Gå til innhold

Hvilken av disse er best?

NinjaPiraten

Anbefalte innlegg

Yo.

Må kjøpe meg noe ny RAM. En av brikkene er herpa... Så har tenkt å kjøpe 4 GB og bruke 2 av de jeg har, så jeg får 6. Hadde 4. Nettopp innstallert 64-bit OS så da vil jeg ha mer ytelse... Anyway...

Har sett litt på disse to:

1. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335239

2. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346193

Jeg lurer på om det er noe stor forskjell på C4 og C5, og hvilken er best? C4 koster jo 4 kr mer enn C5! :p

Hvis dere vet om noe annet som er bedre, men somm ligger til samme pris (max 600, og er 2x 2GB) så hadde det vært fint om jeg kunne fått noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt, jo lavere CL jo raskere er RAMen.

CAS Latency forteller noe om tiden det tar å hente ut informasjon fra RAMen, siden datamaskinen må vente på at riktig minneadresse er funnet før den gjør neste operasjon. CL 4 gjør at PCen venter i fire klokkepulser, mens CL 5 venter i fem.

Lenke til kommentar

Har litt å si hvilke andre komponenter du har...

Om du har et Intel Core system og klokker lite ville jeg gått for de billigste PC6400 brikkene du finner.

Det er på ingen måte sikkert at de nye og de gamle brikkene vil fungere sammen på din maskin, selv om de burde det. For å minske faren for problemer oppdaterer du bios og passer på at du gir brikkene rett spenning.

Simensk: Alle DDR2 brikker er vel alternativer, jeg ville gått for de billigste om du ikke har spesielle krav.

Minnefeil kan skyldes feil spenning til brikkene, de er ikke montert skikkelig, hovedkortet liker ikke brikkene, noe som kanskje han fikses med ny bios.

Billigere brikker

Lenke til kommentar
Simensk: Alle DDR2 brikker er vel alternativer, jeg ville gått for de billigste om du ikke har spesielle krav.

Minnefeil kan skyldes feil spenning til brikkene, de er ikke montert skikkelig, hovedkortet liker ikke brikkene, noe som kanskje han fikses med ny bios.

Billigere brikker

Har oppdatert til seneste BIOS versjon pga Memory Remapping for 64-bit. så jeg veit ikke hva som skjedde. 4GB fungerer bra i forhold til 6gb og 8gb. Så jeg mistenker at de to ram-brikkene ikke funker. Har prøvd å bytte om på slots og slikt.

Angående krav så har jeg ikke så store krav. Bare at den kjører på nogenlunde lik linje med mine andre komponenter om det virkelig er nødvendig.

Specs:

Intel Xeon X3360 2.8GHz klokka til 3.4GHZ

Asus P5Q-E

4870x2

Lenke til kommentar

Til NinjaPiraten: I alle manualer til hovedkort,står det at du ikke skal bruke ram brikker med forskjellig CAS Latency.Hvis du skal bruke de gamle i lag med de nye,så kjøp noen med samme CL som de gamle,helst samme frekvens og volt.

Til simensk: Prøvde du Memtest86+ på en og en brikke inst på hk,det virker ikke som er helt sikker på om rammen er gåen.Hvis du skal blande nye og gamle brikker,så se svaret mitt til NinjaPiraten,og du som overklokker må spesielt ta hensyn til hvilken spenning ram brikkene skal ha for å kjøre stabil max frekvens.Det blir bare tull hvis de gamle skal ha 2.2V og de nye 1.9V,da blir du begrenset til 1.9V,og de gamle blir ustabil.

Skal du bare bruke nye brikker,anbefaler jeg pc8500 fordi du overklokker cpu.

Lenke til kommentar

Har testa og prøvd litt nå. RAM'en er ikke gåen. Den vil bare ikke funke som den skal på hovedkortet. Har enablet "Memory remapping", men den bare fryser på Win 7 loading screen.

Det blir ikke noe ny RAM da alle fungerer, min feil.

Nå får jeg bare feilsøke og se om jeg får til de riktige BIOS innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...