rozon Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har drevet med PC i 15+ år, og skjelden hatt diskkrasj. Joda, har hatt mine selvforskyldte ødeleggelser og 'nå-var-du-j*vli-smart'-opplevelser, men skjelden at selve disken krasjer. I dag, eller for noen dager siden egentlig, gikk disken i xen serveren min til de evige jaktmarker. Regner med jeg plukker opp en ny disk i morgen tidlig, og tar en diskclone og reinstall av den gamle så egentlig er det ikke mye stress. Jeg synes derimot det er pussig at jeg de siste årene har hatt 2-3 disk krasj i året. Det er skjelden platene er ødelagt, jeg får alltid ut mesteparten av dataene mine. Som oftest er det elektronikken som plager *tror jeg*. Hvis platene eller lesehodet var skadet ville jeg hatt sectorer som var bad, ikke at disken rett og slett konker med masse kule kernel meldinger. Varme er det første som slår meg. 25 grader i lufta, ikke så veldig stort rom til serverparken... Vel, noen svetteperler i pannen får man jo tåle. En systemtemperatur like under 45 grader synes jeg er akseptabelt, og ikke særlig urovekkende. Samme sted har jeg gamle disker som sviver som systemdisker i mye mer diskintensive oppgaver, men disse tåler alt. Grensen går på 320GB... Jeg har aldri hatt problem med en disk under 320GB som er under 2 år. Over 320GB tror jeg ikke noen av diskene rekker å bli 2 år. I et RAID5 med 4 disker har jeg rukket å skifte 2 av diskene det første året. Jeg har primært brukt Samsung og WD disker. Er det flere som har lignende erfaringer? Gjør jeg noe fundamentalt galt? Finnes de bedre/dårligere disker? Lenke til kommentar
X-effect Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har hatt en Samsung 500GB som systemdisk i snart 4 år nå, og har ikke hatt et eneste problem. Bruker PCen til spill, photoshop og musikkredigering. Eneste jeg gjør er å regelmessig defragmentere med diskeeper, og holder harddisken avkjølt (20-30 grader). Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har hatt svært få problemer de siste år. Mine disker (+30stk fra 300GB til 1TB) er en full blanding av alle merker. (unntatt maxtor) Jeg tar disker på 3-4 år ut av drift da man som regel ikke kan regne med at de lever særlig lengre. Det er kanskje en av grunnene til at jeg har hatt så få havari. (har vel noen få disker som har havarert før de har oppnådd min forventede levetid + 3 Seagate disker som var av en dårlig batch) Det finnes definitivt gode og dårlige disker. Den største feilkilden er som oftest batcher som rett og slett ryker etter kort tid. Når du kjøper disker kan det derfor være smart å kjøpe fra forskjellige leverandører akkurat for å unngå å få alle fra samme batch. (da ryker ikke alle samtidig) Det finnes også hele modellserier som ikke er gode, eneste måten å unngå disse på er å vente til andre har funnet ut av det før deg. (ergo er det ikke så smart å kjøpe en helt ny modell) Å finne de gode er derimot problematisk, det finnes ingen disker som garantert holder i x antall år, det er nok mere snakk om flaks/uflaks. Når dette er sagt så må man akseptere at disker ryker, alle gjør det før eller senere. Du kan jo sjekke om du kan kjøle bedre, 45C er ikke lav temperatur. Jeg har god kjøling på alle disker og de fleste ligger rundt 35-40C. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Om disken ikke har røket i løpet av det første året, er sjansen for at den varer 5 år ekstremt høy. Så om du bytter ut disker etter 3 år øker du egentlig bare sjansen for feil. De ryker hovedsaklig første året og etter femte året. Disker ryker, og som hjemmebrukere har vi alle et statistisk svært lite utvalg å uttale oss om, derfor blir det umulig å komme med særlig vettug synsing om kvalitet. tldr; random failure is random. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du kan jo lese litt i googles undersøkelse som er den mest omfattende som er offentliggjort. Link Her er en analyse av rapporten. Link Det er ikke slik at enten varer en disk i 3-6 mnd eller så varer den 5 år. Disker ryker når du minst venter det. Fra 3dje år er feilraten betydelig økt og den blir ikke mindre med tiden. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Den testen viser også at disker som har en temperatur på under 20-30 grader dør oftere enn disker som ligger på over 50 grader, og at det optimale ser ut til å være 35-45 grader. Kaldere er tydelig vis ikke alltid bedre Endret 25. juni 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Undersøkelsen viser egentlig veldig mye, blant annet dette med temperatur. Og ja, kalde disker er veldig utsatt men jeg tror ikke mange her har temperaturer på < 30C. Problemet for hjemmemarkedet er heller motsatt. Samsung disker er litt merkelige, de viser konsekvent lav temperatur noe jeg ikke tror er rett. Enten måler de temperaturen en helt annen plass enn andre merker eller så er den rett og slett feil. De viser som oftest 10-15C lavere temperatur enn andre merker under de eksakt samme forhold. Som oftest er den rapporterte temperaturen lavere enn temperaturen i kabinettet, noe som er helt umulig. Endret 25. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Varj Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 vanvittig interessante tall fra google, men vi må huske at de trolig har en workload preget av relativt hard random i/o, ikke ulik f.eks typiske torrent disker. noe som helt klart kan påvirke feilraten. men når det er sagt, disse dataene er mye mer relevante enn ymse synsinger fra folk som sjeldent har mer enn 20 disker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå