monzilla Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Har vi i det heleratt "rett" til å ha en far? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Dernest så lurer jeg på hva "barns rett til far" har med Monsens søksmål å gjøre. Er muligens ikke med i selve søksmålet, men det har i allafall vært et omdiskutert issue i den nye ekteskapsloven som hun (og mange andre) har mislikt http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552640 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Når folk mangler ordentlige argumenter så kommer de alltid drassende med "Tenk på barna da..." Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Har vi i det heleratt "rett" til å ha en far? Bør Staten ha rett til å frata deg en far? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det har staten hatt i alle år. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det har staten hatt i alle år. Er litt forskjell alikevel, (ved sæd-donasjon) i hetro-ekteskap blir ektemann automatisk oppført som barnets far. En unge som blir født og vokser opp i et lesbe-forhold er nok ikke særlig gammel før han/hun skjønner at HEY, -er noe som ikke stemmer her! Så begynner de å grave og spørre om pappa, men verken mor eller legen som utførte innseminasjon vet hvem det er fordi det er taushetsbelagt opplysning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Men hun har jo ingen argumenter. Bare føleri, eder og galle. Flott måte å kaste bort tiden til rettsvesenet og eventuelt FNs menneskerettighetskomite på. Vi har jo ikke noe viktigere å bruke disse institusjonene til. Ja, hele "fenomenet" Nna Karin Monsen er merkelig, greit nok at man skal kunne mene det man mener, men hvorfor får denne damen så mye oppmerksomhet? Argumentasjonen hennes ligger jo på fjortiss-nivå. Det er ikke meningene hennes som er problemet, men den gjennomført utrolig svake argumentasjonen hun fører. AtW Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 den selvsamme staten i mange saker bedriver en lov-praksis som åpenbart er i strid med "evangelisk-lutherske Religion" Sier hvem? Er det du og Monsen som bestemmer hva innholdet i religionen er? Nei, det er nok ikke det. Det blir gøy (gay) å se dere venstrevridde ledd ut av Høysterett. Jeg er "høyrevridd", og hånler av den stakkarslige og patetiske Monsens tåpelige utfall. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har vi i det heleratt "rett" til å ha en far? Bør Staten ha rett til å frata deg en far? Staten fratar ingen en far. Mitt spørsmål er om man har rett til å ha en far. Hva mener du om det? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Finner hvertfall ikke noe i barnekonvensjonen om retten til en far. Finner dog denne: 2. Partene påtar seg å sikre barnet det vern og den omsorg som er nødvendig for hans eller hennes trivsel, idet hensyn tas til rettighetene og forpliktelsene til hans eller hennes foreldre, verger eller andre enkeltpersoner som ifølge loven er ansvarlige for ham eller henne, og skal treffe alle nødvendige lovgivningsmessige og administrative tiltak for dette formål. Som selvsagt blir litt tatt ut av sammenheng her, men på ingen måte utelukker homofile som omsorgspersoner. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har vi i det heleratt "rett" til å ha en far? Bør Staten ha rett til å frata deg en far? Staten fratar ingen en far. Mitt spørsmål er om man har rett til å ha en far. Hva mener du om det? Hvorfor er det bare barn som blir født uten fedre i følge Monsen? Nå kan jo homofile leie inn en surrogatmor og kjøpe seg et egg og få egne barn. Da vil jo barnet bli fratatt en mor. Altså hvis man skal bruke Monsen sin logikk. Men hvorfor nevnes det hele tiden at barn bare bllir fratatt en far? Egentlig er dette bare flisespikking fra min side. Som de fleste her synes jeg at Nina Monsen er en reaksjonær kristen som bruker feilaktig informasjon og uredelig debatteknikk for å fremme sine synspunkter. At hun fikk Fritt Ord-prisen var trist. