Gå til innhold

Tøying etter vektløftning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tøyer ikke ut i det helletatt.

Skal si deg at jeg blir ganske stiv dagen etterpå, men det går som oftest vekk.

Tøyning gjør at musklene blir svakere, noe som er vist i en undersøkelse nylig utført ved Universitetet i Nevada, Las Vegas - kilde
Endret av opijo
Lenke til kommentar

Synes det virker litt tvilsomt at musklene blir svakere. Men er jo ekstremt mange meninger om tøying hos ekspertene, noen mener en skal tøye mye og til og med utenom trening, andre mener en ikke skal tøye i det hele tatt.

Tviler på jeg slutter å tøye, da det er viktig med god bevegelse i fotball, men kanskje jeg ikke burde gjøre det etter styrkeøkten.

Lenke til kommentar

Har sett på en bøy og tøy-video, magnificent mobility. Her hevder de at statisk tøying gjør at du kan yter mindre når du trener og ikke motvirker skader i samme grad som dynamisk tøying. De viser noen og 30 dynamiske øvelser + noen andre. Virker som de vet hva de sakker om og etter å ha testet det noen dager så føles ryggen/hofteområdet bedre.

Du kan kjøpe dvden her: http://www.magnificentmobility.com/ eller skaffes på andre måter :closedeyes:

Lenke til kommentar

Statisk tøyning er når du holder det statisk, altså for eksempel når du tar tak i hælen og fører den opp i baken og holder i 20sek.

Dynamisk tøyning er tøyning der du beveger deg. Du får nesten se videoen for å skjønne.

Veritas_, har sett videoen nå. Har ikke sjanse å gidde å gjøre alle tøyningene, men det er vel også det de anbefaler. Hvilke øvelser gjør du?

De som virket mest interessante for meg var et par av disse som gjør at en kan ta dypere knebøy, den som gjør hele overkroppen varm, og et par av tøyningene for korsryggen i og med jeg har litt problem med den.

Lenke til kommentar

Får vel "kjøpe" DVD'n da.

Håper denne dvd hjelper meg da, jeg pleier som oftest å være ganske stiv i beina og jeg har tenkt å lære å shuffle i sommer :p - hvordan skal jeg klare å shuffle med stive bein?

Takker Veritas_

Endret av opijo
Lenke til kommentar

"Har du merket noe forskjell på det å bli mykere, bedre bevegelse osv?"

Nja, har bare testet det i en uke selv, så har ikke merket noe på mykheten, men ryggen føles allerede mye bedre.

"Jeg har sett den DVD'n.. Det som var litt dumt var at dere bare fantes en upperbody scretch, og den klarte jeg ikke sad.gif

Jeg har noen problemmer med naken, noen ider?"

Kanskje denne hadde vært noe da?

http://stronglifts.com/insideout-dvd-mike-robertson/

Lenke til kommentar

leste på iform.no for ein stund siden at det er bra å tøye ut litt rolig etter oppvarming og etter trening. ALTSÅ grunnen til å tøye ut var vist for å strekke på muskel senene slik at du får strekkt di...lol.... ikke for å bli mjukere men litt raskere volum bygging.

personlig strekker eg litt på meg når eg er ferdig bare for det er deilig:)

aldri merket noe + eller -

Lenke til kommentar

Mangificent mobility er bra den og kan varmt anbefales som oppvarmingsøvelser! Ang statisk tøyning så har men sett i studier at etter statisk tøyning så reduseres kraften i musklene i noen timer etterpå med noen få prosent, du blir ikke permantent svakere av statisk tøyning og på enkelte musklegrupper kan statisk tøyning i det naturlige bevegelsesutslaget være fornuftig, selv om jeg vil mene at dynamiske tøyninger bør utgjøre hoveddelen :) Om du skal satse på en ny pers, konkurrere etc kan det sånn sett være greit å ikke fokusere på statisk tøyning og heller kun kjøre dynamisk. Generelt sett så er en god oppvarming en oppvarming hvor man gjennombeveger leddene i sine naturlige leddutsalg og ut ifra hvilke øvelser man tenker å kjøre, eks myke opp hoftene og anklene før man kjøre markløft etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...