Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter et rimelig DSLR og har egentlig sett meg ut Canon EOS 1000D. Problemet mitt er at det tilsynelatende selges forskjellige kit og jeg lurer på hvilket jeg skal ha.

Jeg ønsker linse med stabilitetskontroll og ifølge tester leveres denne med dette. Jeg har vært innom Elkjøp, Expert og Lefdal som alle selger dette kameraet med en kit-linse uten stabilisator. Jeg ser benevnelser som EF, EFS, DC, IS i kit-sammenheng på forskjellige nettsider og skjønner egentlig ingenting. Noen som kan hjelpe meg med hva jeg egentlig er ute etter og kanskje en link til en selger med god pris?

Jeg er kun interresert i å ta gode bilder. Lever i dag med ett Canon Ixus 750 og er stort sett fornøyd med det. Det har imidlertid noen mangler når man skal forevige de smås store øyeblikk og ønsker derfor å oppgradere. Redigering av bilder i ettertid har aldri vært aktuelt.

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

etter et kjapt søk ser det ut som om det er japan photo som har den beste prisen på 1000D med ef-s 18-55 IS:

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...n-ef-s-18-55mm/

jeg mener forøvrig bestemt at Elkjøp i tillegg til å selge det med det gamle kitobjektivet (uten IS) har versjonen med IS

Den på JP tror jeg ikke er IS, og den 18-55 Kit linsen uten IS er vel kanskje den samme som fulgte med f.eks 400D og den er ikke noe særlig.

RandiA

Lenke til kommentar
Hei!

etter et kjapt søk ser det ut som om det er japan photo som har den beste prisen på 1000D med ef-s 18-55 IS:

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...n-ef-s-18-55mm/

jeg mener forøvrig bestemt at Elkjøp i tillegg til å selge det med det gamle kitobjektivet (uten IS) har versjonen med IS

Hei takker for raskt svar. Jeg var inne på Japanfoto tidligere men ser de kaller objektivet EFS (ikke IS) og at det ikke er printet image stabiliser på objektivet (slik det er på 450D). Er det allikevel riktig Kit?

Lenke til kommentar
Elkjøp solgte ikke med IS kit, ikke Japan Photo heller, søkte på net og en Apple store solgte IS kit og her også, den vanlige er 18-55 IS.

RandiA

Det var det med for meg ukjente nettbutikker da=).

Hvordan er Nikon D60 iforhold til 1000D. Ser de har kit med bildestabilisator til omtrent samme pris som fotophono skal ha for 1000D. Har lest den mangler Liveview og det er kanskje dumt, da jeg stort sett bruker skjermen som søker idag...?

Lenke til kommentar

For det første så fungerer ikke livewiev på samme måte i et speilrefleks som på et kompakt,du får bilde på skjermen med en form for forskinkelse.

1000D er et nyere kamera og alle Canon sine objektiver passer,men på Nikon D60 er du avhengig og av objektiver med innebygget fokusmotor da Nikon produserer både med og uten.

Når det er sagt så har Nikon et veldig innovativt meny som hjelper brukere på en fin måte.

Du har Canon fra før så da er du familiær med programvaren fra dem så det er en fordel det også.

Begge kameraene gir gode jpeg bilder rett fra kameraet uten behov for etterbehandling.

Benevnelsen EF og EF-S gir en indikasjon på hvordan storlek på bildebrikken/kamerasystem det er tilpasset for,det har ingen betydning for deg ved et kjøp av 1000D.

IS er Canon sin benevnelse på intern stabillisering i objektivet,Det skal stå trykket på objektivet hvis det har en sådan funksjon innebygget og det skal ha en dedikert bryter på siden.

Grunnen for at det er forskjellige kit er at noen prøver og sette prisen så lav som mulig og alle er ikke like flinke til og opplyse om at kitet er uten IS.Mesteparten av de kitsettene uten IS er sideimportert noe som også innebærer at Canon Norge ikke er ansvarlig for eventuelle reklamasjoner,du må hendvende deg til salgsstedet og benytte dems repratør,gjerne blir kameraet sendt til utlandet for reprasjon.

Er det sideimporterte kitsettene skal det opplyses om,normalt så står det i annonsene enten Europeisk eller Skandinavisk kit.

Lenke til kommentar

IS står for Image Stabilizer ikke "intern stabilisering" som blir nevnt her.

Canon har gått for et system med stabilisator i objektivene, mens andre produsenter har valgt og ha stabiliseringen inne i selve kameraet, hvilke fordeler og ulemper det er ved de forskjellige metodene har jeg ingen kunskap om.

