Gå til innhold

Janteloven - er den sosial?


Trenger vi Janteloven her i Norge?  

122 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Janteloven?

    • Den er bra! Jeg er lut lei av alle talentløse "freak-shows", sirkusartister, klovner og tullinger som stikker seg fram i media, spesielt i musikk- og kultursammenheng.
      27
    • Den er ikke bra. Den bidrar til mobbing, stigmatisering og holder folk urimelig nede.
      71
    • Greit nok. Jeg bryr meg ikke.
      24
  2. 2. Hvor mener du Janteloven er mest utbredt - på bygda eller byen?

    • Bymiljøer/urbane strøk.
      29
    • Bygdestrøk/bondelandet.
      93
  3. 3. Tror du Janteloven står sterkere eller svakere i forhold til tidligere?

    • Sterkere.
      38
    • Svakere.
      84


Anbefalte innlegg

Jeg stemte "Ja" på den første, rett og slett fordi tilleggsteksten var så genial. Er så utrolig lei av SV-ungdom, hipstere osv. som tror de lever så mye bedre enn oss "andre" og så mye dypere.

 

Men det har kanskje egentlig ikke så mye med janteloven å gjøre? :hmm:

Jo da, det har nok det. Disse som du nevner her hadde nok hatt godt av en liten porsjon Jantelov, en sterk kaffe og i enkelte tilfeller en aldri så liten en på trynet. Da våkner de opp og innser livets realiteter. Nesevise, frekke bedrevitere med skylapper på er ikke bedre enn andre. Men de liker å innbille seg selv det. Slike folk trenger å jekkes ned.

SV er et parti som er bygget på misunnelse, rett og slett.

 

SV sånn jeg ser det har mye med janteloven å gjøre, nettopp fordi de skal gjøre det vanskeligere å bli rik. Det skal liksom være noe man skal skamme seg over.

 

Det er en overforenkling, jevnere fordeling av ressurser ser ut til å ha relativt store samfunnsmessige oppsider, uansett om du vil kalle det misunnelse eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kalle det "Overforenkling" er et understatement, så det holder. Det er ikke noe annet enn den gamle ukulturen med å servere grunnløse fordommer, samtidig som man passer på å klappe seg selv på ryggen.

 

Dette fenomenet kan ofte observeres blant sladrekjerringer, bygdetullinger, småkonger og andre som liker å prate før de tenker.

Lenke til kommentar
Og "bygdejævlene", som lever godt på jordbrukssubsidier og hytteutleie :)

 

Ja, de finnes det mange av gitt.

 

Regner med at det var en sarkastisk tolkning av mitt usagn om janteloven du kom med der. Om ikke, så er det en rekke daler jeg kan ta deg med til slik at du kan se hvor fett de lever på subsidiene og utleiepengene sine.

Lenke til kommentar
Jeg stemte "Ja" på den første, rett og slett fordi tilleggsteksten var så genial. Er så utrolig lei av SV-ungdom, hipstere osv. som tror de lever så mye bedre enn oss "andre" og så mye dypere.

 

Men det har kanskje egentlig ikke så mye med janteloven å gjøre? :hmm:

Jo da, det har nok det. Disse som du nevner her hadde nok hatt godt av en liten porsjon Jantelov, en sterk kaffe og i enkelte tilfeller en aldri så liten en på trynet. Da våkner de opp og innser livets realiteter. Nesevise, frekke bedrevitere med skylapper på er ikke bedre enn andre. Men de liker å innbille seg selv det. Slike folk trenger å jekkes ned.

SV er et parti som er bygget på misunnelse, rett og slett.

 

SV sånn jeg ser det har mye med janteloven å gjøre, nettopp fordi de skal gjøre det vanskeligere å bli rik. Det skal liksom være noe man skal skamme seg over.

 

Det er en overforenkling, jevnere fordeling av ressurser ser ut til å ha relativt store samfunnsmessige oppsider, uansett om du vil kalle det misunnelse eller ikke.

 

AtW

 

Get a grip.

Lenke til kommentar

SV er et parti som er bygget på misunnelse, rett og slett.

 

SV sånn jeg ser det har mye med janteloven å gjøre, nettopp fordi de skal gjøre det vanskeligere å bli rik. Det skal liksom være noe man skal skamme seg over.

 

Det er en overforenkling, jevnere fordeling av ressurser ser ut til å ha relativt store samfunnsmessige oppsider, uansett om du vil kalle det misunnelse eller ikke.

 

AtW

 

Get a grip.

 

Takk for et saklig innlegg fullt av gode argumenter for din sak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...