telperion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg skal kjøpe min første speilrefleks + objektiv, og har et par spørsmål jeg ikke klarer å lese meg til svaret på selv. Jeg har veldig lyst på Canon 17-55m f/2.8 IS, men den er jo litt i dyreste laget. Så jeg vurderer å gå for et tamron 17-50mm f/2.8 istede. jeg vet jo at canon sitt er et bedre objektiv, men hvor mye vil jeg egentlig legge merke til denne forskjellen? Og hvor mye vil man trenge IS på et slikt objektiv? (får vel nevne at jeg planlegger å ta mest bilder av barn og hverdagslige ting, gjerne også inne uten blitz) Jeg står mellom å velge 40D eller 50D, men ser at 50D har større krav til god optikk for å få bra bilder. Vil dette tamron objektivet være bra nok? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 trodde ikke 50D hadde no større behov for bedre optikk. personlig så har jeg ikke bruk for bildestabilisator ved de brennviddene. Dette fordi det som regel innendørs er snakk om bilder med mennesker, og du vil da trenge mindre enn 1/50s lukker uansett for å "fryse" bevegelser. Tamronnen skal være veldig god til prisen, så hvis det står på pengene slå til med tamron. Innendørs uten blits med blender 2.8 kan i de fleste tilfeller være vanskelig, spessielt med barn i bildet. Prøv, men det er ingen dårlig investering å handle en blits. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg er knapt noen ekspert på noe av det jeg uttaler meg om her, men noe tror jeg jeg har fått med meg. Jeg har ikke sett noen som har rapportert om vesentlige fordeler for Canonen på optisk ytelse vs. Tamronen. Sigmas tilsvarende har fått litt kritikk for slapp kvalitetskontroll, men jeg har ikke hørt tilsvarende om Tamronen. (Det samme gjelder for Nikons tilsvarende.) Svaret på ditt implisitte spørsmål blir dermed nei: "Bør jeg velge Canonen av hensyn til kravene 50 D stiller?" Nei, men det finnes andre grunner. Det er: 1. Byggekvalitet. Er bedre på Canonen. 2. IS. Det kan hjelpe deg der du vil ta bilde av stillestående ting. Du nevner unger, og de er som regel ikke så stillestående. "Hverdagslige ting" kan jo være det, men nytten er uansett begrenset på vidvinkelsiden. Spørsmålet blir da om dette er verdt å bruke relativt mye ekstra penger for. Jeg gjetter at du kan komme vel så godt ut av det ved å kjøpe Tamronen og ha råd til en god, ekstern blits i tillegg, pluss en bedre middag med vin for to. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg står mellom å velge 40D eller 50D, men ser at 50D har større krav til god optikk for å få bra bilder. Vil dette tamron objektivet være bra nok? Kjøpte en 30D + Tamron'en til en slektning, og ble veldig imponert over bildekvaliten! Utrolig skarpe og detaljerte, og nydelige farger. Eneste ulempe var at jeg synes den støyet bittelitt ved fokusering, den er ikke lydløs som min zoom. Mulig det er forbedret nå. Har veldig lyst å kjøpe en slik til kona for å erstatte kit-zoomen (med tragisk CA), så vi har en lyssterk standardzoom i huset. Lenke til kommentar
telperion Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Tusen takk for alle svar. Nå ble jeg litt klokere hvertfall. Så jeg har vel kommet frem til at Tamron sitt er bra nok for meg foreløbig. Som dere sier så er da IS ikke noe jeg trenger for mitt bruk, og da tror jeg ikke jeg vil merke nok forskjell på de to til å forsvare 6000kr pirsforskjell. (om jeg ikke kommer over et kupp brukt ) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Det er mange her som har Tamronen (meg inkludert) og samlet vurdering ser ut til å være "most bang for buck" blandt normalzooms. Trygt kjøp Lenke til kommentar
T34 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har en slik tamron skjøl. Fin sak. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Tamron er ikke "best", men for langt de fleste "bra nok". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Blits ødelegger bare lysstemningen så det bør brukes kun i nødsfall. Ikke kast bort tusenlapper på ekstern blits. Kjøp heller en diffusor eller retnings-reflektor til den innebygde. Det fungerer greit i nødsfall. Pengene kan du heller bruke på optikk eller andre ting. Tamron sin er faktisk hakket bedre optisk i følge disse testene: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/353/cat/11 http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/355/cat/23 De store forskjellene er altså byggekvalitet, stabilisering og pris. Om det er verd prisforskjellen må du nesten vurdere selv. PS. Du kan få stabilisering med Tamron 17-50 f/2,8 hvis du velger et kamera med innebygget stabilisering. Altså et annet merke enn Canon/Nikon. Så spørs det da hvor bestemt du er på kameramerke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå