Gå til innhold

[Løst]Butikken sier jeg må kontakte~


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var innom på en spillbutikk i dag og får å levere en ting ifra The Sims 3 samle boks, ettersom krystallen var ødelagt og USB-brikken.

 

Men butikken sa at det ikke var deres problem og at jeg måtte ta kontakt med EA selv, ettersom de sa dette ble jeg rettere sagt irritert og sa hade etter en lang diskusjon. Etter min mening så skal butikken selv ta ansvaret for at varen de selger er ødelagt og at de må fikse problemet.

 

Er det noen paragrafer jeg kan vise til han som jobber i butikken at det er butikken som må gi meg en ny vare eller sende den på reperasjon og at jeg ikke må bruke tid og penger på å sende den til EA og kontakte dem?

 

Så saken er at USB-brikken er ødelagt, butikken vil ikke ta den tilbake og gi meg en ny eller fikse problemet og jeg må selv ta kontakt med EA.

 

Synes dette her er helt feil og at butikken må rydde opp i dette selv. På hjemmesiden dem sin står det også "Spørsmål: Noe er feil med mitt produkt, hvor skal jeg henvende meg?

Svar: Helst til butikken der du kjøpte produktet, "

 

Noe jeg har gjort men enda sier de at jeg skal henvde meg videre.

 

Kan dere hjelpe meg? Håper på fort svar ettersom det er natt men sikkert noen på eller om morgen.

 

 

Noen paragrafer eller noe?

 

Takker for svar

 

og vennlig hilsen

 

AndZel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen pragrafer.

Men, det er jo alltid burikken som skal erstatte ødelagte ting uanett hva det er.

Neste gang du er der så spør om å få prate med sjefen eller en annen som jobber der.

Hørtes ut som at han du pratet med nå bare ville krangle.

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg tror også, skal ned ditt i morgen ved 10 tiden også høre om å få snakke med sjefen fordi jeg kjente de andre sjefene som har jobbet der men de har sluttet og de har fått en ny sjef som jeg ikke veit hvem er. Trofast kunde der i noen år nå men får dritt tilbake av en ansatt så det er dårlig.

 

Men takker for ditt innlegg kellebjelle, kommer til å levere en skriftlig klage også ettersom han var frekk.

Lenke til kommentar

Takk for linken Hans-o!

 

Setter pris på gode og fornuftige brukere her på diskusjon! :D

 

edit:

 

Er det § 34. Produktskader jeg skal bruke mot de da eller?

"Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. "

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Unnskyld for dobbel post men av en eller annen grunn funker ikke rediger knappen nå.

 

Snakket med en kompis akkurat nå og han hadde fått en usb-brikke som funket men krystallen var ødelagt, med riper også videre. Funker denne loven mot det også vist han får problemer? Tror dere kan dette litt bedre enn meg så tok det i samme tråd så bli vi ferdig med dette tullet. :blush:

 

PS: Ikke kjøpt på samme butikk men vist han får problemer ville han bare vite angående om dette funker for han også.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §§ 27 og 29 sier at det er selger du skal forholde deg til. § 27 tredje ledd og § 36 utvider hvem du kan forholde deg til, etter disse reglene kan du også velge å forholde deg til produsent/importør/grossist, eller reparatør som har avtale med selger.

 

Men dette er kan-regler. Selger kan ikke avvise reklamasjonskravet ditt med henvisning til at du skal gå og snakke med noen andre.

Lenke til kommentar

Tror nok det mest sannsynlig er et typisk tilfelle av at butikken er for dårlig til å kommunisere hva de ønsker å si.

 

Dette er en sak hvor du sannsynligvis vil få løsningen raskest dersom du kontakter EA selv. Butikken kan selvfølgelig ikke nekte å løse det for deg, men det vil ofte være slik at produsenter har egne garantirutiner som gjør det raskere å løse saken direkte med sluttkunde.

Lenke til kommentar

Det er bare å gå til sjefen, de pleier å ordne opp. Sånne idiot-ansatte har ikke peiling uansett. Har vært ute for det selv, sa bare at enten så henter du en kompetent person som kan ta den saken her eller så tar jeg i bruk loven. Han hentet sjefen ganske raskt ja.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Nå vites det ikke nøyaktig hva som ble sagt mellom kunde og butikk i dette tilfellet, men det er som TEE sier at ofte er det lettest å få en løsning på ting dersom kunde tar kontakt med produsent/importør selv. Nå sier jeg ikke at dette gjelder trådstarter, men svært mange kunder ser seg blind på paragrafer og nekter å vurdere selgerens forslag kun på prinsipp.

