Gå til innhold

Er CR+LR nok, eller bør en ha PS også?

Anbefalte innlegg

Dersom man kun skal justere litt på sine bilder. Ikke være kreativ og klippe, lime, skjøte og "lage" egne bilder. Vil det da være nok med LightRoom og Camera RAW?, eller må man ha PhotoShop også, for å beholde alle justeringsmuligheter.

Koster jo nesten et statsbudsjett, disse programmene, så jeg ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går nok for en Adobe løsning.

Har brukt PS endel før, men jeg trur nok kanskje den har alt for mye stasj for meg.

Men vil Lightroom alene gi meg nok mulighet til å pusse på et bilde. Ikke noe tung Hollywood SciFi greier.

Har sansen for organiseringen i PS Bridge. Hvordan er Lightroom i forhold?

Lenke til kommentar
Jeg går nok for en Adobe løsning.

Har brukt PS endel før, men jeg trur nok kanskje den har alt for mye stasj for meg.

Men vil Lightroom alene gi meg nok mulighet til å pusse på et bilde. Ikke noe tung Hollywood SciFi greier.

Har sansen for organiseringen i PS Bridge. Hvordan er Lightroom i forhold?

LR er ikke noen browser slik som Bridge, dvs at skal du se et bilde i LR så må det importeres først. Det er litt tilvenning, og enten liker du det eller ikke. Som en annen skrev så lønner det seg å laste ned en 30-dagers testversjon. Det er nok til til å finne ut om det dekekr ditt behov eller ikke.

Lenke til kommentar
Vil bare forsikre meg om at du vet at bildebehandlingen i CR og LR er identisk, så du trenger ikke begge disse. LR er på en måte bibliotek + Camera Raw + print og webpublisering i ett. Etter min mening er det en mer "komplett" løsning enn Bridge + CR.

PS: eksempel på hva du kan få til i LR: http://www.lightroomkillertips.com/

Aha...

For når jeg prøvde CR og PS Elements, var det endel ting man ikke kunne gjøre, i forhold til CR og PSCS4. Trudde derfor man var avhengig av fullversjon av PS for å få utnyttet CR.

Men dersom LR gir meg samme mulighetene med RAW-filene mine som PSCS4 og CR, blir jeg sikkert mer enn fornøyd. :O)

Lenke til kommentar
<..>, så jeg ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig til mitt bruk.

Da er det opplagte spørsmålet: Hva er ditt bruk? Hvilke funksjoner bruker du? (F.eks bruker nok de fleste Photoshopere bare en brøkdel av funksjonene i Photoshop) Prøv å lag en så komplett liste som mulig. Kanskje det holder med PS Elements eller noe ennå billigere/gratis?

Lenke til kommentar
<..>, så jeg ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig til mitt bruk.

Da er det opplagte spørsmålet: Hva er ditt bruk? Hvilke funksjoner bruker du? (F.eks bruker nok de fleste Photoshopere bare en brøkdel av funksjonene i Photoshop) Prøv å lag en så komplett liste som mulig. Kanskje det holder med PS Elements eller noe ennå billigere/gratis?

Som sagt tidligere her, så er jeg ute etter å organisere bildene mine, samt leke med alle funksjonene som CR gir. Men CR + Elements gir færre funksjoner enn CR + PS. Ønsker å tweake bildene jeg tar med G9'en min. Er alltid litt å gjøre, før bildene blir som tenkt. Når jeg er ferdig i CR, er det veldig lite jeg gjør i PS... Convertere til jpeg og endre størrelse, stort sett. Men jeg digger Bridge. Brukte AcDsee før, men har nå gått helt over til Bridge.

Synes det er for jævlig å måtte betale svimlende summer for bridge, RAW-editering og konvertering til jpg...

Håpet liksom Lightroom kunne gjøre samme nytten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...