Gå til innhold

er 36c idle noe dårlig utgangspunkt?


cdrom

Anbefalte innlegg

er såvidt begynt så smått med ok.

 

har nå 36c idle på min throughbered xp2100.

har en 80mm vifte med en feit aluminiumsklump (80x80x70) under seg. Denne viften har en slik thermal pad.

 

Vil det lønne seg å bytte til goop?

Vil tempen synke betraktlig da (ca. hvor mye)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med vannkjøling og har omtrent samme temperatur som deg - 34'C. Så hvis temperaturen din stemmer, har du ikke mye å klage over.

 

MEN du må nesten sjekke LOAD temperaturen. Idle er ikke særlig interessant - min LOAD ligger på 37'C, jeg kan tenke meg din vil ligge på 45'C+ når du først guffer på litt ? Ta en test, og se hva du får.

Lenke til kommentar
Sitter med vannkjøling og har omtrent samme temperatur som deg - 34'C.  Så hvis temperaturen din stemmer, har du ikke mye å klage over.

 

MEN du må nesten sjekke LOAD temperaturen.  Idle er ikke særlig interessant - min LOAD ligger på 37'C, jeg kan tenke meg din vil ligge på 45'C+ når du først guffer på litt ?  Ta en test, og se hva du får.

 

Jeg guffa i en time og hadde ikke noe høyere en 43'c... :p

 

er det bra eller?

Lenke til kommentar

Ja jøss, skulle tro det! Kjøpte du brikken nylig? Mulig du sitter med en Tbred "B", disse ligger vel på 1.60v istedenfor 1.65 (er ikke sikker) og er vel litt kjøligere. Kan være verdt å sjekke om du klarer å kjøre på 1.6v, så får du enda kjøligere CPU :)

Lenke til kommentar
Ja jøss, skulle tro det! Kjøpte du brikken nylig? Mulig du sitter med en Tbred "B", disse ligger vel på 1.60v istedenfor 1.65 (er ikke sikker) og er vel litt kjøligere. Kan være verdt å sjekke om du klarer å kjøre på 1.6v, så får du enda kjøligere CPU :)

 

Hvordan finner jeg ut hvilken Tbred jeg har og hvilken Tbred er best til OC?

 

Brikken er forøvrig ca.2mnd gammel

Lenke til kommentar

Lite respons her....men skal prøve å hjelpe. Jeg tror ikke du trenger å fjerne kjøleren og se fysisk hva som står der. Dette er ikke helt optimalt egentlig, kjøleren sitter sikkert godt på nå og pastaen er sikkert optimal :)

 

#1

Du laster ned et program som heter WCPUID.

http://my.vector.co.jp/servlet/System.File...cpu/wcpu31a.exe

Fungerer ikke linken, forsøk http://www.h-oda.com/

 

#2

Kjør programmet. Du finner Processor, Platform, Vendor String, CPU Type og Family: Til høyre for Family ser jeg for øyeblikket tallene 6 8 0. Family 6 | Model 8 | SteppingID 0. 680 = TbredA. 681 = TbredB. 6 10 x er vel Barton kanskje?

 

TBredB skal være bedre overklokkere enn TbredA. Jeg tror ikke mine TbredA f.eks. går lengre enn 100-200Mhz max selv vannkjølt for eksempel. "A" forsvant ganske fort tror jeg (fungerer like bra som B, men litt klomsete krymping under prosessen) og blir også bittelitt varmere enn B.

Lenke til kommentar
Lite respons her....men skal prøve å hjelpe.  Jeg tror ikke du trenger å fjerne kjøleren og se fysisk hva som står der.  Dette er ikke helt optimalt egentlig, kjøleren sitter sikkert godt på nå og pastaen er sikkert optimal :)

 

#1

Du laster ned et program som heter WCPUID.

http://my.vector.co.jp/servlet/System.File...cpu/wcpu31a.exe

Fungerer ikke linken, forsøk http://www.h-oda.com/

 

#2

Kjør programmet.  Du finner Processor, Platform, Vendor String, CPU Type og Family:  Til høyre for Family ser jeg for øyeblikket tallene 6 8 0.  Family 6 | Model 8 | SteppingID 0.  680 = TbredA.  681 = TbredB.  6 10 x er vel Barton kanskje?

 

TBredB skal være bedre overklokkere enn TbredA.  Jeg tror ikke mine TbredA f.eks. går lengre enn 100-200Mhz max selv vannkjølt for eksempel.  "A" forsvant ganske fort tror jeg (fungerer like bra som B, men litt klomsete krymping under prosessen) og blir også bittelitt varmere enn B.

 

takk for svar, lastet ned programmet og fikk svar på mitt spørsmål. Jeg har TbredB, så da er det vel ingen grunn for å ikke starte med OC. Er det noen som har noe tips hva jeg bør gjøre? Jeg tenkte å sette opp multiplieren noen hakk...kanskje?

Lenke til kommentar

Anbefaler at du undersøker og leser litt angående overklokking hvis du ikke forstod akkurat det der :wink: Finnes nok av grøsserhistorier om folk som har fått problemer med harddisken eller skjermkortet fordi de overklokket bussen litt for heftig. Vanligvis går det greit, og det gjerne fordi de vet hva de driver med eller fordi mange rett og slett er forsiktige :yes: Jeg holder meg for øyeblikket langt unna da jeg enda ikke har tatt en komplett backup av alt som ligger på harddiskene.

 

Hvis noen finner feil ved det jeg skriver, vennligst rett meg her!

 

Overklokker du ikke med multiplier, blir vel neste steg gjennom FrontSideBus - FSB. Hastigheten blir FSB x multiplier = CPU MHz. For å ta et eksempel: XP2200 = 1.8GHz. På 133Mhz FSB blir dette en multiplier på 13,5. Min BIOS stopper på 12,5 og står derfor på AUTO for å gå forbi dette. Øker man ikke multiplier, kan man øke FSB. Ved 140Mhz FSB f.eks. blir hastigheten 140x13,5 = 1.890GHz. Ikke store økningen. Går man litt videre, 150x13,5 = 2.025GHz får man en litt høyere økning. MEN, å øke FSB øker ikke bare prosessorhastigheten - hele oppsettet får "utbytte" av dette. PCI bus = IDE kontrollere (harddisk, CDrom etc), nettverks kort, lydkort som Audigy, USB etc. AGP blir jo skjermkortet. Problemet er jo her at ikke alle enheter liker å kjøres raskere - noen harddisker vil produsere feil under skriving. Selv har jeg fått bad sectors og crosslinkede filer på det verste - fil må kanskje reinstalleres, image filer blir ødelagte eller dokumenter inneholder feil. Hele RAID setup kan rett og slett ryke. Skjermkortet vil muligens gå under samme effekt av overklokking, og produsere feil i selve grafikken. Også minnet blir overklokket her, og går det galt vil minnet produsere feil - i så fall kræsjer systemet, enkelt og greit. På det absolutt verste vil minneglipp forårsake skader på harddisken (formatering for å løse problemet, eller flere timers grundig disk scanning).

 

Ganske alvorlige følger med andre ord. Men for mange blir den rene økningen over hele systemet og ikke bare prosessoren veldig fristende :roll:

 

Du kjører sikkert 133Mhz nå. Sjekk bios. 133x2 = 266 for DDR. I så fall kjører PCI på 33Mhz og AGP på ~66Mhz x "X" (1,2,4,8x). Når du overklokker med å øke FSB endres hastigheten på AGP og PCI bussene. Men ved å overklokkke kun ved økning av multiplier, holdes FSB konstant på 133Mhz. Bare prosessoren blir berørt.

 

Noen hovedkort (nForce 2?) kan låse PCI og også AGP bussen (tror jeg), slik at ved å overklokke FSB vil ikke dette påvirke skjermkort eller harddisker, nettverk, USB eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...