Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6: startvansker / ujevn gange


Anbefalte innlegg

Noen som har forslag på diagnose til bilen min, som har begynt å tulle litt i det siste?

Symptomdebut for ca 1,5 mnd siden. Modell: Audi A6 avant 2.6, 1996.

 

- Vanskelig for å få start, bruker 2-3 sek fra jeg vrir om nøkkel til motoren er i gang.

- Noen ganger (sporadisk) dør den ut igjen umiddelbart, men jeg trenger aldri flere enn to tenningsforsøk før jeg er på veien..

- Bilen starter uten problem dersom det er mindre enn 2 timer siden den var i gang sist.

- Voltmeteret viser (spes ved lave temperaturer) helt ned i 9.8V. Prøvde å lade batteriet uten nevneverdig bedring.

- Motoren går av og til (sporadisk) ujvent, dvs turtallet hopper "opp og ned" mellom 1 og 2 tusen omdr. dersom jeg har clutchen inne. Mens når jeg kjører "nykker" det noe voldsomt når jeg slipper gassen.. (spes lave gir).

Dersom jeg stopper, slår av motoren, venter litt og starter opp igjen er problemet borte.

 

Er det flere ting som er gærnt, eller kan alt dette spores til samme diagnose? Noen som vil leke doktor? ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du målt spenning på batteriet? Mistenker defekt batteri. 9.8V er det samme som at noen celler er defekte, om du har målt dette direkte på batteriet. Selv om 9.8V skulle tilsi at du ikke klarer å dra rundt starteren i det hele tatt...

  1. Mål spenningen direkte på batteriet
  2. Sjekk for løse/dårlige kabler fra batteri og videre ut i systemet
  3. Sjekk spenning på forskjellige steder, se om det er en krets som utmerker seg

Endret av fikse
Lenke til kommentar
Har du målt spenning på batteriet? Mistenker defekt batteri. 9.8V er det samme som at noen celler er defekte, om du har målt dette direkte på batteriet. Selv om 9.8V skulle tilsi at du ikke klarer å dra rundt starteren i det hele tatt...
  1. Mål spenningen direkte på batteriet
  2. Sjekk for løse/dårlige kabler fra batteri og videre ut i systemet
  3. Sjekk spenning på forskjellige steder, se om det er en krets som utmerker seg

 

Takk for svar. Måleren har jeg på dashbordet, har ikke mål på batteriet (ennå). Fikk åpnet en celle, og den var "full", men det kan jo være andre som er defekte.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Måleren har jeg på dashbordet, har ikke mål på batteriet (ennå). Fikk åpnet en celle, og den var "full", men det kan jo være andre som er defekte.

 

Kan du åpne cellene? Du har altså et "gammeldags" batteri med en plugg for hver celle? Tipper i så fall at batteriet ditt er veldig gammelt? Måler du mindre enn 12V over polene er batteriet garantert dødt og kan begraves hos nærmeste batteribegravelsesbyrå :dribble: Men synes det virker litt rart at du i det hele tatt klarer å starte bilen om du har så lite spenning. Er det kanskje 2 batterier på bilen? 1 til start og 1 til alt annet? Siden du klarer å få startmotoren til å snurre, bør det være langt høyere spenning enn det du beskriver. Men, at bilen fusker og tuller og ikke vil gå som den skal, er logisk om du har så lav spenning. Sjekke batteri(ene), start med det. Om ikke motoren går skal du ha minst 12V på noenlunde friske batterier. Når motor er i gang bør spenning ligge på 13-15V, sånn cirka.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Måleren har jeg på dashbordet, har ikke mål på batteriet (ennå). Fikk åpnet en celle, og den var "full", men det kan jo være andre som er defekte.

 

Kan du åpne cellene? Du har altså et "gammeldags" batteri med en plugg for hver celle? Tipper i så fall at batteriet ditt er veldig gammelt? Måler du mindre enn 12V over polene er batteriet garantert dødt og kan begraves hos nærmeste batteribegravelsesbyrå :dribble: Men synes det virker litt rart at du i det hele tatt klarer å starte bilen om du har så lite spenning. Er det kanskje 2 batterier på bilen? 1 til start og 1 til alt annet? Siden du klarer å få startmotoren til å snurre, bør det være langt høyere spenning enn det du beskriver. Men, at bilen fusker og tuller og ikke vil gå som den skal, er logisk om du har så lav spenning. Sjekke batteri(ene), start med det. Om ikke motoren går skal du ha minst 12V på noenlunde friske batterier. Når motor er i gang bør spenning ligge på 13-15V, sånn cirka.

 

Batteriet er nok gammel ja. En "kork" for hver celle. Spenningen varierer mye, og kan godt ligge på 12V dersom jeg nylig har kjørt. Under kjøring har jeg aldri sett mer enn 14.5V. Tror ikke det er to batterier, men skal sjekke dette. Kan jo også hende at måleren ikke er helt korrekt.

