Gå til innhold

nytt E-520 vs brukt Lumix G1


Anbefalte innlegg

Heisann! Trenger litt kjapp input angående innkjøp av kamera.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et nytt Olympus E-520 m/ Zuiko 14-42mm til 4000 kr fra en lokal butikk. Nå har jeg imidlertid kommet i kontakt med en kjenning som selger sitt pent brukte Lumix G1. Har ikke fått prisanslag enda. Spørsmålet er derfor: hvor mye ville du gitt for et brukt G1?

 

Vanligvis har jeg sansen for å kjøpe brukt, men når det gjelder kamera blir jeg litt skeptisk.

 

Edit: ser forresten at G1 selges for 4100 kr i prisguiden.

 

Noen tanker? Hva ville du gjort?

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for E-520 pga. stabilisering i huset og (lengden på) garanti. Nytt er alltid bedre enn brukt hvis det ikke er en veldig god pris. Får du en god pris så er det vel kanskje verdt å ofre IS, så har du mer penger til å kjøpe et ekstra objektiv.

 

Når det gjelder objektiver så har du litt flere muligheter med G1, men da uten IS på det meste.

 

Jeg tror nok du blir fornøyd uansett hva du velger, men hvis du går for Olympus så vil jeg anbefale deg å se etter et dobbeltzoom kit, det koster ikke så mye mer hvis du tar med et 40-150 objektiv.

Lenke til kommentar
men hvis du går for Olympus så vil jeg anbefale deg å se etter et dobbeltzoom kit, det koster ikke så mye mer hvis du tar med et 40-150 objektiv

 

Her er jeg ikke heeelt enig. Jeg kjøpte selv E-400 med dobbeltkit. Fra før har jeg et Panasonic FZ30 ultrazoom med 35-420. Med Olympus' x2-cropfaktor får man jo da 28-84 og 80-300 effektivt. Førstnevnte er helt grei, og brukes jevnlig. Men 40-150'n var for meg et lite anvendelig objektiv, med for snevert område. Skal jeg ført kjøre litt tele, blir effektivt 300 i snaueste laget. Jeg spanderte derfor det glimrende 70-300 og det var en skikkelig herretele! Ekorn- og blåstrupebildene her er tatt med det. Så 14-42 og 70-300 er dermed faste "glass" jeg har med i kameraveska (en av de lengre snutebagene til Lowepro har faktisk plass til begge to, en montert og en løs).

Så mitt råd er å spare bort 40-150'n og heller legge det i sparefondet til en 70-300 (lå på under 3K sist jeg sjekket), det er mye godt glass for pengene.

Lenke til kommentar

For 10200,- får man E-520, 14-54 og 70-300. Det mener jeg er rimelig vel andvendte penger. Men det er jo dobbelt så mye som det vanlige dobbeltkitet. Det du får er en betraktelig bedre normalzoom, og dobbel rekkevidde på tele.

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet, så vil jeg si at valget mellom E-520 og G1 helt og holdent står på hvilke objektiv man belager seg på å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...