dersom du har brukt en kulepenn e.l. i dine tidligere forsøk, forsøk gjerne med en binders/nål - så er du 100% sikker på at du har noe som er tynt nok.

Etter dette gir du routeren din 2-5 minutt, så skal du ha fått en lokal-ip på pcen din tilkoblet kabel. (Starter på 192.168)

Dersom du ikke har fått en IP av routeren din, dobbeltsjekk at TCP/IP instillingene på pcen står til DHCP, og start maskinen på nytt.

Når du fabrikkresetter routeren din, så skal denne stå med riktige konfigurasjoner - slik at det eneste du eventuelt bør endre på er:

1. SSID for trådløst

2. WPA/WPA2/WEP for trådløst

3. Passord til routeren din

4. Portåpninger

Dobbeltsjekk at alt fungerer med kabel før du tester trådløst.

Lykke til.

Edit: Skriveleif

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Har prøvd litt på det dere har sagt her nå, og det endte med at jeg prøvde å koble modemet inn i en LAN port og de to pc'ene jeg har inn i to andre LAN porter, nok en gang. Nå funker internett helt fint på den ene maskinen, både med kabel og trådløst. Men på den andre funker det ikke, verken med kabel eller trådløst. Har gått gjennom innstillingene flere ganger og alt er likt. Eneste forskjellen jeg finner er at ip adressene er helt ulike. På den internett fungerer er ip adressen: 93.34.169.224 og gateway er: 95.34.169.1

På den maskinen det ikke fungerer, får jeg ingenting trådløst, men koblet til får jeg ip adresse: 192.168.1.102 og gateway: 192.168.1.1

glemte å skrive at, når jeg kobler den datamaskinen som ikke får internett rett i modemet får den heller ikke internett. Så det må være noe galt med den.

Endret av Noxid
Lenke til kommentar
glemte å skrive at, når jeg kobler den datamaskinen som ikke får internett rett i modemet får den heller ikke internett. Så det må være noe galt med den.

Det er sannsynligvis ikke feil på maskinen. Dette har trolig med manglende ledig lease å gjøre. Følg de rådene du har fått og koble for all del modemet i WAN/internettporten på routeren slik at alle maskinene får nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...