Gå til innhold

Bytte ut prossessor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har lyst til å bytte prosessor, så er det fyst og fremst viktig å vite kvar prosessoren er i datamaskinen, samt at du er elektrisk utladt. Å lade ut din statiske elektrisitet kan gjerast ved å ta på ein jorda gjenstand, f.eks. jordinga i ei stikkontakt.

Framgangsmåte:

1. Opne kabinettet og lokaliser CPU kjølaren.

2. Demonter kjølaren.

3. Opne festningsmekanismen for CPUen.

4. Ta den eldre CPUen ut, plasser inn den andre.

5. Påfør evt. kjølepasta. [ikkje nødvendig dersom prossesorvifta nyttar Thermal Pads]

6. Fest ny vifte igjen, pass på at den er festet ordentleg.

7. Husk å sette tilbake straumkabelen for CPU-vifta.

8. Lukk igjen kabinettet, og voilá!

Vanskelegare er det ikkje! Kjem sikker mange gode tips vidare i denne tråden, så dette går sikkert flott!

PS: Kan vere du må oppdatere firmwaren til BIOS for å nytte den nye CPUen. :)

EDIT: Bytt gjerne ut gamle vifta med nye, dersom det vil lønne seg, som poster over seier!

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Hvis ikke den nye CPUen kommer med kjøler (in box) så vil du trenge kjølepasta ja. Skal du bruke den gamle kjøleren, må du gjøre ren kjøleren og legge på ny kjølepsata. Har den gamle kjøleren pålimt kjøle pasta (Thermal pad) er det en fordel å kjøpe ny kjøler.

Som JarlG sier, opdater BIOS FØR du setter inn den nye CPUen, da bør du ikke få problemer, selv om jeg mener at P5Q Pro støtter den CPU fra første versjon av BIOS.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Ok, takk, den følger med en vifte... Så da trenger jeg vel ikke pasta :p

Men en ting til, hvordan oppdaterer jeg BIOS?

Sjekk manualen til ditt P5Q hovedkort, der står det pent å pyntelig forklart, BIOSen finner du på ASUS.com

Se under EZ Flash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...