Gå til innhold

Andre dyrs mulighet for å føle smerte og frykt

Anbefalte innlegg

Jeg kom inn i en diskusjon med noen folk pga. den PETA videoen der Obama dreper en flue.

Jeg sa at PETA har viss moralske standpunkter jeg er med på, jeg mener feks. at en girs kan antagligvis føle smerte på helt lik måte som mennesker, viss man stikker en kniv i halsen på en gris vil den oppleve akurrat samme smerte som oss. enkelt og greit fordi, vi er begge pattedyr, vi har samme og like mange nærver i halsen osv. De kan også antagligvis føle frykt om ikke helt likt oss mennesker ganske nærme i vertfall, når du er i et slakter hus og lukter blod fra sine egen og ser grise lik, vil jeg tro de føler en from for frykt. Derfor mener jeg at ja, det er moralsk og vitenskaplig riktig å ville påføre en gris så lite smerte og død som mulig, jeg sier dette som kjøtt spiser, men jeg mener at det er mer moralsk å ikke spise kjøtt da det påfører dyr smerte og frykt, dyr som antagligvis kan føle det veldig likt oss mennesker.

Men dette gjelder ikke fluer, ja fluer har nærver og en hjerne, de kan derfor føle stimulus, men hjernen dems er ektremt basic, den styres bare av enkle kommandoer, fly, spsie, rømme og pule. Det er ingen ting som tyder på at en flue kan føle frykt på samme måte som et pattedyr eller en fugl. Jeg tviler også på at de føler smerte på samme måte som oss, ja de føler en form for smerte. Men nærvene dems er anderledes, hjernen prosseserer disse signalene anderledes osv. Jeg ville kanskje ikke river et og et bein av en flue. Men jeg vil si det er STOR forskjell på å knuse en flue og å tømme blod ut av en gris.

Disse folka tok det til det ekstreme og snakket om at planet sikkert kan føle smerte vi bare ikke vet det enda.

Men igjen det er ikke noe som tyder på at planter har noe som funker som nærver, de har heller ikke noe hjerne som kan registere disse impulsene.

Det andre er at det er ikke noe evlosjonær grunn til at planter skal føle smerte, hva skulle grunnen være fort at en plante skulle føle smerte hver gang en av dens dusinvis av blad ble nappet av, den ville jo ikke kunne gjøre noe med det. Og infoen er derfor helt ubruklig, Når vi føler smerte er det fordi vi skal vite at noe er galt så vi kan gjøre noe med det. ikke gå på et bruket ben osv. Hva skal et tre gjøre med smerte fordi en grein brak av, bare stå der og ha det vondt i timer, uker eller dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De brukte også andre herkse teknikker.

Som da jeg på pekte at insekter antagligvis ikke føler samme type smerte som pattedyr,

Kom de første med at ord som antakligvis var for tapere. Og at folk hadde brukt samme undskylding for å middhandle mennesker ved å si at de ikke følte smerte eller følte på samme måte som oss.

Forskjellen burde være opplagt, når folk sa andre mennesker ikke var som andre mennesker, var det basert på ikke vitenskaplige vrøvl og fordomer.

Men nå vi sier at insekter ikke føler på samme måte som pattedyr er det basert på vitenskap og anatomien til insektene

Lenke til kommentar

Relativ fersk hjerneforskning viser at den delen av hjernen som alle virveldyr har felles, det er denne delen som er senteret for følelser inkludert smerte. Man har også funnet ut at f.eks fisk (som også er virveldyr, og fjerne forfedre for oss) antagelig føler smerte noenlunde likt som oss. Dessuten har man oppdaget at selv fisk faktisk kan føle oppstemthet eller nedstemthet, og at de har en viss intelligens. Det er f.eks observert villfisk som skremmer oppdrettsfisk bort til den ene siden av mæren, slik at mer av maten faller uspist gjennom bunnen av mæren, der villfisken spiser maten. Dette tyder på at fisk kan vurdere strategier opp mot hverandre og endre adferd hvis dette gir fordeler.

Leddyr (inkludert f.eks reker, krabber og insekter) tilhører imidlertid en helt annen dyregruppe, det samme gjelder bløtdyr (f.eks maneter og blekkspruter), så deres hjerner er vesensforskjellig fra virveldyrenes hjerner. Forskerne kan dermed ikke direkte overføre kunnskap fra virveldyr-hjerneforskning på andre dyregrupper, vi har ingen felles hjernestrukturer. Om de kan føle smerte slik vi definerer smerte er usikkert, men de har sannsynligvis en eller annen følelse for frykt, ellers ville de ikke prøvd å flykte fra angripere.

Planter har ingen nerver, de styres kun av indre kjemiske prosesser (f.eks fotosyntesen) og tyngdekraften (planter flest vokser planløst og ineffektivt i vektløs tilstand). Selv kjøttetende planter har ingen bevisste handlinger, alt er resultatet av kjemiske prosesser.

Lenke til kommentar
[...]bløtdyr (f.eks maneter og blekkspruter), så deres hjerner[...]

Hvis du finner en manethjerne er du ganske god.... Å putte meneter og blekkspruter i samme gruppe blir som å putte skilpadder og kokosnøtter i samme gruppe fordi begge er harde utenpå :tease:

Bløtdyr er snegler og blåskjell og sånnt (og blekksprut). Maneter er nesledyr, og deler gruppe med koraller og sjøanemoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...