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Dernest så lurer jeg på hva "barns rett til far" har med Monsens søksmål å gjøre. Er muligens ikke med i selve søksmålet, men det har i allafall vært et omdiskutert issue i den nye ekteskapsloven som hun (og mange andre) har mislikt http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552640 Ja jeg er klar over at dette brukes som et skyggeargument, men jeg skjønner ikke hvorfor Monsen skriker til avisa om det i forbindelse med dette absurde søksmålet. At barnet "fratas" sin far gjelder like mye for heterofile par som får sæddonasjon og par som adopterer (da mister barnet både far og mor). Problemstillingen har altså niks og nada med ekteskapsloven å gjøre. Monsen burde heller slåss mot bioteknologiloven og adopsjonsloven (barneloven?). Og jeg skjønner fremdeles ikke søksmålet hennes. Hvordan er hennes ekteskap påvirket? Hun har fremdeles de samme rettighetene og pliktene som før. Er problemet at navnet hennes står i et eller annet register sammen med navnet til homofile? Er dette er avansert versjon av "ÆSJ! Homofile!"? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Nå er vel dette ganske gammelt nytt, for min del hvertfall. Da jeg har hørt om planene til N. K. Monsens søksmål i en god stund allerede. Hun mener at ekteskapet mellom to heterofile kristne har blitt mindreverdig, ettersom homofile også får lov å gifte seg. Om jeg ikke tar feil? Kan jeg da si at min kinobillet til den lokale kinoen har blitt mindreverdig, nå som handikappede også skal få mulighet til å komme inn med rullestoler? Hvor Monsen får idéene om at barn uten mødre eller fedre har det noe værre enn andre barn fra, vet jeg heller ikke. Jeg har hvertfall ikke sett noen serriøs dokumentasjon på det, snarere tvært i mot. Og Monsens uttalelser har minnet mer om rene antagelser. Kombinert med en smule kristen tro. (Barn av lesbiske hvertfall er jo tydeligvis psykisk sunnere enn barn av heterofile. link) Dette med at statskirken burde få velge selv hvem de vil vie, er greit det. Men så lenge de har en holdning som fører til diskriminering av mennesker. Da på bakgrunn av legning, kjønn, hudfarge eller andre ting så blir dette feil. Lignende sak var oppe tidligere da Frelsesarmeen sto i fare for å miste sin statlige støtte. Når de hadde en policy på at homofile kunne aldri bli noe mer enn soldater for armeen. Min mening er at hvertfall statskirken, og til en viss grad de fleste andre som mottar statlig søtte burde klare å holde seg for gode til å diskriminere andre. Og statskirken er strengt tatt, en allmen kirke, åpen for alle. Om Monsen og de som måtte være med henne har noe i mot det. Så er det ingen som tvinger de til å være medlem. Må da finnes nok av andre kristne organisasjoner i Norge som ikke blir like godt fulgt opp av staten som nettop Statskirken. mrbjoern Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Dette med at statskirken burde få velge selv hvem de vil vie, er greit det. Egentlig ikke. Som du selv kommer inn på så er det Statskirken, og så lenge kirken velger en slik organisering så må de bare rette seg etter allminnelige føringer. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Dette med at statskirken burde få velge selv hvem de vil vie, er greit det. Egentlig ikke. Som du selv kommer inn på så er det Statskirken, og så lenge kirken velger en slik organisering så må de bare rette seg etter allminnelige føringer. For å være helt ærlig, så syns jeg at dette burde gjelde selv med statskirken opphevet. Ens egen personlige overtro burde ikke være grunnlag for fritak fra f.eks reglene om diskriminerende ansettelse, etc. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 For å være helt ærlig, så syns jeg at dette burde gjelde selv med statskirken opphevet. Ens egen personlige overtro burde ikke være grunnlag for fritak fra f.eks reglene om diskriminerende ansettelse, etc. Det har du helt rett i! Saken er bare så forferdelig mye mer horribel når det er systemdiskriminering! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Høres ut som om vi er ganske enige her, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå