Lanka Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Nå skal jeg for første gang gå til innkjøp av en LCD-tv. Dette er fordi jeg ikke lenger har plass til kassetv (flytter fra leilighet til studenthybel). Nå har jeg bodd med kamerater i et par år, og nå som et hybelrom blir mitt tilholdssted i store deler av døgnet trenger jeg en tv. Hybelen er ikke større enn 12 kvm, og derfor trenger jeg vel ikke mer enn 32''-tv. Nå har jeg lest en del på hjemmekino.no om HD, og har forstått forskjellene rundt 720 og 1080p osv. Skjønner likevel ikke hvorfor det ofte står at en tv er HD-ready, men har støtte for Full HD. F.eks : HDTV-klar (HD-ready) : 1080p. Hvorfor sier man ikke bare at den har Full HD? For slik jeg har forstått det så er det litt eldre(par år) tv'er som har muligheten til å få inn HD-signaler, og derav HD-ready. Mens nyere tv'er har Full HD. F.eks Samsung LE32A656 og Samsung LE32B535 Grunnen til at jeg kanskje vil vente er fordi jeg har hørt litt om LED-tv'er som skal være bedre, men de er vel ikke tilgjengelige i 32''? Og er nok altfor dyrt til mitt formål som rett og slett er helt vanlige studentting (spill, se på fotball i HD osv). Lenke til kommentar
564215 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) HD-ready/klar = 720p Full-HD = 1080p Bare hvis du var i tvil. Edit: Eller..? NÅ ble jeg i tvil selv. :!: lol Endret 24. juni 2009 av ZeroZ Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Om du har råd til 40 eller 42" så kjører du på nå og kjøper det. Jeg angrer på at jeg har fulgt "fornuften" mtp størrelse. Du ender opp med å angre etter en liten stund. Just my two cents. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 42" på en 12 kvadratmeter stor hybel kan bli rimelig klaustrofobiske greier. Personlig ville jeg ikke gått over 37". Hvis du starter studiene nå så vil du bo trangt i ganske mange år, samt flytte en del og da er det greit med en tv som ikke er så tung. Fordelen med en 32" lcd er at du kan bære den selv og den tar nesten ikke opp plass... Det finnes 32" LED lcd og de finner du på nettet. Jeg tipper de kommer til butikkene om ikke så lenge, hvis de ikke allerede er der. Om edge led gir deg enormt store fordeler billedmessig i forhold til en vanlig baklyst lcd er jeg ikke helt sikker på. LED tv-ene er langt lettere og flate som pannekaker, men prisforskjellen er ganske stor så det er et vurderingsspørsmål uansett. Når det gjelder HD-Ready mot Full HD på en 32" så er det helt likegyldig. Det er umulig å se forskjell når skjermen er så liten... At en HD-Ready tv kan motta 1080P betyr bare at den skalerer ned signalet til 720P hvis den blir matet med det. Tideligere var det slik at en HD-Ready tv rett og slett gikk i sort hvis den fikk et 1080P signal. Tv-ene du har foreslått er ikke dårlige, men ingen av dem har mulighet for 100hz. Noe som gjør at bildene vil hakke en del og særlig hvis du kjører progressive, eller 24P signaler som eksempelvis Blu-Ray. Sjekk ut B6 serien til Samsung siden den har et meget bra 100hz system som du kan stille etter eget behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå