Gå til innhold

Muligheter for å tjene på sin store hobby?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lommeboken min har fått svidd for min store hobby den siste tiden. Da alle pengene har gått ut og på nytt fotoutstyr, lurer jeg på om det er mulig for meg å få litt penger inn. Jeg driver, som dere sikkert skjønner, kun på hobbybasis, har ingen utdannelse eller noe, men lurer fortsatt på om det er mulig for meg å tjene litt småpenger via foto. Er det noen som vet? Tror dere f.eks. lokalaviser vil ta i mot bilder mot betaling e.l.? Kan dere hjelpe meg med ideer på hvordan jeg kan gjøre foto til en liten inntektskilde? I så fall hadde det vært fint! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er og ta bilder på lokale tilstelninger,familiære og venne-treffer,gi dem som er nysgjerrige mulighet til og se resultatet.Da kan du få noen strøjobber som fotograf i forskjellige sammenhenger.

Har selv tatt bilder i større sammenhenger med div.bekjente,blir ofte spurt om og ta bilder av det ymste"dyr,hus,biler,konfirmasjon,brusdager etc."Har påtatt meg noen "jobber" men aldri tatt betalt og anbefaler respektive å ansette en profesjonell fotograf i de tilfeller bildene blir en viktig historisk dokumentasjon.

Hvis du lager deg en form for bildedokumentasjon,så du kan gi mulige "kunder" et visittkort med henvisning til siden.Ser mer proft ut for eventuelle kunder.

Kan også være lurt og få et bein innafor lokalpressa,det vil kanskje gi deg et akkrediterings/pressekort.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er selv kun en glad entusiast, og tror ikke du bør ha noe problem med å kunne ta betalte jobber. Har sett på bildene dine på Flickr og de holder veldig høy kvalitet. Det kan være litt mer utfordringer med mennesker, jeg har selv drevet med TFP foto siden påsketider får å få mer erfaring med bilder av mennesker, og dette har videre utviklet seg til betalte jobber av typen konfirmasjon, russ og om kort tid bryllup.

Heisann!

Lommeboken min har fått svidd for min store hobby den siste tiden. Da alle pengene har gått ut og på nytt fotoutstyr, lurer jeg på om det er mulig for meg å få litt penger inn. Jeg driver, som dere sikkert skjønner, kun på hobbybasis, har ingen utdannelse eller noe, men lurer fortsatt på om det er mulig for meg å tjene litt småpenger via foto. Er det noen som vet? Tror dere f.eks. lokalaviser vil ta i mot bilder mot betaling e.l.? Kan dere hjelpe meg med ideer på hvordan jeg kan gjøre foto til en liten inntektskilde? I så fall hadde det vært fint! :)

Lenke til kommentar
Kan også være lurt og få et bein innafor lokalpressa,det vil kanskje gi deg et akkrediterings/pressekort.

For å få pressekort skal du (ideelt sett) være fast ansatt i en redaksjon eller tilknyttet minst to redaksjoner som frilanser, eller fastlanser, om du vil.

Men det skal vel alltids være mulig å komme seg rundt det.

Lenke til kommentar

Takker meget for svar!

Jeg har funnet at det å komme inn i lokalavisa er litt i det lengste laget med tanke på de små oppdragene jeg tenker på. Oppdrag hos venner har jeg både fått og tenkt på, da jeg blant annet skal dekke konfirmasjoner osv., men jeg har også lyst på litt mer.

For å si det på en annen måte; ville du ha ansatt en selvlært hobby-fotograf til å dekke ulike arrangementer for en liten slant penger, i steden for å gå til en proffesjonell fotograf?

@JoonGoii Tusen takk for at du likte bildene mine og at du har troa på meg! Dessuten er det ,som du tilsier, lite bilder av mennesker på min flickr. Jeg har litt erfaringer der òg, men pga. av manglende tillatelse til å poste bilder, har jeg heller latt være.. ;)

Lenke til kommentar

Er så utrolig mange randoms som legger ut annonser på div. plasser. nettby, fjesbok osv. I utgangspunktet greit, om man ikke suger like mye som de flests som gjør det. Eneste problemet jeg ville hatt med å gjøre det hadde vært at man fort synker ned på det nivået selv, ihvertfall sett utenifra.

Man burde ha hatt mere enn 10 - 20 TFP shoots før man begynner å ta betalt for seg, under tvil da også ;=)

Lenke til kommentar
Synes bildene dine var fine jeg. Tenkte noen av de hadde gjort seg som motiv og/eller som større bilder på veggen.

Kanskje du kan tjene noen kronasjer på noe sånt? Det må vel finnes en eller annen type nettbutikk hvor man kan selge slikt.. :)

Tenkte på det samme. Heggstad er knallgod på komposisjon og etterbehandling. David Nightingale og kona hans har gjort fotografi, salg av prints og training til sin eneste inntekt. Om Heggstad setter opp en skikkelig fotoblogg og klarer å skaffe seg litt trafikk, så kan det dryppe litt penger inn i ny og ne.

Litt mer risky er det å kontakte caféer i nærheten og gjøre en deal der man lager prints og så henger café-eieren disse opp med en prislapp på. Så deler man inntekten med café-eier. Er ikke helt sikker på hva som er standard delemodell, men det kan også bety pæng i kassa. Men - men - man må jo betale for printene selv, så om man ikke selger noe så risikerer man å ha gaver til familien i flere år fremover.. ;)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Fotoblogg er kanskje noe jeg kan gjøre med tiden, men ikke nå. Jeg ser på det som hardt arbeid og mye tid, og det må nesten bli sett på som et litt langvarig prosjekt for meg. Men en skal aldri si aldri, så kanskje med tiden vil en fotoblogg bli skapt. Hvem vet?

Ditt siste forslag jpsalvesen er derimot ganske så interessant, da jeg vet om en lokal resturant, som er overbefolka av turister om sommeren, og som kanskje er villig til å la meg henge opp bildene. Har jeg i tillegg et tema i bildene mine, f.eks. nærområdet her og alt det har å by på, er jeg ganske sikker på at det er noen potensielle kjøpere der ute. Men hvordan skal en ordne det praktisk? Hva skal for eksempel forholdstallet mellom det jeg får og det restauranten får? Hvor mye ville dere forlange av f.eks. et innrammet relativt godt landskapsbilde i A3 format? Fint om noen kan hjelpe meg med å gjette.. :)

Lenke til kommentar

Det viktigeste er og holde kostnadene nede,så rammer kan fordyre endel ville se på flere alternativer.

Er det bilder som blir virkelige gode kan man ha flere "kopier"

For noen år siden på ei messe var det en som solgte bilder av vær/sjø på sitt tøffeste,de var ganske "kraftige" i sine farger og uttrykk.Var bare et av hvert bilde på utstillingen,men på bakrommet var det ganske fult med kopier.

Prøv og lag deg et egent kunstriske uttrykk,en tråd i bildene.Unngå og bli noe som alle har sett gang på gang.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å tjene "noen lapper" på hobbyen din, så er min erfaring at et knep er å ha kameraet med seg ALLTID! Plutselig er du et sted hvor det skjer noe som er av nyhetsverdi, og da vil du ha gode muligheter for å ta bilder som kicker ass på alle mobilbilder. Så sender du bildene til alle de store avisredaksjonene på e-post, med tilbud om å kjøpe bildene. Er du heldig så får du en telefon.

Dette har jeg tjent noen tusenlapper på ved et par anledninger (blant annet helsidebilde i VG :cool:). Er selvsagt ikke noen stødig inntektskilde, men jeg fikk i alle fall bedre samvittighet neste gang jeg kjøpte fotoutstyr!

Artig er det også...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Takker for svar!

Fotoblogg er kanskje noe jeg kan gjøre med tiden, men ikke nå. Jeg ser på det som hardt arbeid og mye tid, og det må nesten bli sett på som et litt langvarig prosjekt for meg. Men en skal aldri si aldri, så kanskje med tiden vil en fotoblogg bli skapt. Hvem vet?

Kan gjøres enkelt, finnes eks gratisgallerier so0m knyttes direkte opp mot flickr. Bruker et slik selv for bilder av bikkja: http://kismo.net/

Skal lite til for at det ser bedre ut enn flickr, og den der er bare et eksempel (som innebærer veldig lite jobb da den oppdaterer seg selv mår bilder lastes opp på flickr)

Lenke til kommentar
Tenkte på det samme. Heggstad er knallgod på komposisjon og etterbehandling. David Nightingale og kona hans har gjort fotografi, salg av prints og training til sin eneste inntekt. Om Heggstad setter opp en skikkelig fotoblogg og klarer å skaffe seg litt trafikk, så kan det dryppe litt penger inn i ny og ne.

Den siden du viser til her jpsalvesen bruker en tjeneste som heter fotomoto. Virker som en veldig bra tjeneste som gjør jobben med å selge bilder fra egen nettside enkel og grei. Det eneste var sinnsyke fraktpriser utenfor usa. Er det noen som kjenner til lignende tjenester her på berget?

J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...