Ved å lage systemet slik som canon har gjort er man avhengig å kjøpe objektiver med stabilisator hvis man ønsker dette.

EF og EFS beskriver bajonettfatningen til kameraet. Dette har ingen ting med stabilieringen å gjøre.

Kort fortalt:

IS - Image Stabilizer

EF - Canon's eldre "mount" (passer alle canon)

EFS - Canon's nye "mount" (passer ikke fullformat) (beregnet til EOS xxD, xxxD og xxxxD)

Endret av th_88
Lenke til kommentar

Jeg har sett både med og uten IS på elkjøp. Noen ganger kan de ha en demomodell i et sett med IS hvor objektivet bare ligger på et lager i en eske uten kamera helt ubrukt, samtidig som de selger andre modeller uten IS, med litt godsnakking er det mulig å få tak i det rette objektivet tror jeg.

Før jeg fant ut at jeg skulle ha meg et dyrere kamera fant jeg ut at sony A200 er et bedre kamera enn eos 1000D til prisen. 1000D er håpløs til seriefotografering og har en dårligere viewfinder og et dårligere grep, og en dårligere batterilevetid. A200 mangler liveview.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Beklager, var vist litt kjapp, forrige gang jeg så på 1000D mener jeg bestemt japan photo hadde versjonen med IS.

jeg er forøvrig sikker på at Elkjøp i alle fall har hatt versjonen med IS, dama til broderen kjøpte det der, men er klart at de kan jo være utsolgt.

Lenke til kommentar

Det ble vanskeligere enn jeg trodde dette=)

Svinger innom Elkjøp Lørenskog og sjekker status hos de. Pris er jo også vesentlig så det spiller også inn. Fikk en link til en nettbutikk som skal ha 4.600 med rett objektiv og det er jo en grei pris sammenlignet med 4.000 for kit med det "gamle" objektivet.

Jeg blir sikkert fornøyd om jeg velger D60 også? Denne har jeg sett under 4.000 i butikk med stabilisator (http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1457657). Bildet viser hvertfall kameraet med aktuell linse på. Stikker innom Siba en tur også...

Sparer jeg 500-1000 på D60 så går jeg nok for den, da pris er et viktig kriterie.

Lenke til kommentar

Ikke noe dårlig alternativ.

Det har endel bedre spesifikasjoner en 1000D.

Fulgte det med objektivet 18-55 med innebygget IS ?

Du får bare starte en tråd i fotografering hvis du lurer på noe.

Det er et par tråder som kan hjelpe deg når du har begynt og forstå kameraet.

guide lukker,blender og iso og sånt.

Her har jeg svart på hvordan du på en enkel måte kan ta litt mer kontroll over 450D.

Og forresten,gratulerer men nytt kamera :thumbup:

Edit:Det kan hende du ikke bli helt fornøyd på de første bildene du tar,vil nok ta litt tid før du blir komfortabel med speilrefleksen du har,så ikke gi opp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ikke noe dårlig alternativ.

Det har endel bedre spesifikasjoner en 1000D.

Fulgte det med objektivet 18-55 med innebygget IS ?

Du får bare starte en tråd i fotografering hvis du lurer på noe.

Det er et par tråder som kan hjelpe deg når du har begynt og forstå kameraet.

guide lukker,blender og iso og sånt.

Her har jeg svart på hvordan du på en enkel måte kan ta litt mer kontroll over 450D.

Og forresten,gratulerer men nytt kamera :thumbup:

Edit:Det kan hende du ikke bli helt fornøyd på de første bildene du tar,vil nok ta litt tid før du blir komfortabel med speilrefleksen du har,så ikke gi opp.

Hei igjen

Ja, det var med IS objektivet.

Skjønner jeg har litt å lære men bildene blir stort sett bra på auto. Så ser jeg frem til å lære om lukker, blender og iso og sånn fremover=)

Lenke til kommentar
Hei igjen

Ja, det var med IS objektivet.

Skjønner jeg har litt å lære men bildene blir stort sett bra på auto. Så ser jeg frem til å lære om lukker, blender og iso og sånn fremover=)

Gratulerer med nytt kamera. Det var et meget bra valg ja. Kjøpte 400D for knapt 2 år siden jeg, (og gikk overt til 50D nå i vår). Jeg hoppet helt over den "grønne" Auto-fotograferingen, og startet på AV, blenderprioritert, det var en meget enkel begynnermåte synes jeg....og jeg er vel fortsatt ikke kommet stort lengre enn til AV stadiet, pluss en del manuell fokusering. Men føler jeg har lært en god del fra dette Forumet... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...