EmilHen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg lurte bare, om hvordan man bytter ut en prossessor med en annen? Noen guid eller noe? Hovedkortet mitt er Asus P5Q PRO, Og nåværende prossesor Intel Core 2 Duo E8500 Ny prossesor: Intel Core 2 Quad Q9400. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det følger manual med prosessoren. Du tar ut den gamle og monterer den nye. Om du ikke har kjølepasta liggende monterer du den nye prosessoren med medfølgende kjøler. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Dersom du har lyst til å bytte prosessor, så er det fyst og fremst viktig å vite kvar prosessoren er i datamaskinen, samt at du er elektrisk utladt. Å lade ut din statiske elektrisitet kan gjerast ved å ta på ein jorda gjenstand, f.eks. jordinga i ei stikkontakt. Framgangsmåte: 1. Opne kabinettet og lokaliser CPU kjølaren. 2. Demonter kjølaren. 3. Opne festningsmekanismen for CPUen. 4. Ta den eldre CPUen ut, plasser inn den andre. 5. Påfør evt. kjølepasta. [ikkje nødvendig dersom prossesorvifta nyttar Thermal Pads] 6. Fest ny vifte igjen, pass på at den er festet ordentleg. 7. Husk å sette tilbake straumkabelen for CPU-vifta. 8. Lukk igjen kabinettet, og voilá! Vanskelegare er det ikkje! Kjem sikker mange gode tips vidare i denne tråden, så dette går sikkert flott! PS: Kan vere du må oppdatere firmwaren til BIOS for å nytte den nye CPUen. EDIT: Bytt gjerne ut gamle vifta med nye, dersom det vil lønne seg, som poster over seier! Endret 24. juni 2009 av JarlG Lenke til kommentar
EmilHen Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Takk for svar! Men trenger jeg Kjølepasta? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hvis ikke den nye CPUen kommer med kjøler (in box) så vil du trenge kjølepasta ja. Skal du bruke den gamle kjøleren, må du gjøre ren kjøleren og legge på ny kjølepsata. Har den gamle kjøleren pålimt kjøle pasta (Thermal pad) er det en fordel å kjøpe ny kjøler. Som JarlG sier, opdater BIOS FØR du setter inn den nye CPUen, da bør du ikke få problemer, selv om jeg mener at P5Q Pro støtter den CPU fra første versjon av BIOS. Endret 24. juni 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
EmilHen Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Ok, takk, den følger med en vifte... Så da trenger jeg vel ikke pasta Men en ting til, hvordan oppdaterer jeg BIOS? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ok, takk, den følger med en vifte... Så da trenger jeg vel ikke pasta Men en ting til, hvordan oppdaterer jeg BIOS? Sjekk manualen til ditt P5Q hovedkort, der står det pent å pyntelig forklart, BIOSen finner du på ASUS.com Se under EZ Flash. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå