Gå til innhold

Kommentartråd - Bennythen00b bygger server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RAID-løsning:

Hvis du har to harddisker, begge på 500 GB.

Da kan du jo ha 1 TB plass, eller du kan velge å lagre kopier av dokumentene på begge diskene.

Altså, du får lagret bildene og dokumentene dine dobbelt opp, 1 kopi per disk. Dersom den ene disken streiker, er filene dine fortsatt lagret på den andre disken. Da får du bare 500 GB lagringsplass.

Men det er ingenting som stopper deg fra å bruke to 1TB disker heller.. :)

Lenke til kommentar

Her hjemme kjører jeg en Samsung SpinPoint F1 750 GB, den er jo fantastisk.. :)

Lager bare litt lyd under virkelig store forflyttninger osv, eller hvis det er veldig mye som skal hentes opp på en gang. Men også da er den nærmest lydløs. Ingen høylytt klikking osv. Så vil si du har valgt riktig hdd. Men som sagt før, du bør satse på RAID.

Lenke til kommentar
Kjøper 1 disk først og flere når jeg får råd. Er ikke mange timers jobb for en 1TB-disk. Jeg trenger egentlig ikke 2 disker ennå, heller, da jeg tviler på at den streiker den første måneden.
Om du skal gå fra 1 til 2 disker så må du nok formatere når du setter i nummer to. Om ikke så må du ihvertfall allerede ha første disken på RAID-kontroller fra starten av
Lenke til kommentar

Man settervel opp RAID i BIOS, iallefall om HK støtter RAID (altså at HK har RAID-kontroller). Hvis ikke følger det vel med noe greier til den separate RAID-kontrolleren...

Du bør nok skaffe begge diskene med en gang å sette opp RAID ved første boot..

Lenke til kommentar

WHS har software Raid. Så er bare å sette inn nye disker ved behov så ordner du resten i konsollen :)

Har selv brukt og bruker WHS, og har nå kommet opp i 9 disker :)

Du kan velge hvilke mapper som skal dupliseres etc. og ikke minst hvilken disk som skal brukes til hva.

Endret av audigeir
Lenke til kommentar
WHS har software Raid. Så er bare å sette inn nye disker ved behov så ordner du resten i konsollen :)

Du kan velge hvilke mapper som skal dupliseres etc. og ikke minst hvilken disk som skal brukes til hva.

Supert, så da slipper jeg å mikse og trikse i BIOS og slikt?

trodde du mente du skulle ha tilgang til serveren utenfra lokal nettet.

Jeg skal det.

Lenke til kommentar

Supert, så da slipper jeg å mikse og trikse i BIOS og slikt?

trodde du mente du skulle ha tilgang til serveren utenfra lokal nettet.

Jeg skal det.

Ingen Bios endring :)

med WHS så har du mulighet til å endre det meste. Bruker det selv og fungerer bra.

Blir brukt hjemme uten problemer med upload og download av filer fra serveren.

Som skal brukes til hva? I Raid1 (mirroring) vil jo innholdet på begge diskene være identiske

Ja, de vil være identiske.

Bruker det på alle brukere i tillegg til backup.

Blir ikke brukt, men er en sikkerhet av å ha kopi på filer som du ikke vil miste.

Endret av audigeir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...