kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk... Joda, men nå tenker jeg på eksternt. hvis det er eksternt du skal ha kontakt, bruk enten vpn eller ftp. men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn. Hvordan får jeg rede på om min ISP lar meg sette opp en server? Endret 25. juni 2009 av Bennythen00b Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk...hvis det er eksternt du skal ha kontakt, bruk enten vpn eller ftp. men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn. Du kan dele alt på ditt eget nettverk. Alle PC'er i husstanden som er koblet seg opp mot WHS og alle mapper/filer som du ønsker. Skal du ha kontakt med andre så er det jo VPN/FTP som gjelder. Kan nok hende at trafikken er sperret, men når du går via nettleseren så skulle det virke overalt, men det forutsetter at portene i rutern er satt opp. så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk... Joda, men nå tenker jeg på eksternt. hvis det er eksternt du skal ha kontakt, bruk enten vpn eller ftp. men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn. Hvordan får jeg rede på om min ISP lar meg sette opp en server? Ta kontakt med nett leverandøren og hør om de sperrer Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Ok, skal sende dem en e-post. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ok, skal sende dem en e-post. Jeg har brukt både Lyse og Telenor, og der fungerer det Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Klepp Breiband/Bredbånd her, men jeg de bruker utstyret til Lyse. Da er det Lyse jeg må kontakte? Eller skal jeg bare satse på at det funker? Det funket jo hos deg. Det er uansett en stund til jeg får råd til serveren, så det haster ikke liksom. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Støtter SmartFTP dette? Alle FTP-klienter støtter det. ActiveX-applikasjon trenger man bare ved drag'n'drop-opplasting via http Du trenger ikke SmartFTP for å koble til FTP server heller. WinXP, Vista, Ubuntu og egentlig nærmest alle Linux-distroer har FTP-klient innebygd I Windows: Start - kjør - explorer ftp://<ip-adresse> Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Ooh, tøft. Hvordan finner jeg IPen til serveren da? Og kan jeg gjøre den statisk? (En fast IP som ikke forandrer seg.) Endret 25. juni 2009 av Bennythen00b Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Klepp Breiband/Bredbånd her, men jeg de bruker utstyret til Lyse. Da er det Lyse jeg må kontakte? Eller skal jeg bare satse på at det funker? Det funket jo hos deg. Det er uansett en stund til jeg får råd til serveren, så det haster ikke liksom. Nei, du må kontakte Klepp Breiband, dem som har med sperrene å gjøre. Sannsynligvis er det ingen, evnt veldig få. Utstyret støtter port-forwarding uansett Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Klepp Breiband/Bredbånd her, men jeg de bruker utstyret til Lyse. Da er det Lyse jeg må kontakte? Eller skal jeg bare satse på at det funker? Det funket jo hos deg. Det er uansett en stund til jeg får råd til serveren, så det haster ikke liksom. Nei, du må kontakte Klepp Breiband, dem som har med sperrene å gjøre. Sannsynligvis er det ingen, evnt veldig få. Utstyret støtter port-forwarding uansett Kan heller kontakte dem om jeg får problemer. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ooh, tøft. Hvordan finner jeg IPen til serveren da? Og kan jeg gjøre den statisk? (En fast IP som ikke forandrer seg.) http://www.whatismyip.org/ Du kan gjøre den "statisk" ved å registrere den på no-ip.org om den ikke er statisk allerede. For det trenger du en no-ip klient på serveren, men det er bare en bitteliten applikasjon som sjekker hvilken IP du ligger på Evnt kan du sannsynligvis betale ekstra og få statisk IP av ISP Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ooh, tøft. Hvordan finner jeg IPen til serveren da? Og kan jeg gjøre den statisk? (En fast IP som ikke forandrer seg.) Den må du sette opp i rutern din, sånn at serveren alltid får den samme adr. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) WHS må du opprettet et eget bruker hos microsoft (gjøres i WHS) Er ment som et eksempel. feks: https://bennythen00b.homeserver.com Endret 25. juni 2009 av audigeir Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Ooh, tøft. Hvordan finner jeg IPen til serveren da? Og kan jeg gjøre den statisk? (En fast IP som ikke forandrer seg.) Den må du sette opp i rutern din, sånn at serveren alltid får den samme adr. Her? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Her? Nope, det er misvisende informasjon. Det er en liten mulighet for at routeren din har dyndns-klient du kan bruke. Da erstatter den applikasjonen til no-ip. Men du kan ikke sette opp en statisk ekstern IP fra routeren Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 DHCP. Så må du finne mac adressen på serveren og så kan du velge hvilke IP adresse du ønsker lokalt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 2sek.. Er det snakk om lokal eller ekstern IP nå? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 DHCP.Så må du finne mac adressen på serveren Hvordan? og så kan du velge hvilke IP adresse du ønsker lokalt. Whut? o.O 2sek.. Er det snakk om lokal eller ekstern IP nå? Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Statisk IP'er lokalt for servere bør gjøres i nettverksinnstillinger lokalt i tilfelle bytte av dhcp-klient Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned. Det svarte jeg på her: http://www.whatismyip.org/ Du kan gjøre den "statisk" ved å registrere den på no-ip.org om den ikke er statisk allerede. For det trenger du en no-ip klient på serveren, men det er bare en bitteliten applikasjon som sjekker hvilken IP du ligger på Evnt kan du sannsynligvis betale ekstra og få statisk IP av ISP Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 2sek.. Er det snakk om lokal eller ekstern IP nå? For at WHS sin VPN klient skal være i drift på du da ha en "fast" IP adresse lokalt. Når du logger deg på eksternt så må routern vite hvilken IP adr. servern står Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Statisk IP'er lokalt for servere bør gjøres i nettverksinnstillinger lokalt i tilfelle bytte av dhcp-klient Lokal finner jeg lett, men jeg vil ha en "fast" intern OG ekstern IP. Spesielt ekstern, slik at jeg kan skrive den ned. Det svarte jeg på her: <a href="http://www.whatismyip.org/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.whatismyip.org/</a> Du kan gjøre den "statisk" ved å registrere den på no-ip.org om den ikke er statisk allerede. For det trenger du en no-ip klient på serveren, men det er bare en bitteliten applikasjon som sjekker hvilken IP du ligger på Evnt kan du sannsynligvis betale ekstra og få statisk IP av ISP "Register Your Domain" ? o.O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå