Shruggie Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Når jeg flyttet inn her sto det et gammelt rustent hybelkjøleskap her, og nå står det et flott nytt fullstørrelse kombiskap med stor fryser her, som jeg har kjøpt for egen regning. I mellomtiden sto hybelkjøleskapet på fellesområdet på loftet, siden bodplassen min var full av (delvis) huseiers egne ting. Det ble selvsagt borte underveis, og nå ønsker jeg å la mitt kombiskap stå igjen som erstatning. Dette går ikke huseier med på, siden hun mener det er for stort for hybelen. Blir jeg nødt til å kjøpe et nytt hybelkjøleskap? Jeg har funnet ny leilighet med et bedre kjøleskap, så jeg har ingen steder å sette kombiskapet mitt uansett, så jeg trodde ærlig talt at hun kom til å bli glad for å få et finere kjøleskap. Hvis dette ikke ordner seg må jeg kvitte meg med ett kjøleskap, skaffe et annet, og alt dette på under to dager og uten bil. Endret 24. juni 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
exel21x Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Unskyld meg! unskyld att jeg sier det. men hva slags utleier er det du har:S virker helt blåst! Har jeg vært deg hadde jeg ringt til forbruker rådet! dem har svar på alt! virkelig! Men mener kansje att hun har krav på hva det ville kostet av sin nå værende standar! å det er vell sikkert ikke helt bra? Så ring! stå fast på dine betingelser. ikke gi ifra deg noe! selg heller din kombiskap og gi henne en 500 lapp! ellerns! noe mere kan hun ikke ha krav på! å det garanterer jeg deg. Uansett usakelige krav hun kommer med. du er ganske snill når du gir henne ditt kjøleskap! alt får snill spørr du meg. men uansett! You make that call! forbrukerrådet. asap!;=) Mvh Espen Endret 1. juli 2009 av Ueland Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ikke en gang i forbrukerkjøpsloven stilles det krav om 'samme' ting under omlevering. Fkjl krever bare 'tilsvarende' ting, altså en ting som i det vesentlige har samme funksjon (og stemmer med de andre forutsetninger for kjøp) som originalen. Du kan jo tilby deg å kjøpe et så gammelt, rustent hybelkjøleskap. Men etter min mening er det ikke "pick and choose" her, det er en funksjon som skal ivaretas (kjøling av mat). Såfremt fullstørrelseskapet ikke utgjør noen vesentlig ulempe (dekker det halve rommet?) eller forskjell vil jeg ikke se på det som rimelig å kreve nytt hybelkjøleskap. Spørsmålet om eventuell skyld for utleier prøver jeg å unngå kl. to om natten. Får eventuelt komme tilbake til det i morgen... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Takk skal dere ha, det var godt å høre at jeg ikke er den eneste som mente at dette var helt baklengs. Ringer forbrukerrådet senere i formiddag for å være sikker. Bare for å presisere: Kjøleskapet er større i høyde, men like stort i forhold til areanet det bruker i leiligheten. Det gamle kjøleskapet sto frittstående på gulvet, akkurat som dette. Hadde det vært et kjøleskap som sto under benken el.lign. hadde det vært en annen sak. Endret 25. juni 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Forbrukerrådet er vel ikke veien å gå? Leieboerforeningen blir vel det naturlige valget? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg har sendt en mail hvor jeg refererte til paragraf 10, andre og tredje ledd av utleieloven. Har ikke hørt noe siden da (18 timer?), og jeg kommer rett og slett til å la det stå uansett hva hun sier. Flyttelasset ble tatt i dag uansett, så nå har jeg ikke mulighet til å flytte det Blir utvasking i morra, og overlatelse på søndag, så vi får se hva som skjer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Ja, det gikk ikke fullt så glatt som jeg håpet. Banken ringte nå og sa at utleier krevet utgifter ifm bortkjøring av kjøleskap og kjøp av nytt kjøleskap fra depositumet. Jeg bestrider selvsagt kravet. Hva kommer til å skje nå? Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Lever et skriftlig krav til banken hvor du har opprettet depositumskontoen, hvor det står at leieforholdet er opphørt og at du krever depositumet utbetalt. Banken plikter da å varsle utleier, som har en måned på seg på å skriftlig bestride kravet. Da er det opp til utleier å ta ut forliksklage mot deg for å få avgjort tvisten i forliksrådet (Husleietvistutvalget hvis leieforholdet er i Oslo/Akershus). Lenke til kommentar
noxon Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hvem var det som kjørte bort kjøleskapet som stod på fellesområdet? Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ohh my ohh my må le høyt av denne tråden. Baklengs inn i fuglekassa funker skjeldent. Slike Huseiere ber om å bråke, kjøleskapet er erstattet større eller mindre samme faen. Kjerringa er gal å super sta Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg har ikke den minste peiling på hva som skjedde med kjøleskapet. Det var faktisk bare et av tre kjøleskap som hørte til leiligheten, hvorav et faktisk var mitt! Det er ikke en ukomplisert kjøleskapsak, dette Antageligvis har lappen blitt borte og noen har "ryddet" på loftet. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hm, om du hadde ødelagt det opprinnelige kjøleskapet, så har du nå erstattet det med et tilsvarende eller bedre. Er ikke vanlig ved alle erstatninger egentlig? Juristen vår får kanskje uttale seg om det..? Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Få noen til å hente 25 hybelkjøleskap på søppelhaugen eller utenfor Expert / Elkjøp. Ta så å dump disse av i nærheten av kjerringa sitt hus. Ring henne og be henne komme ut med skjøtekabel til strøm. Be henne velge det skapet hun liker best ( det med mest rust ?) lemp skapene inn i varebilen igjen å lever de til expert / elkjøp. Ta med det kjøleskapet du kjøpte , selg det med litt tap på finn.no 6 mnd senere: Bæsj i en pose å kast den fra deg utenfor trappa til kjerringa, Problem Solved Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Tror ikke du har noe å bekymre deg for. Husverten kan ikke nekte deg depositum da du har erstattet kjøleskapet med et bedre. Ta kontakt med jussbus. Ikke sikker på om det skrives sånn, men ihvertfall så er det advokater under utdanning som tar saker gratis. Big tony Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Tror utleier her må ha en rimelig god grunn for å si at det er for stort, kommer det i veien for noe annet som skal åpnes eller noe? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Hm, om du hadde ødelagt det opprinnelige kjøleskapet, så har du nå erstattet det med et tilsvarende eller bedre. Er ikke vanlig ved alle erstatninger egentlig? Juristen vår får kanskje uttale seg om det..? This is my point. På tross av at grunnen til at jeg ikke satte kjøleskapet i boden var at boden var full (delvis av huseiers ting) har jeg altså erstattet kjøleskapet! Det er ikke mitt problem at hun mener kjøleskapet er for høyt, da jeg aldri fikk vite om noen høydekrav på hvitevarer ved innflytting(!). Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Spør henne om hvor det gamle kjøleskapet ble av. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Snakk om huseieren er blåst i huet ja. Jeg selv, og de aller fleste (regner jeg med) ville gledelig tatt imot et nyere og ikke minst gratis kjøleskap uten å mukke. Stå på krava, eller selg kjøleskapet. Hun har ihvertfall ikke krav på noe nytt kjøleskap, det du erstattet med er jo ganske nytt som du nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå