Gå til innhold

Kommentartråd - Bennythen00b bygger server

Anbefalte innlegg

DHCP.

Så må du finne mac adressen på serveren

Hvordan?

og så kan du velge hvilke IP adresse du ønsker lokalt.

Whut? o.O

2sek.. Er det snakk om lokal eller ekstern IP nå?

Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned.

For å vite mac adressen så starter du CMD skriv så ipconfig /all så får du mac adr. på nettverkskortet ditt.

Fast intern IP gjør du via DHCP.

Fast ekstern gjør du via Microsoft som vist ovenfor når du registerer bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du logger deg på eksternt så må routern vite hvilken IP adr. servern står :)

Det er nettopp dette port forwarding er laget for, å sende triktig port til riktig IP :confused:

Synes hele opplegget virker veldig tungvint egentlig og ville heller foretrukket gamlemetoden. Kan være en vanesak fra min side, men jeg ville heller satt meg inn i den vanen i tilfelle man skulle ønske å gå opp på noe annet enn home server etterhvert

Lenke til kommentar
Når du logger deg på eksternt så må routern vite hvilken IP adr. servern står :)

Det er nettopp dette port forwarding er laget for, å sende triktig port til riktig IP :confused:

Synes hele opplegget virker veldig tungvint egentlig og ville heller foretrukket gamlemetoden. Kan være en vanesak fra min side, men jeg ville heller satt meg inn i den vanen i tilfelle man skulle ønske å gå opp på noe annet enn home server etterhvert

Enig :) Det er enkelt for den som kan det uansett hvilket program man bruker :)

Å bruke fast IP lokalt er sikkert, siden du henviser til mac adresse til hver enkelt PC.

Lenke til kommentar
Å bruke fast IP lokalt er sikkert, siden du henviser til mac adresse til hver enkelt PC.

Det der fosto jeg ikke hva du mente med :p

Alle som kobler seg på nettet hjemme får ikke tilgang før jeg har lagt inn mac adresse på den aktuelle pc.

F.eks.

server: 192.168.1.5

PC 1: 192.168.1.6

PC 2: 192.168.1.7

osv.....

Så klart det er 1 min. arbeid på hver PC som skal registeres i routern, men da er sikkerheten større på hvem som kan logge seg på ditt lokale nettverk.

Lenke til kommentar

Skal være en knapp der nede mener jeg, lurer på om den heter DHCP Leases eller noe sånt. Lenge siden jeg lekte med WRT54GL'en min :p

Alle som kobler seg på nettet hjemme får ikke tilgang før jeg har lagt inn mac adresse på den aktuelle pc.

F.eks.

server: 192.168.1.5

PC 1: 192.168.1.6

PC 2: 192.168.1.7

osv.....

Så klart det er 1 min. arbeid på hver PC som skal registeres i routern, men da er sikkerheten større på hvem som kan logge seg på ditt lokale nettverk.

Istedenfor å ha en kjørende DHCP mener du?

Lenke til kommentar

i alle dager så mye greier, WHS har støtte for upnp og hvis rutern din har støtte for det samme så er det bare å aktivere den så skal det med porter fikse seg selv ..

når det gjelder ip dynamisk eller statisk så når servern er oppe så fikser du dette via Windows home server console under settings og remote access. der registrer du et gratis homeserver domene som du bruker når du skal logge på eksternt.

raid kan man glemme når det gjelder WHS her er det bare å stappe inn hardisker og velge duplisering på den / di mappene du ønsker skal lagre seg på disker for ekstra sikkerhet.

jeg har det på alle mine mapper.

er skjelden man logger inn på en WHS slik at du ser WHS skrivebord. her bruker man home server console til det meste.

jeg har utorrent + webcam server + en liten hjemmeside og sykt mye bilder på min server og sikkert noe jeg har glemt å nevne.

når man får seg digitalt speilrefleks løper det fort opp i store mengder data.

jeg har loget in på min WHS og aktivert for FTP da dette er kjekt å bruke ved større anntal filer som sendes til / fra servern utenfor dit lokale nettverk. FTP klient ligger allerede på WHS og trengs bare å innstaleres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...