Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du kan velge hvilke mapper som skal dupliseres etc. og ikke minst hvilken disk som skal brukes til hva.Som skal brukes til hva? I Raid1 (mirroring) vil jo innholdet på begge diskene være identiskeJa. Bruker det på alle brukere i tillegg til backup. Eneste måten det der kunne hørt sannsynlig ut hadde vært hvis hu hadde kjørt et raid og en single-disk. Da med linux som OS på single-disken, mens /home lå på raid1? Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du kan velge hvilke mapper som skal dupliseres etc. og ikke minst hvilken disk som skal brukes til hva.Som skal brukes til hva? I Raid1 (mirroring) vil jo innholdet på begge diskene være identiskeJa. Bruker det på alle brukere i tillegg til backup. Eneste måten det der kunne hørt sannsynlig ut hadde vært hvis hu hadde kjørt et raid og en single-disk. Da med linux som OS på single-disken, mens /home lå på raid1? I WHS lager du mapper som du kan velge hvilken risiko du ønsker å ha. Så klart du har mulighet til å kjøre et hardware RAID, men det forutsetter at alle disker er på plass. WHS oppsettet fungerer kanskje mer som JBOD hvis du ikke velger dupliseringen eller annet på hvordan disk(e) skal styres. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Ok, takk. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 WHS er bygd på Server 2003, men har bruker vennlighet som er veldig bra. Tror de fleste som er interessert i data klarer å sette opp WHS server. Så annbefales (etter jeg satt opp det hjemme, så er det flere enn meg som kan administrere den hvis det skulle skje noe). Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 I WHS lager du mapper som du kan velge hvilken risiko du ønsker å ha.Så klart du har mulighet til å kjøre et hardware RAID, men det forutsetter at alle disker er på plass. WHS oppsettet fungerer kanskje mer som JBOD hvis du ikke velger dupliseringen eller annet på hvordan disk(e) skal styres. Ahh, det forklarer. Ville heller gått for et rent RAID-oppsett da man får endel ut av ekstra ytelse ved leseoperasjoner Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Hvordan får du tak i filer fra PCer på andre nettverk med WHS? Må du bruke LogMeIn eller noe slikt, eller kan du browse gjennom filene på en internettadresse? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvordan får du tak i filer fra PCer på andre nettverk med WHS? Må du bruke LogMeIn eller noe slikt, eller kan du browse gjennom filene på en internettadresse? Kan gjøre begge deler. Selv ville jeg valgt å delt dem over http med apache (husk å deaktivere robots), men ftp er også en grei løsning, spessielt hvis du ønsker å kunne laste opp fra andre PCer Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 FTP høres jo flottings ut. Kan jeg bare laste ned for eksempel SmartFTP, eller må jeg gjøre noe annet? Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 I WHS lager du mapper som du kan velge hvilken risiko du ønsker å ha.Så klart du har mulighet til å kjøre et hardware RAID, men det forutsetter at alle disker er på plass. WHS oppsettet fungerer kanskje mer som JBOD hvis du ikke velger dupliseringen eller annet på hvordan disk(e) skal styres. Ahh, det forklarer. Ville heller gått for et rent RAID-oppsett da man får endel ut av ekstra ytelse ved leseoperasjoner Det er sant. Ville nok anbefalt hardware Raid selv også. Er veldig usikker på hvor mye lese hastigheten har irritert meg, men til det bruket enn WHS er satt opp til så tror jeg brukerene ikke merker så mye. Som regel så er det kompetanse og penger som styrer Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvordan får du tak i filer fra PCer på andre nettverk med WHS? Må du bruke LogMeIn eller noe slikt, eller kan du browse gjennom filene på en internettadresse? Bruke nett leseren og logge seg på serveren. Du må registere ei adresse på microsoft sin "homeserver" Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Hvordan får du tak i filer fra PCer på andre nettverk med WHS? Må du bruke LogMeIn eller noe slikt, eller kan du browse gjennom filene på en internettadresse? Bruke nett leseren og logge seg på serveren. Du må registere ei adresse på microsoft sin "homeserver" Kan man laste opp også da? Hvis man kan det trenger jeg ikke FTP og slikt. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvordan får du tak i filer fra PCer på andre nettverk med WHS? Må du bruke LogMeIn eller noe slikt, eller kan du browse gjennom filene på en internettadresse? Bruke nett leseren og logge seg på serveren. Du må registere ei adresse på microsoft sin "homeserver" Kan man laste opp også da? Hvis man kan det trenger jeg ikke FTP og slikt. Du laster både opp og ned på serveren din Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Tar ikke mer enn 5min å sette opp på serveren da Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hvis du ikke har brukt WHS så ville jeg lastet ned litt info fra Microsoft. Ikke det at jeg skal reklamere for Microsoft, men mitt "latskap" endte jeg opp med WHS og fungerer til alt det jeg trenger uansett hvor jeg er så lenge det er nett tilgang. Er du hos bestemor og ønsker å vise henne bilder av hagen din, så er det bare å logge seg på og vise bestemor Og kanskje best når du er på fest og savner noe musikk, da kommer en fort i party humør med riktig musikk Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Tar ikke mer enn 5min å sette opp på serveren da Ser ikke vitsen da WHS støtter opp-/nedlasting? Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Tar ikke mer enn 5min å sette opp på serveren da Er også sant hehe Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 så lenge det bare er i det lokale hjemmenettverket kan du bare share en mappe eller disk... hvis det er eksternt du skal ha kontakt, bruk enten vpn eller ftp. men husk at noen ISPer og noen boretslag ikke lar folk sette opp servere med trafikk ut og inn. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Tar ikke mer enn 5min å sette opp på serveren da Ser ikke vitsen da WHS støtter opp-/nedlasting? Via hvilken protokoll egentlig? Og går det via ms sine servere siden man måtte registrere der? Uansett er jeg ikke glad i å uploade via browser. Mye bedre med drag'n'drop uten å ha behov for ActiveX-applikasjon Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Hvis du ikke har brukt WHS så ville jeg lastet ned litt info fra Microsoft.Ikke det at jeg skal reklamere for Microsoft, men mitt "latskap" endte jeg opp med WHS og fungerer til alt det jeg trenger uansett hvor jeg er så lenge det er nett tilgang. Er du hos bestemor og ønsker å vise henne bilder av hagen din, så er det bare å logge seg på og vise bestemor Og kanskje best når du er på fest og savner noe musikk, da kommer en fort i party humør med riktig musikk OMGOMG! Egen server er tøft! Supert! Da trenger jeg jo ikke FTP. Tar ikke mer enn 5min å sette opp på serveren da Ser ikke vitsen da WHS støtter opp-/nedlasting? Via hvilken protokoll egentlig? Og går det via ms sine servere siden man måtte registrere der? Uansett er jeg ikke glad i å uploade via browser. Mye bedre med drag'n'drop uten å ha behov for ActiveX-applikasjon Støtter SmartFTP dette? Edit: Leif. Endret 25. juni 2009 av Bennythen00b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå