hotbitch Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei, jeg har i det siste fått interesse for foto med film. Det jeg har lyst til å spørre om er hva slags kamera jeg bør bruke, og hilke typer film. Det som appelerer mest til meg er å begynne med svart/hvitt fotografi. Jeg vil helst ikke bruke så mye penger med det første på kamera. Vil gjerne se hvordan hobbyen utarter seg og heller oppgradere i senere tid. Vil gjerne at kameraet skal være "lite" slik det ikke er noe bry å ta med seg når man skal ut å gå uten å nødvendigvis være på leting etter ting å ta bilder av. Spontanitet kan vel være et nøkkelord:) Om kameraet har en litt vintage look, så er jo det også kult, og vil også kunne ta litt bilder som ser "gammeldagse" ut. Er det noen som har noen forslag til meg?=) Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Hei, jeg har i det siste fått interesse for foto med film. Det jeg har lyst til å spørre om er hva slags kamera jeg bør bruke, og hilke typer film. Det som appelerer mest til meg er å begynne med svart/hvitt fotografi. Jeg vil helst ikke bruke så mye penger med det første på kamera. Vil gjerne se hvordan hobbyen utarter seg og heller oppgradere i senere tid. Vil gjerne at kameraet skal være "lite" slik det ikke er noe bry å ta med seg når man skal ut å gå uten å nødvendigvis være på leting etter ting å ta bilder av. Spontanitet kan vel være et nøkkelord:) Om kameraet har en litt vintage look, så er jo det også kult, og vil også kunne ta litt bilder som ser "gammeldagse" ut. Er det noen som har noen forslag til meg?=) Takker på forhånd for svar. Nikon (spiller ingen rolle hvilket du velger første gangen.) om du f.eks har nikon opptikk (med blenderring) kan et Nikon filmkamera være et supert valg. Kameraet kan selvsagt også være et rammesøker(har ikke erfaring på det punktet). Mellomformat er også kult, men siden du ønsker å holde utgiftene nede er "vanlig" størrelse det beste, 35mm. Å få bildene til å se gammeldagse ut er litt "vanskelig". Da må du nesten prioritere motiver som ikke er moderne. Det nermeste du kommer den gammeldagse stilen er vel høy ISO/synlig korn. Fremkalling/kopiering i eget mørkerom (lage papirkopier) er å anbefale, det gir enda mer gammeldags look. Her: http://tinyurl.com/odzhuq er mine resultater fra papir kopiering. Bildene er tatt med en Nikon FM og 50mm series E. det fikk jeg for 800kr Velkommen til film verdenen. Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Filmbasert fotografering er et morsomt supplement til digital foto. For valg av kamera anbefaler jeg å ta en titt på denne siden. Det anbefales å framkalle filmen selv for å holde utgiftene nede. Det er lettere enn man tror. Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Takk for gode svar. Har nå noen nye spørsmål: Har alltid trodd at å framkalle bilder er å få de på papir, men er nå litt usikker på emnet Jeg har sett litt på scannere som kan scanne negativer, men leste en plass at man måtte fremkalle de før scanning. Kan noen forklare litt hva og hvordan ? Har sett noen leica kopier på nett som ser veldig "snasne" ut, og lurer på om dette er noe å ha om man planlegger å bruke de til å ta bilder med. Vil nødig betale den prisen om det bare blir hyllepynt. Og til sist: Er det mulig å bruke moderne nikon optikk på gamle slr kameraer? Har et d40 med 18-55mm VR og 55-200mm VR og en sånn fisheye linse man bare skrur på en av de andre linsene(bower 52-46mm) Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 18-55 vet jeg ikke noe om, men jeg har testet 55-200 med film (F5) - det går men vignetterer en del. Objektivene dine har ikke blenderring, så de vil kun fungere på moderne hus som F100, F5 og F6. 55-200 i den korte enden: 55-200 i den lange enden: Mvh Francis Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Takk for gode svar. Har nå noen nye spørsmål:Har alltid trodd at å framkalle bilder er å få de på papir, men er nå litt usikker på emnet Jeg har sett litt på scannere som kan scanne negativer, men leste en plass at man måtte fremkalle de før scanning. Kan noen forklare litt hva og hvordan ? Har sett noen leica kopier på nett som ser veldig "snasne" ut, og lurer på om dette er noe å ha om man planlegger å bruke de til å ta bilder med. Vil nødig betale den prisen om det bare blir hyllepynt. Og til sist: Er det mulig å bruke moderne nikon optikk på gamle slr kameraer? Har et d40 med 18-55mm VR og 55-200mm VR og en sånn fisheye linse man bare skrur på en av de andre linsene(bower 52-46mm) Glem Leica hvis du er nybegynner. Glem den opttikken du har. de er tilpasset DX og har ikke blenderring. Filmen(svarthvit) MÅ fremkalles før du kan se bildene. Det er 3 enkle steg. fremkaller bad, stopp-bad og fikserings bad. etter fiksen kan du se bildene på filmen, men du bør skylle filmen i vann før du er ferdig. Kopiering er å få dem på papir. Da trenger du en del utstyr. Forstørrer, papir, kar til papir badene og eventuelt en annen kjemi en den filmen trenger. Du kan eventuelt finne en fotoklubb i nærheten der du bor som har et mørkerom. Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Håper på hurtig svar på denne posten! =) Er inne i en budrunde på et olympus om10 kamera, standardlinse følger. I tillegg følger: Camera case Tokina 28mm wide angle lens Sigma 35 - 135mm zoom lens Flash unit Auksjonen er ferdig om 1.5time og håper derfor på raskt svar. Hvor mye synes dere dette er verdt for meg å by? Kameraet er i god funksjonabel stand. Budet ligger nå på 370kr. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Håper på hurtig svar på denne posten! =)Er inne i en budrunde på et olympus om10 kamera, standardlinse følger. I tillegg følger: Camera case Tokina 28mm wide angle lens Sigma 35 - 135mm zoom lens Flash unit Auksjonen er ferdig om 1.5time og håper derfor på raskt svar. Hvor mye synes dere dette er verdt for meg å by? Kameraet er i god funksjonabel stand. Budet ligger nå på 370kr. Noe mer en 5-600 burde du vel ikke gi(?). eller er det fortsatt litt lite? har sett litt på "buy now" priser på kameraet, de ligger på ca 300-500kr. Jeg har ingen peiling på det kameraet. Men si at du gir maks 700 da? (du må selvsagt velge eget bud, jeg har INGEN peiling på det kameraet, olympus brukere for presisere nermere) Er det eBay? har du erfaringer med ebay? mitt råd er å legge inn maksbud 5 sekunder før slutt, eller mindre. Da rekker ikke de andre å by høyere (eller kanskje du byr for lavt?) Kommer vel i siste liten denne meldingen Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Ok, takk for svar. Tenker jeg byr i overkant av 500. Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 der ble det mitt for ca 500 inkludert frakt! Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 der ble det mitt for ca 500 inkludert frakt! Gratulerer. Nå har du kamera. Nå mangler du bare film. Har du tenkt på om du skal ha svart/hvit, negativ farge eller lysbilde farge?(finnes/fantes svarthvit lysbilde, jeg har en rull ) Det billigste og det som gir mest "gammeldags" uttrykk er svar/hvit og fremkalle den selv. Vil anbefale Efke film fra fotoimport, utgått. den koster 12 eller 20 kr rullen (varierer med utløps dato). Kjøp gjerne 10 stk av gangen. Du må ha en fremkallings-tank. f.eks en Paterson ( søk på dette på fotoimport.no "PA115") du må ha et mørkt rom eller en mørkeromspose(?) PA125 , denne kan du også finne på ebay. (jeg fikk min for ca 50 kr tror jeg, men den stinket farge . lukta er vekk etter litt lufting) Så må du ha kjemi. Dette er det litt "debatt" om hva som egner seg best osv. Akkurat nå bruker jeg Kodak D76 (pulver som blandes i varmt vann) Tetenal bruker jeg som fix (husker ikke vare navn eller noe sånt, pulver det også) Til stop bruker jeg vann. og til skylling bruker jeg vann. Skal du også drive med papir kopiering blir utgiftene fort mye. Det er kjekt, men jeg vil heller anbefale deg i å kjøpe en scanner hvis du vil holde utgiftene nede. Du finner sikkert en analog fotoklubb i en by i nerheten du bor, det kan være de har et mørkerom eller at en av medlemmene har mørkerom. Hvor bor du? analog brukerne på akam er spredt godt over landet, så noen kan sikkert gi deg bedre råd om analoge fotoklubber. Si i fra hvis det er noe av det jeg har skrevet du lurer på. Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Takk for det:) Det er s/h som appelerer mest til meg. Kunne du tatt deg bryet til å lage en kortfattet liste til hva jeg trenger til fremkalling slik jeg får søkt opp på ebay osv? Bor i Ørsta. Når jeg kjøper film, hvordan oppbevarer jeg den? Er det best å bare ha den i en pose og så i frysern? kan jeg bruke film rett utifra frysern? Kommer nok til å gå for innkjøp av scanner, men nå skal jeg til syden om 2dager, så får vente til etter det ivertfall, så får vi se ann i hvor stor grad jeg faller for hobbyen også. Jeg trenger nok å sette meg litt mer inn i ting, og har sikkert en haug med spørsmål når jeg får film og kamera hit, men akkurat nå tror jeg at jeg må legge meg da jeg skal på tidligvakt i morgen Tusen takk for all hjelp=) Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Må ikke bruke film rett ifra fryseren, må la den varme seg opp først. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Film det du vil ha. utgått film oppbevares i fryser. ta filmen ut av fryseren dagen før du skal bruke dem. Fremkallingstank: http://tinyurl.com/n9t7nr Kjemi(kjøp det i norge): -fremlaller KOD76 -fix TS7 søk på de kodene hos fotoimport. andre butikker som selger kjemi, film og slikt er f.eks scandinavianphoto.no Mørkeromsbag http://tinyurl.com/mpcjnh saks til å klippe filmen av kassetten eller boks åpner til å åpne kassetten, jeg har en gang revet filmen fra kasseten, fungerte fint det og. Stoppeklokke. Flaske til å oppbevare kjemien, helst en slik APTR1 eller en slik EB12 eller noe lignende. Vet ikke helt om dette er en fulstendig liste, dere andre får endre og legge til. Lenke til kommentar
hotbitch Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Nå har jeg kjøpt et kamera til:p Noen som vil kommentere kjøpene mine? =) Denne gangen ble det et; Canon G-III QL Canonet m/ 40mm/1.7, focal flash og tripod. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nå har jeg kjøpt et kamera til:p Noen som vil kommentere kjøpene mine? =) Denne gangen ble det et; Canon G-III QL Canonet m/ 40mm/1.7, focal flash og tripod. Har ikke prøvd rammesøker før, men det høres gøy ut. Nå må du skaffe deg et godt lass med film. kjøp litt forksjelligt hos fotoimport. Anbefaler 2 av hver sort, så kan du fremkalle 2 på en gang Vil også anbefale deg å se litt på mellomformat. men først bør du bli vandt med 35mm. God fotografering! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå