Gå til innhold

Janteloven - er den sosial?

Trenger vi Janteloven her i Norge?  

122 stemmer

1. 1. Hva synes du om Janteloven?

• Den er bra! Jeg er lut lei av alle talentløse "freak-shows", sirkusartister, klovner og tullinger som stikker seg fram i media, spesielt i musikk- og kultursammenheng.
      27
    • Den er ikke bra. Den bidrar til mobbing, stigmatisering og holder folk urimelig nede.
      71
    • Greit nok. Jeg bryr meg ikke.
      24
  2. 2. Hvor mener du Janteloven er mest utbredt - på bygda eller byen?

• Bymiljøer/urbane strøk.
      29
    • Bygdestrøk/bondelandet.
      93
  3. 3. Tror du Janteloven står sterkere eller svakere i forhold til tidligere?

• Sterkere.
      38
    • Svakere.
      84

Anbefalte innlegg

At det ikke er lov å være suksessfull eller annerledes i Norge er bare piss. Hvor i all verdens land og rike bor dere?

Det stedet der de rikeste av de rike bor, og saken er klar. Det var et helvete jeg måtte gjennom på VGS for å si det mildt.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det ikke er lov å være suksessfull eller annerledes i Norge er bare piss. Hvor i all verdens land og rike bor dere?

Det stedet der de rikeste av de rike bor, og saken er klar. Det var et helvete jeg måtte gjennom på VGS for å si det mildt.

Flott.

Da kan du om 30 år skrive en biografisk bok om den vanskelige barndom.

Ser for meg tittelen; "janteloven gjorde meg sterk".

Slår aldri feil.

Og over til Stordalen.

Vil Stordalen på togaparty øke belegget på hotellene?

Lenke til kommentar

Kanskje du er en av dem som misforstår janteloven med reaksjoner på idioti og tåpelig oppførsel.

Lenke til kommentar

Janteloven er piss, men det virker som at noen missforstår den. Å irritere seg over Jan Thomas sin hypotetiske plate, har ingen ting med Janteloven å gjøre. Janteloven er mer tilstede i det dagligdase livet. "Nerden", med de gode karakterene, "sossen", med pengene, "Idretshomoen", som løper fortere enn bygdejævlene kan slå etter ham, og knuller damene deres raskere enn sin egen skygge.

Det er janteloven.

Lenke til kommentar
Begrepet "jantelov" er blitt totalt utvannet og misbrukt de senere år. Før så ble det brukt til å beskrive misunnelse mot dyktige og vellykkede mennesker, både innenfor sport og økonomi.

Nå bruker hjernedøde realitykjendiser begrepet "jantelov" på at folk reagerer på at de er idioter. "Jaha, folk liker ikke at jeg puler og drikker på TV, det er så jantelov azzzzz."

Det er ikke jantelov, det er fornuft.

Enig.

Fornuftig og velment kritikk blir altfor ofte avvist med å vise til janteloven.

Dette er blitt en hersketeknikk som er lett å bruke, og vanskelig å forsvare seg mot.

Lenke til kommentar

Jeg synes Janteloven er et ganske uspesifikt uttrykk. Og denne "Janteloven" er egentlig no liberalister/kapitalister bruker som skjellsord mot Sosialister. Folk som gjør det bra er det ingen som har noe i mot, men dette skaper ofte veldig høy selvtilitt. I psykologien lærer mann at høy selvtilitt skaper et "svakere" virkelighetsbilde der du tror nesten alt handler om deg selv. Da utstråler du en helt åpenbar egoisme, som er noe som irriterer folk. I Norge som er det demokratiet som kanskje er mest sosialistisk i verden, er det ikke rart at denne "Janteloven" ligger sterkt. Du kan vinkle "Du skal ikke tro du er noe" til noe positivt som "Sosial Likhet". Så har du jo den kanskje deprimerende sannhet om at lav selvtillit gir et klarere virkelighetsbilde. Siden da er det ikke så viktig å forsvare dine egne standpunkt og har lettere for å se 2 sider av saken.

Mine tanker om den saken :p

Lenke til kommentar
... men dette skaper ofte veldig høy selvtilitt. I psykologien lærer mann at høy selvtilitt skaper et "svakere" virkelighetsbilde der du tror nesten alt handler om deg selv. Da utstråler du en helt åpenbar egoisme, som er noe som irriterer folk.

Så lenge man ikke er så egoistisk at det går ut over andre er det kun positivt å ha høy selvtillit. Bare da kan man nå høye mål og oppnå store ting, noe som igjen janteloven ikke ser ut til å verdsette.

Du kan vinkle "Du skal ikke tro du er noe" til noe positivt som "Sosial Likhet".

Hvorfor vil noen la utopien "sosial likhet" se dagens lys? Det er jo ikke slik mennesker er, vi er forskjellige, hvorfor skal man oppnå en likhet? Og hvor mye skal vi forsake for å oppnå noe så idiotisk?

Så har du jo den kanskje deprimerende sannhet om at lav selvtillit gir et klarere virkelighetsbilde. Siden da er det ikke så viktig å forsvare dine egne standpunkt og har lettere for å se 2 sider av saken.

Jeg vil heller si at lav selvtillit gir et mer negativt verdensbilde. Et verdensbilde der muligheter og framgang ikke er tema.

Lenke til kommentar

Kanskje du er en av dem som misforstår janteloven med reaksjoner på idioti og tåpelig oppførsel.

Jeg tror ikke du helt forstår. Hva kan jeg gjøre? Det er ikke min feil at andre medelever på VGS ikke kunne kjøpe en forbanna penn til 250,- så de stjal andres ting eller liknende, eller prøvde å oppføre seg jævligst mulig fordi andre hadde flere materielle goder og de følte de ikke hadde noe andre hadde.

At jeg er fra et finere sted enn noen av de triste folkene på VGS var ikke min feil, at jeg led for det er helt høl i huet.

Janteloven lever den, i beste vellgående også med SV i regjering hjelper IKKE.

-

I Norge er det omtrent tabu å snakke om penger, just a reminder.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
... men dette skaper ofte veldig høy selvtilitt. I psykologien lærer mann at høy selvtilitt skaper et "svakere" virkelighetsbilde der du tror nesten alt handler om deg selv. Da utstråler du en helt åpenbar egoisme, som er noe som irriterer folk.

Så lenge man ikke er så egoistisk at det går ut over andre er det kun positivt å ha høy selvtillit. Bare da kan man nå høye mål og oppnå store ting, noe som igjen janteloven ikke ser ut til å verdsette.

Akkurat det er antakelig en sannhet med modifikasjoner, det viser seg at folk som bare pumper selvtillit ikke gjør det så bra fordi de hele tiden skylder på eksterne faktorer om det går dårlig, istedet for å ta seg sammen selv, de er jo så flinke, det må være noe annet som skapte problemet...

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du helt forstår. Hva kan jeg gjøre? Det er ikke min feil at andre medelever på VGS ikke kunne kjøpe en forbanna penn til 250,- så de stjal andres ting eller liknende, eller prøvde å oppføre seg jævligst mulig fordi andre hadde flere materielle goder og de følte de ikke hadde noe andre hadde.

At jeg er fra et finere sted enn noen av de triste folkene på VGS var ikke min feil, at jeg led for det er helt høl i huet.

Janteloven lever den, i beste vellgående også med SV i regjering hjelper IKKE.

-

I Norge er det omtrent tabu å snakke om penger, just a reminder.

Javisst... For en borgerlig regjering hadde jo gått inn for å avvikle janteloven, og da hadde ingen av de triste fattige folkene stjålet pennen din.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg tror ikke janteloven var grunnen til at du ble mislikt, jeg.

Lenke til kommentar

Jeg stemte "Ja" på den første, rett og slett fordi tilleggsteksten var så genial. Er så utrolig lei av SV-ungdom, hipstere osv. som tror de lever så mye bedre enn oss "andre" og så mye dypere.

Men det har kanskje egentlig ikke så mye med janteloven å gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar

Du skal få tro det du vil, det var merkelig at alle sliterne fra Oslo-Øst plutselig forandret sin mening på VGS etter at de fikk rede på hvor jeg bodde.

Lenke til kommentar

Du skal få tro det du vil, det var merkelig at alle sliterne fra Oslo-Øst plutselig forandret sin mening på VGS etter at de fikk rede på hvor jeg bodde.

hm - jeg er bare nyskjerrig nå, men hvorfor er det slik at når sånne som deg skriver noe negativt, så er det alltid flere som vil sable det ned med personangrep, som "jeg tror du var skyld i det" osv, fremfor å gravere dypere i materien.

Er en i fornektelse for at det kan skje, og lever videre på en illusjon at det som regel er de som opplever motgang som søker trøst i en eller annen billig unskyldning, som dermed gav opphavet til det?

Jeg kommer fra vestkanten, og opplevde at jeg fikk automatiske kommentarer på det, helt uten hold - tilslutt levde jeg bare videre på det, skulle jeg være grunnlag for fordommer og nedsettende kommentarer (ment fra dem som sa det) så hvorfor ikke bare gjøre det :)

Men uansett; straks noen her nevner en opplevelse som tilsier janteloven e.l. så er det flere som sier imot, og søker ting i personen for å si det var han/hennes skyld fremfor å se på samfunnet - hvordan kan en tro at løsningen ligger i personen fremfor å høre?

Lenke til kommentar
hm - jeg er bare nyskjerrig nå, men hvorfor er det slik at når sånne som deg skriver noe negativt, så er det alltid flere som vil sable det ned med personangrep, som "jeg tror du var skyld i det" osv, fremfor å gravere dypere i materien.

Er en i fornektelse for at det kan skje, og lever videre på en illusjon at det som regel er de som opplever motgang som søker trøst i en eller annen billig unskyldning, som dermed gav opphavet til det?

Jeg kommer fra vestkanten, og opplevde at jeg fikk automatiske kommentarer på det, helt uten hold - tilslutt levde jeg bare videre på det, skulle jeg være grunnlag for fordommer og nedsettende kommentarer (ment fra dem som sa det) så hvorfor ikke bare gjøre det :)

Men uansett; straks noen her nevner en opplevelse som tilsier janteloven e.l. så er det flere som sier imot, og søker ting i personen for å si det var han/hennes skyld fremfor å se på samfunnet - hvordan kan en tro at løsningen ligger i personen fremfor å høre?

Du overdramatiserer "personangrepene" mer enn en smule, mister. Jeg ser ett innlegg som kan ligne på personangrep, og det er etter at Cape har generalisert og snakket i nedsettende termer selv.

Jeg tror du bommer med ditt spill for galleriet her.

Lenke til kommentar

Du overdramatiserer "personangrepene" mer enn en smule, mister. Jeg ser ett innlegg som kan ligne på personangrep, og det er etter at Cape har generalisert og snakket i nedsettende termer selv.

Jeg tror du bommer med ditt spill for galleriet her.

I beg to differ :)

Slik jeg ser det, og leser det som andre skriver så er det ikke overdramatisering - men jeg kan ikke se du nevner om Cape. Men for all del, kan jo være jeg misforstod konteksten det ble skrevet i.

Lenke til kommentar
Jeg stemte "Ja" på den første, rett og slett fordi tilleggsteksten var så genial. Er så utrolig lei av SV-ungdom, hipstere osv. som tror de lever så mye bedre enn oss "andre" og så mye dypere.

Jo da, det har nok det. Disse som du nevner her hadde nok hatt godt av en liten porsjon Jantelov, en sterk kaffe og i enkelte tilfeller en aldri så liten en på trynet. Da våkner de opp og innser livets realiteter. Nesevise, frekke bedrevitere med skylapper på er ikke bedre enn andre. Men de liker å innbille seg selv det. Slike folk trenger å jekkes ned.

Lenke til kommentar

Jo da, det har nok det. Disse som du nevner her hadde nok hatt godt av en liten porsjon Jantelov, en sterk kaffe og i enkelte tilfeller en aldri så liten en på trynet. Da våkner de opp og innser livets realiteter. Nesevise, frekke bedrevitere med skylapper på er ikke bedre enn andre. Men de liker å innbille seg selv det. Slike folk trenger å jekkes ned.

SV er et parti som er bygget på misunnelse, rett og slett.

SV sånn jeg ser det har mye med janteloven å gjøre, nettopp fordi de skal gjøre det vanskeligere å bli rik. Det skal liksom være noe man skal skamme seg over.

Lenke til kommentar
SV er et parti som er bygget på misunnelse, rett og slett.

SV sånn jeg ser det har mye med janteloven å gjøre, nettopp fordi de skal gjøre det vanskeligere å bli rik. Det skal liksom være noe man skal skamme seg over.

Joda, greit nok det. Men de vet å grafse til seg selv. SV-ere er gjerne av dem som skal kreve inn ekstra skatter og avgifter fra folket, og bruke pengene på seg selv. De står med Janteloven i hånd og mener seg selv høyt hevet over den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...