Gå til innhold

Liten kollisjon bil/sykkel

TheMaister

Anbefalte innlegg

Hei, er syklist, og kom i en litt lei "kollisjon".

Sykla som vanlig, og kom inn mot et kryss med fotgjengerfelt. Det var et par biler som stod stille og venta tydeligvis på grønt, så jeg sykla over. I det jeg var kommet ut i veibanen, ble det tydeligvis grønt, og bilen foran begynte å trille og traff baksia på sykkelen min, slik at jeg nesten datt av sykkelen. Ble helt forfjamset, men sykla bare videre. (Tror jeg hadde også hadde rødt lyd på fotgjengerfeltet :p Det hjelper vel meg lite) Bilisten stoppet meg noen minutter senere, og viste at jeg hadde tydeligvis gjort noen små oppskrapningskader på bilen foran. I dag ble jeg oppringt av karen, og det viser seg at verkstedregninga koster omlag 5000,- (wtf?). Han har forsikring, men lurer på om jeg kan stilles til økonomisk ansvar for dette på noen måte, og hvor mye kan jeg måtte bli pålagt å betale?

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, her har han da ikke gitt blanke i loven da det er lov å sykle over. Han har dog vikeplikt.

Det er heller ikke forbudt å gå eller sykle over ved rødt "fotgjengerlys" så lenge man ikke skaper en farlig situasjon.

Det er vel ganske tydelig at han har skapt en farlig situasjon når han blir påkjørt?

Jeg spurte ikke om hvor mye du hater syklister, men hvordan oppgjøret blir foretatt, og hvor mye jeg kan bli pålagt å betale.

Hvordan tror du et oppgjør blir foretatt? I bananer? Du kan selvsagt bli nødt til å betale - du er myndig og du har syklet på rødt lys.

Lenke til kommentar
Kasko? Er ikke det ikke kasko når man selv har kræsjet, og det er ens egen skyld?

Kasko dekker selvskyldte skader ja. Kaskoen til bilføreren er den eneste forsikringen som kunne dekket noe her, men som sagt regner jeg med at det er utelukket, såfremt bilføreren ikke er tilbakestående selvsagt. Du får nok bla opp, gitt. Kanskje dette gjør at du lærer å respektere trafikklys?

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at du mener at det er greit av bilisten å kjøre på syklisten i dette tilfellet?

Altså, påkjørsrett?

Definitivt. Klepp dem ner ved knærne ved hver eneste mulighet. Ta dem med døra hvis ingen ser. Tut så mye du klarer, press de ut av veien. Spyl de ned med spylervæske. Bråbrems foran dem straks du har kjørt forbi. Kast sneiper ut av vinduet som "tilfeldigvis" treffer syklisten i ansiktet.

Lenke til kommentar

Du forstyrret trafikken er en ting, men hvis bilen sto på rødt og kjørte inn i deg fra så kort avstand, lav fart og traff bakdelen på deg så ville jeg kalt det uaktsomt av han

Definitivt. Klepp dem ner ved knærne ved hver eneste mulighet. Ta dem med døra hvis ingen ser. Tut så mye du klarer, press de ut av veien. Spyl de ned med spylervæske. Bråbrems foran dem straks du har kjørt forbi. Kast sneiper ut av vinduet som "tilfeldigvis" treffer syklisten i ansiktet.

Dette er juss-delen av forumet, ikke "hva synes du om syklister?". Så her skal det kun gi's relevante svar på bakgrunn av lovverk. Gå et annet sted og syt

Lenke til kommentar
Vel, her har han da ikke gitt blanke i loven da det er lov å sykle over. Han har dog vikeplikt.

Det er heller ikke forbudt å gå eller sykle over ved rødt "fotgjengerlys" så lenge man ikke skaper en farlig situasjon.

Det er vel ganske tydelig at han har skapt en farlig situasjon når han blir påkjørt?

Spennende tankegang. Så hvis jeg bremser og blir truffet i baken av en annen bil har jeg da skapt en farlig situasjon fordi jeg blir påkjørt. Veldig ... logisk.

Spørsmålet man må stille er hvorvidt han brøt vikeplikten ved å forstyrre eller hindre trafikk han hadde vikeplikt for.

Lenke til kommentar

Spennende tankegang. Så hvis jeg bremser og blir truffet i baken av en annen bil har jeg da skapt en farlig situasjon fordi jeg blir påkjørt. Veldig ... logisk.

Spørsmålet man må stille er hvorvidt han brøt vikeplikten ved å forstyrre eller hindre trafikk han hadde vikeplikt for.

Han syklet på rødt lys, er det så mye å stille spørsmål rundt da altså? Vil jo si at det er et rimelig klart brudd på både vikeplikt og vegtrafikkloven.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke uten videre betalt disse 5000,-.

Billistene har et særlig aktomhetsansvar i forbindelse med passering av fotgjengerfelt. Dette også selvom det er lysregulert.

Noe som kan være mer sannsynlig er delt skyld.

Når du beskriver at du ble påkjørt i ditt bakdekk får dette meg til å tenke at du har passert hele veibanen og er i ferd med å komme over på motsatt side, ergo skulle billisten hatt rikelig med tid til å observere deg og tid til å stanse.

Jeg har nok en magefølelse av av billisten har blitt provosert og kjørt på. Da har han brutt veitrafikklovens § 3 om aktsomhet.

Lenke til kommentar
Du forstyrret trafikken er en ting, men hvis bilen sto på rødt og kjørte inn i deg fra så kort avstand, lav fart og traff bakdelen på deg så ville jeg kalt det uaktsomt av han

Dette er juss-delen av forumet, ikke "hva synes du om syklister?". Så her skal det kun gi's relevante svar på bakgrunn av lovverk. Gå et annet sted og syt

Dette er ikke "juss-delen" av forumet, hvis du ser litt lenger opp så ser du at det står "Forum - bil, båt og motor - trafikk". Jeg svarte videre på et spørsmål, du får gå et annet sted med sytingen din.

Lenke til kommentar

Rart det er krig i verden...

Vel - hvis du kom syklende bakfra og passerte bilen (på høyre side?) og fortsatte å sykle ut i veikrysset når det var rødt er det ikke noe særlig tvil i at DU brøt loven FØRST.

Hvis det ble grønt rett etter og bilisten ikke ser at du passerer på høyre side av ham og dermed kjører inn i deg er det uaktsomt - av ham - men også av deg dersom det ikke var eget sykkelfelt.

Kan vel sikkert slå fast at han ikke kjørte inn i deg med vilje, men det er jo et faktum at det var HAN som kjørte på DEG - det er det jeg ville ha fokusert på når du prater med ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...