Gå til innhold

Godkjent reklamasjon, kan ikke omlevere, kun delvis refusjon?

Anbefalte innlegg

Har fått godkjent reklamasjon på et 7600GS med AGP og passiv kjøling hos Amentio. Imidlertid ser det ikke ut til at de kan skaffe et tilsvarende kort, og jeg har mottatt følgende mail:

Viser til retursak som er opprettet hos Amentio. Vi skaffer dessverre ikke tilsvarende vare som var bestilt på din ordre for øyeblikket. Vi ber derfor om at du tar kontakt med vårt kundesenter på tlf 815 70 455 for å finne en alternativ vare, eventuelt at beløpet som tilsvarer dagens verdi på varen blir refundert til deg.

Den uthevede teksten skurrer hos meg, og noe sier meg at dette ikke er helt lovlig. Prinsipielt vil jo jeg bli sittende med en vesentlig utgift for å skaffe meg et tilsvarende kort, siden et over to år gammelt 7600GS sannsynligvis er verd bare en brøkdel av nyprisen på nærmere tusenlappen. Et 7600GS med AGP (riktignok med vifte) koster rundt 900 kr i dag.

Forbrukerkjøpsloven $30, første ledd:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene om gjennomføring av heving / omlevering står i forbrukerkjøpsloven kapittel 10:

§ 49. Virkninger av heving og omlevering

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

I utgangspunktet skal altså du ha renter av kjøpesummen mot at du gir selger rimelig vederlag for nytten du har hatt. I dette tilfellet svarer renten til ~300 kroner. Hva som er rimelig vederlag, vel, hvis man regner med fire års levetid på et grafikkort og kortet er to år gammelt skal du ha halvparten av datidens kjøpesum pluss trehundre kroner.

Lenke til kommentar

Jeg ser at butikkene blir ekstremt kreative så fort de må dekke kostnader ved en retur selv istedet for å kunne dytte det over på importør/produsent.

Hva betalte du for kortet nytt? Om tilsvarende med vifte koster 900 i dag betalte du vel en del mer for 2 år siden?

Lenke til kommentar

Kortet ble levert fra Amentio 02.03.2007, og kostet kr. 946. Det at kortet jeg linket til er såpass dyrt skyldes nok at agp-kort begynner å bli sjelden vare.

Jeg er fullt klar over hva som gjelder ved heving av kjøp. Er det altså slik at når selger ikke kan utbedre eller omlevere varen har jeg krav på heving?

Lenke til kommentar
Kortet ble levert fra Amentio 02.03.2007, og kostet kr. 946. Det at kortet jeg linket til er såpass dyrt skyldes nok at agp-kort begynner å bli sjelden vare.

Jeg er fullt klar over hva som gjelder ved heving av kjøp. Er det altså slik at når selger ikke kan utbedre eller omlevere varen har jeg krav på heving?

Hvis selger ikke kan eller ikke vil kan du kreve heving, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...