Gå til innhold

Kommentartråd - Bennythen00b bygger server

Anbefalte innlegg

så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk...

Joda, men nå tenker jeg på eksternt.

hvis det er eksternt du skal ha kontakt, bruk enten vpn eller ftp.

men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn.

Hvordan får jeg rede på om min ISP lar meg sette opp en server?

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk...

men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn.

Du kan dele alt på ditt eget nettverk. Alle PC'er i husstanden som er koblet seg opp mot WHS og alle mapper/filer som du ønsker.

Skal du ha kontakt med andre så er det jo VPN/FTP som gjelder.

Kan nok hende at trafikken er sperret, men når du går via nettleseren så skulle det virke overalt, men det forutsetter at portene i rutern er satt opp.

Joda, men nå tenker jeg på eksternt.

Hvordan får jeg rede på om min ISP lar meg sette opp en server?

Ta kontakt med nett leverandøren og hør om de sperrer

Lenke til kommentar
Klepp Breiband/Bredbånd her, men jeg de bruker utstyret til Lyse. Da er det Lyse jeg må kontakte? Eller skal jeg bare satse på at det funker? Det funket jo hos deg.

Det er uansett en stund til jeg får råd til serveren, så det haster ikke liksom. :)

Nei, du må kontakte Klepp Breiband, dem som har med sperrene å gjøre. Sannsynligvis er det ingen, evnt veldig få. Utstyret støtter port-forwarding uansett

Lenke til kommentar
Klepp Breiband/Bredbånd her, men jeg de bruker utstyret til Lyse. Da er det Lyse jeg må kontakte? Eller skal jeg bare satse på at det funker? Det funket jo hos deg.

Det er uansett en stund til jeg får råd til serveren, så det haster ikke liksom. :)

Nei, du må kontakte Klepp Breiband, dem som har med sperrene å gjøre. Sannsynligvis er det ingen, evnt veldig få. Utstyret støtter port-forwarding uansett

Kan heller kontakte dem om jeg får problemer. :)

Lenke til kommentar
Ooh, tøft. :p

Hvordan finner jeg IPen til serveren da? Og kan jeg gjøre den statisk? (En fast IP som ikke forandrer seg.)

http://www.whatismyip.org/

Du kan gjøre den "statisk" ved å registrere den på no-ip.org om den ikke er statisk allerede.

For det trenger du en no-ip klient på serveren, men det er bare en bitteliten applikasjon som sjekker hvilken IP du ligger på

Evnt kan du sannsynligvis betale ekstra og få statisk IP av ISP

Lenke til kommentar
DHCP.

Så må du finne mac adressen på serveren

Hvordan?

og så kan du velge hvilke IP adresse du ønsker lokalt.

Whut? o.O

2sek.. Er det snakk om lokal eller ekstern IP nå?

Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned.

Lenke til kommentar

Statisk IP'er lokalt for servere bør gjøres i nettverksinnstillinger lokalt i tilfelle bytte av dhcp-klient

Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned.

Det svarte jeg på her: :)

http://www.whatismyip.org/

Du kan gjøre den "statisk" ved å registrere den på no-ip.org om den ikke er statisk allerede.

For det trenger du en no-ip klient på serveren, men det er bare en bitteliten applikasjon som sjekker hvilken IP du ligger på

Lenke til kommentar
Statisk IP'er lokalt for servere bør gjøres i nettverksinnstillinger lokalt i tilfelle bytte av dhcp-klient

Det svarte jeg på her: :)

<a href="http://www.whatismyip.org/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.whatismyip.org/</a>

"Register Your Domain" ? o.O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...