 

 

 

Kjør denne opp i ræven på dem så holder dem nok kjeft ja.

 

Sånne idiot-ansatte har ikke peiling uansett. Har vært ute for det selv, sa bare at enten så henter du en kompetent person som kan ta den saken her eller så tar jeg i bruk loven. Han hentet sjefen ganske raskt ja.

 

Ett lite tips til deg for senere anledninger: Du vil som oftest møte mindre motstand og mer serviceinstillte ansatte hvis ikke det første du gjør er å true med å kjøre loven opp i ræven til folk. :)

Lenke til kommentar

Hvis skaden på gjenstanden skjedde i butikkens forvaring, vil jo selvfølgelig ikke næringsleddet før butikken erstatte varen.

Løser det seg ikke, sender man i første omgang et formelt brev til butikken (gjerne hovedkontoret) og gir en svarfrist på inntil 14 dager. Etter at fristen er utløpt kan man prøve å purre. Kommer man ingen vei med selger, kan man klage saken inn til Forbrukerrådet.

 

 

Prinsippet der man kan gå direkte på fabrikk/importør kalles springende regress, der forbrukeren i praksis trer inn i butikkens krav mot tidligere salgsledd.

Les litt mer om det her: http://www.elektronikkforbundet.no/Nettsko...ole/regress.htm

Lenke til kommentar

Både Xbox og iPhone har egne serviceavtaler.

Loven sier at du KAN kreve at butikken tar ansvar.

Ikke at du SKAL.

 

Mitt forslag er å høre på deres råd. Kontakt produsenten dersom dette ikke medfører vesentlig ulempe for deg.

Hvis de henviser tilbake til butikken, FØRST DA kan du kjøre paragrafer opp i ræven på dem.

 

Det eneste de kan gjøre er å kontakte produsenten for deg. Men det klarer du som regel selv.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da, hvorfor sakl jeg som forbruker forholde meg til EA, Creative, Apple eller noen andre, som gjerne ikke befinner seg i Norge, og ikke kjenner så mye til norske forbrukerretigheter og norske rutiner for minnelige løsninger?

 

Om man sørger for å alltid ta ting mot butikken, så vil dette føre til så pass ulemper for butikken at de vil kreve bedre kavlitet på varene sine, sjangsen for at en større butikkjede eller bransjeorganisasjon når frem er mye større enn at jeg gjør det på slike felter.

Lenke til kommentar

Håper dette løser seg på en grei måte for deg. (Hvis det ikke allerede har løst seg) Butikken skal ta imot varen fra deg, hvis du er privat kunde og du kjøpte den der. Du KAN hvis du velger det, ta saken direkte med produsent (Dette anbefaler jeg deg IKKE, jobber selv mye med support/garantisaker på jobb og det kan ofte være SVÆRT frustrerende å forstå retur/garantiordninger til diverse firma)

 

Vi bruker ikke å krangle med privatpersoner, gir bare ut nytt, koster delen under 300.- ink mva, så blir den kastet uansett... (Det lønner seg rett og slett ikke å søke garnati mot produsent)

Lenke til kommentar
Om man sørger for å alltid ta ting mot butikken, så vil dette føre til så pass ulemper for butikken at de vil kreve bedre kavlitet på varene sine, sjangsen for at en større butikkjede eller bransjeorganisasjon når frem er mye større enn at jeg gjør det på slike felter.

Det fører som regel fram på en slik måte Sony valgte å gjøre med Vaio.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Om man sørger for å alltid ta ting mot butikken, så vil dette føre til så pass ulemper for butikken at de vil kreve bedre kavlitet på varene sine, sjangsen for at en større butikkjede eller bransjeorganisasjon når frem er mye større enn at jeg gjør det på slike felter.

Det fører som regel fram på en slik måte Sony valgte å gjøre med Vaio.

 

Og for oss som ikke kjenner denne saken inngående (og ikke har orket å google dette) kan du linke til saken? Førte det til slutt på salg av Vaio i Norge? (Et produkt jeg forsåvidt ikke kjenner inngående til)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...