Lenke til kommentar
Batteriet er nok gammel ja. En "kork" for hver celle. Spenningen varierer mye, og kan godt ligge på 12V dersom jeg nylig har kjørt. Under kjøring har jeg aldri sett mer enn 14.5V. Tror ikke det er to batterier, men skal sjekke dette. Kan jo også hende at måleren ikke er helt korrekt.

At du får 14.5 under kjøring tyder på at ladekretsen er helt fin iallfall :new_woot:

Gi en lyd når du har målt spenning på batteriet.

Lenke til kommentar

Med ei celle som er delvis kortslutet vil batteriet typisk fungere som normalt bare med 2V lavere spenning når ikke lader er tilkoblet. Det vil likevel klare å levere nok strøm til å kunne starte bilen med mindre det er veldig kaldt (siden de andre cellene vil levere like mye strøm som ellers, bare at èn mindre celle gir noe lavere spenning, som da gir noe lavere effekt på startmotoren). Problemet er at den døde cellen gjør at de andre cellene blir overladet under lading, noe som igjen vil gjøre at de vil ryke èn etter èn iløpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Tror vi kan spikre at du har en død celle i batteriet ja.

 

Dårlig luftmassemåler høres sannsynlig ut. Er bilen noe latere enn vanlig?

 

Hvordan ser tennpluggene ut? Vet du hvor lenge det er siden de ble byttet?

 

Har du kjørt bilen (nesten) helt tom for bensin før problemene begynte? Jeg fikk startvansker og rykking etter å ha kjørt bilen til den stoppet av bensinmangel, fikk rusk i bensinslangen. Dette vedvarte i månedsvis til jeg fikk spylt det ut.

Lenke til kommentar
Batteriet er nok gammel ja. En "kork" for hver celle. Spenningen varierer mye, og kan godt ligge på 12V dersom jeg nylig har kjørt. Under kjøring har jeg aldri sett mer enn 14.5V. Tror ikke det er to batterier, men skal sjekke dette. Kan jo også hende at måleren ikke er helt korrekt.

At du får 14.5 under kjøring tyder på at ladekretsen er helt fin iallfall :new_woot:

Gi en lyd når du har målt spenning på batteriet.

 

Målte spenninga på batteriet til 11,7V. Men da jeg satt på tenninga falt det ned til 10.4, og ble værende der i lang tid også etter at jeg slo av tenninga igjen.. Med motoren på lå den på 13.8-14.2V, og det virker jo normalt.

Alle cellene i batteriet var "våte", altså ingen behov for påfyll av vann.

Lenke til kommentar
Tror vi kan spikre at du har en død celle i batteriet ja.

 

Dårlig luftmassemåler høres sannsynlig ut. Er bilen noe latere enn vanlig?

 

Hvordan ser tennpluggene ut? Vet du hvor lenge det er siden de ble byttet?

 

Har du kjørt bilen (nesten) helt tom for bensin før problemene begynte? Jeg fikk startvansker og rykking etter å ha kjørt bilen til den stoppet av bensinmangel, fikk rusk i bensinslangen. Dette vedvarte i månedsvis til jeg fikk spylt det ut.

 

Bilen er ikke noe latere enn vanlig. Mulig tennpluggene bør skiftes ja, er vel en stund siden sist...

Hmm. Når du sier det så tror jeg faktisk tanken var ganske tom da problemet startet, men direkte bensinmangel var det nok ikke.

Lenke til kommentar
Tror vi kan spikre at du har en død celle i batteriet ja.

 

Dårlig luftmassemåler høres sannsynlig ut. Er bilen noe latere enn vanlig?

 

Hvordan ser tennpluggene ut? Vet du hvor lenge det er siden de ble byttet?

 

Har du kjørt bilen (nesten) helt tom for bensin før problemene begynte? Jeg fikk startvansker og rykking etter å ha kjørt bilen til den stoppet av bensinmangel, fikk rusk i bensinslangen. Dette vedvarte i månedsvis til jeg fikk spylt det ut.

 

Bilen er ikke noe latere enn vanlig. Mulig tennpluggene bør skiftes ja, er vel en stund siden sist...

Hmm. Når du sier det så tror jeg faktisk tanken var ganske tom da problemet startet, men direkte bensinmangel var det nok ikke.

 

Jeg ville ha glemt alle andre potensielle feilkilder inntil du har fått deg nytt batteri. Så lave spenninger du har på bilen, vil det meste av elektronikk / tenning kunne finne på å tulle seg.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit: Nytt batteri. Start med det :yes:

Har du Biltema i nærheten, så har de greie batterier til halv pris av "merkevaren".

 

Får prøve med nytt batteri, og satser på at ting bedrer seg!

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...