Gjest member-63169 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hvis jeg kortslutter en transformator, for så å bryte kortslutningen, vil det da oppstå en spike/spenningstransient i det øyeblikket jeg bryter? Er en 230v til 2*40v transformator. Bygget noe elektronikkgreier i dag som gikk i stykker etter en kors stund... Endret 24. juni 2009 av member-63169 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Transformatoren består av spoler. Spenningen over en spole er gitt av den deriverte av strømmen. Når den deriverte endres instantant, (altså strømmen kuttes), vil spenningen i teorien bli uendelig. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 takker! bra svart. men kommer til å ta litt tid før jeg forstår det på den måten du svarte på. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 tror jeg skjønner det nå, interessant måte å beskrive fenomenet på. En spole som har en strøm over seg som øker linjært, rett linje har konstant spenning over seg? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Dersom strømmen er konstant DC vil spenningen over spolen være tilnærmet lik 0. (I praksis litt mer da det er litt resistans i spolen) Normalt brukes jo spoler ved AC, og da endrer spenningen seg som den deriverte av strømmen. Derivasjon er et begrep som brukes i matematikken. Den deriverte beskriver stigningen/endringen i stigning for en kurve/funksjon. Man kan på mange måter si at spenningen over en spole er avhengig av endringsraten til strømmen. Dess raskere strømmen endres dess høyere vil spenningen bli, avhengig av spolens størrelse i Henry, L. Når strømmen kuttes går man fra strøm til null strøm med en gang, endringsraten er altså veldig stor, noe som fører til spenningsspikes. http://no.wikipedia.org/wiki/Derivasjon Akkurat å forklare selve virkingen til en transformator på denne måten vil kreve stor forståelse for matematikk. Bilde nedenfor viser spenninger og strøm over en transformator (primær og sek spole). (Merk idealisert matematisk eksempel) Du ser at når strømmenkurven(rød) er brattest (endres raskest) er spenningen høyest. Når strømmen nesten ikke endres i det hele tatt på toppen av kurven er spenningen 0. Endret 25. juni 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå