Artemis-Entreri Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Har fått i oppgave å filme i et bryllup. Det er egen fotograf for stillbilder. Brudgommen har gjort et impulskjøp av videokamera for å få med seansen på film. Har ingen erfaring med videokamera fra før. Tatt en del bilder med speilrefleks. Kamera som er kjøpt inn for anledningen: Canon LEGRIA HF 20 Stativ er også handlet inn. Har 1 dag med kameraet som jeg kan teste og leke meg litt før bryllupet. Er det noen som har noen tips og triks for lyninnføring i filmfaget? Er det bare å sette alt på auto eller er det noen innstillinger som er et must for filming inne i kirke, med muligens lite lys. Ser det har mulighet for 25p kinomodus som skal gi bedre bilde i lite lys, er dette noe som kan egne seg? Takker for all mulig hjelp. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 De skiller seg om 4 år uansett. Don't wørry.......... Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har nylig vært i samme situasjonen. Ufordelen med stativ er om du plutselig må flytte videokameraet. Tenk deg situasjonen. Selv tok jeg med meg en monopod (ettbeinsstativ). Plasserte meg på første rad ytterst. Fordelen med langt fram gir en lydmesseig fordel, da ikke kameraet så lett plukker opp ungeskrik ol. Var plassert et keyboard og en mic på den ene siden, og da var det naturlig for meg å plassere meg på motsatt side, da det tydelig vis skulle skje noe der. I tillegg var det ideellt da jeg fikk filmet der brudeparet skulle sittemot slutten av vielsen. Det som var i veien var en diger blomst mot der bruggomen og forloveren satt. Kunne ikke akkurat ommøblere heller. Skulle jeg gjort dette skikkelig, måtte jeg alliert meg med en til som filmer, satt opp mic-er på forhånd osv. Trøsten er at det ble bedre enn noen hadde forventet. Lykke til. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 ikke prøv på no fancy;) kjør safe dersom du ikke har filmet mye før Lenke til kommentar
ucwuc Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 For det første, stå i ro når d filmer. Sett kamera på stativ og flytt det ett par ganger. Stå først mellom benkeradene ved første benk.Sveip rolig og film gjestene i kirken. Film når han sitter å venter, og når hun kommer inn. Film presten og og forloverne, brudeparet som ser på hverandre osv. Når de skal velsignes, kobler du av kamera og sniker deg diskré opp og prøver å filme når de setter på ringene. Deretter tilbake til plassen din og filme alt. Tar bare 25 minutt, og det er bedre å klippe vekk enn å mangle noe.Når det nærmer seg slutten, kan du gå til døra og sette stativet lit lavt, og la det stå å filme når de kommer ut og går forbi kamera. Da tar du med deg alt og "løper" forbi dem og tar i mot ute. Føler du deg HELT sikker på at kan filme uten stativ og holde det helt stødig, kan du prøve det, men anbefaler det ikke. Å filme i auto går sjelden bra, da lyset fra vinduene kan gjøre alle mørke. Sett på Manuell, still blender på største og juster lukker til du ser det er nok lys. Følg med på lyset hele tiden, og juster. Får du det ikke til, sett på auto og ikke sikt på vinduene..Om du kan komme deg inn før seremonien, sjekk blomstene, flytt litt eller finn deg en plass der du ser godt.Lær deg kameraet, utenat. det er verktøyet, og det må kan kunne. Øv og øv. Er stativet lett så er det bare å la det stå på. Lykke til. Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Tenkte kanskje vi kunne plassere kameraet på stativ ved siden av alteret. Men får ta plasseringen litt på sparket når vi kommer dit Ikke noe tips til spesielle innstillinger som bør brukes? nbmofo skrev: "ikke prøv på no fancy;) kjør safe dersom du ikke har filmet mye før" hehe, blir nok alt annet en fancy ser jeg for meg. EDIT: Takk for mange gode tips ucwuc, skal prøve å følge den guiden der. Endret 25. juni 2009 av Artemis-Entreri Lenke til kommentar
ucwuc Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Tenkte kanskje vi kunne plassere kameraet på stativ ved siden av alteret. Men får ta plasseringen litt på sparket når vi kommer dit Ikke noe tips til spesielle innstillinger som bør brukes? nbmofo skrev: "ikke prøv på no fancy;) kjør safe dersom du ikke har filmet mye før" hehe, blir nok alt annet en fancy ser jeg for meg. EDIT: Takk for mange gode tips ucwuc, skal prøve å følge den guiden der. Er ikke lett å ta innstilingene uten å være der . Kjenner ikke det kameraet der dessverre, men det er jo et godt kamera. Du ser på skjermen om det ikke blir bra. Blir det for mørkt plutselig, er det bare zoome litt inn/ut og unngå lyset fra vinduene. (Hvilken kirke er dette?) Du tar en sjans med fremmed kamera, men bare ta det med ro, og så lenge kamera er stødig og du ikke zoomer og lager uro, blir det nok bra. Litt for mørke bilder kan du justere i redigeringen. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg har/har hatt to ulike Canon videokameraer. Etter mine erfaringer bør du bruke 25p Cine Mode. Den gir penest bilde og best resultat i dempet belysning. Dessuten bør du bruke BLC (Back Light Compensation) hvis du har lyskilder bak det du skal filme. Du kan prøve deg litt frem hva som egner seg best. Men siden du er i 25p Cine Mode hele tiden, har du ikke mulighet til å styre blender eller lukkertid. Å la automatikken styre det er nok best. Dette er fordi du ikke kjenner kameraet og fordi justeringer vil høres på opptaket. Du bør også la lyden justeres automatisk. Manuell lyd krever at man kjenner kameraet og nesten at man har på seg øreklokker og konstant sjekker lyden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå