Gå til innhold

Hva er egentlig fargen på uv/blacklight?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UV lys er egentlig usynlig da, men siden det er skadelig så er det lagt til farge så du skal kunne se når det står på (eventuelt av), i og med at det heter ultra violett så er vel kanskje violett eller noe i den dur mest naturlig å bruke. Er nesten sånn som en del gasser, for eksempel propan, som ikke lukter noe med er lagt til lukt så du skal merke hvis det lekker...

Lenke til kommentar
"]fiolett ER lilla  :D så det er vel ikke så rart det ligner...

 

poenget mitt var bare at spørsmålet var litt lite gjennomtenkt.

Jeg er så utrolig enig! 14'isene her bestiller gjerne som som høres kult ut selv om de ikke aner hva det er... :lol: (Nesten som den gangen muttern og nabo-kjærringene bestille "overaskelsespakke" fra reklamekataloger... :lol: )

 

Ok, etter å ha ledd litt hånlig her så skal jeg også komme med noe sakelig. (En gang må jo selv 14'iser lære ting også) Fargen på uv-lys er som Muffin sa ultrafiolett. Den synlige fargeskalaen går fra rødt til fiolett, men fortsetter på begge sider, selv om ikke vi ser de "fargene". Utenfor den "røde" delen av skalaen er det infrarødt. (som den lysdioden på fjernkontrollen). Utenfor den andre delen av skalaen (fiolett/lilla) er det ultrafiolett. VI ser ikke det, men noen dyr ser det, og huden merker i hvertfall store doser med UV. Normalt vil f.eks gult lys inneholde litt av nabofargene oransje og grønnt. Det fiolette lyset som sees på vanlige UV-lamper/lysrør er bare den lille delen med nabofargen fiolett. Hoveddelen av lyset er ultrafiolett og dermed usynlig. Det er først når UV-lyset treffer fluoriserende ting at det blir synlig. fluoriserende maling er forresten bare et materiale som mottar UV-lys og "reflekterer ut / omformer til" synlig lys.

 

Puh.. Det var dagens fysikk-leksjon.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...