Gå til innhold

En haug spm. ang. servere.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lagde en tråd her en stund siden angående bygging av spillpc. Spillinteressen er liten når det kommer til nye spill, og jeg spiller heller på 360'en min. Datainteressen derimot, den er på samme nivå enda, og da tenkte jeg: "Hvorfor ikke bygge server? Jeg ELSKER jo harddisker!".

Før jeg i det hele tatt tenker på å lage en handleliste har jeg en del spørsmål her:

- Hva kan en server brukes til utenom datalagring? Tenker å bruke den som hus-server gjennom nettverket vårt. Kan jeg "lagre" nettsiden min på den for eksempel, og linke til filer på den gjennom et nettleservindu? Og isåfall, hvordan?

- Må jeg ha et OS på den, og evt. annen software? Kan dere komme med tips isåfall?

- Hvor kraftig HW må jeg ha? Tenker på prosessor, RAM og HK.

- Kan jeg bruke den uten skjermkort? Tenker å styre/bruke den over nettverk.

- Kan jeg i det hele tatt styre den over nettverket vårt/internett. Isåfall, hvordan?

- Blir 2-3 1,5TB HDD'er fort varme?

Det hadde vert supert å få svar på disse spørsmålene! :)

Jeg har noen gamle datakomponenter som jeg tenkte å bruke, men 32mb RAM er nok ikke tilstrekkelig. :p

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker min mest som filserver, mediaserver og torrentklient, men også som terminalserver for å komme rundt brannveggen på jobb. Kjører dessuten noen webservere og databasemotorer for å teste websider jeg lager samt, som du sier, få tilgang til filer når jeg ikke er hjemme. Til dette bruker jeg wamp webserver, et CMS som heter Joomla og dyn-dns for å finne serveren min på nett.

Du må ha et OS. Brukte Linux før, men bruker Windows i dag siden jeg liker MediaPortal på TV'n.

Om du ikke skal kjøre hd-video fra den trenger du ikke bra hw. Billigste HK med Gb nettverk og mange sata-porter funker greit på server. Mediasenter liker 2Gb RAM, litt nyere prosessor og DX10 gpu, men er ikke et must.

Du får ikke startet en maskin uten skjermkort. Samma hvilket.

Jeg styrer min med Remote Desktop hjemme og logmein over nett.

Nye hd'er blir ikke så varme, men som en ekstra sikkerhet kjører jeg aldri OS på lagringsdiskene. Vanlige hd'er kan slites litt ut når de står 24/7, men maskinen slår automatisk av alle andre disker enn OS-disken når jeg ikke bruker dem.

Lenke til kommentar

@RulleRimfrost: Disker slites mer av å slås av og på enn å bare la de stå på 24/7 så å slå de av og på om maskinen står på hele tiden uansett kan jeg ikke anbefale :)

@Bennythen00b: Disker blir ikke varme såfremt du kjøler de nei, jeg har 12 disker stående ved siden av hverandre i en hjemmeserver hvor jeg har noen vifter som går i stille modus og suger luft rundt de, temperaturen er på 40-tallet for alle sammen. :)

Hadde jeg derimot ikke hatt vifter hadde det blitt varmt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker min mest som filserver, mediaserver og torrentklient, men også som terminalserver for å komme rundt brannveggen på jobb. Kjører dessuten noen webservere og databasemotorer for å teste websider jeg lager samt, som du sier, få tilgang til filer når jeg ikke er hjemme. Til dette bruker jeg wamp webserver, et CMS som heter Joomla og dyn-dns for å finne serveren min på nett.

Jeg styrer min med Remote Desktop hjemme og logmein over nett.

Du må ha et OS. Brukte Linux før, men bruker Windows i dag siden jeg liker MediaPortal på TV'n.

Greit. Får se videre på dette senere hvis jeg noen gang bygger meg en server.

Om du ikke skal kjøre hd-video fra den trenger du ikke bra hw. Billigste HK med Gb nettverk og mange sata-porter funker greit på server. Mediasenter liker 2Gb RAM, litt nyere prosessor og DX10 gpu, men er ikke et must.

Hvor kraftig prosessor er minimum, tror du?

Skjermkort har jeg, så da går det greit.

Nye hd'er blir ikke så varme, men som en ekstra sikkerhet kjører jeg aldri OS på lagringsdiskene. Vanlige hd'er kan slites litt ut når de står 24/7, men maskinen slår automatisk av alle andre disker enn OS-disken når jeg ikke bruker dem.

Tenker ha en liten ekstra disk med OS på. Er det viktig at OS-disken er ny? Har en fra ~2000 som jeg ka bruke hvis det er mulig.

@Bennythen00b: Disker blir ikke varme såfremt du kjøler de nei, jeg har 12 disker stående ved siden av hverandre i en hjemmeserver hvor jeg har noen vifter som går i stille modus og suger luft rundt de, temperaturen er på 40-tallet for alle sammen. smile.gif

Hadde jeg derimot ikke hatt vifter hadde det blitt varmt.

Tenker å slenge in en par-tre 120mm vifter i et åpent kabinett med max 3 disker. Går dette greit?

kansje WHS ( whindows home server kunne være noe. du kan lese mer om denne her.

Takk. Ser bra ut det, remote access og greier. :)

Kan jeg flytte på filer slik som i windows da? Og kan jeg direkte linke til filer på serveren via WHS?

Jeg ser at det står dette:

"Remote Access: A secure and personalized website address for sharing photos and home videos"

Men vil det si at jeg kan linke til en fil på den på min webside?

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar

linke til filer .. hmm tja... du kan det men jeg er litt usikker på hvordan... jeg gjør det på en side jeg kjører på min whs mem der må brukere logge inn med bruker og passord.

har du noe gammel maskinvare kan det jo lastes ned og prøves gratis i en liten periode ... ville nesten annbefalle deg å gjøre det, er eneste måten du finner ut om dette er noe for deg ...

flytte på filer.... joda det er jo windows men selve lagringsplassen er satt opp litt anerledes der. om du har 1 eller 100 hardisker så vises det som 1 stor lagerplass. altså man velger ikke c: d: e: osv

jeg lagrer alt på den og har dermed alt tilgjengelig på alle mine maskiner + utenfor huset når jeg trenger det. desuten tar den backup av mine windows maskiner hvert døgn uten at jeg trenger å bry meg med det..

jeg sitter på windows 7 nå, men har jeg lyst kan jeg sitte på vista om 40 minutter med alt ferdig innstalert og klart til bruk. denne servern har gjort livet mitt lettere.

noe du lurer på kan du godt sende meg en pm.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

Dette gikk jo som smurt! Takk til dere som har svart! :D

Da må jeg sette opp maskinvare..

Noen som har tips til handleliste? Tenker så billig som mulig. Føreløpig trenger jeg bare 1 HDD, som må være 3,5", og så trenger jeg HK, PSU og RAM.

Edit: Støy er absolutt intet problem. :)

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar

Jeg kjører da vitterlig et asus a8n sli deluxe uten noen som helst skjermkort på min server. Alt styres over nettverket.

Kjører et MSI-hovedkort uten noen form for skjermkort selv. Trengte plassen til et ekstra nettverkskort :) SSH for styring av serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...