Gå til innhold

Reparasjon av en bærbar.

Anbefalte innlegg

En venn av meg har en Acer bærbar som er 2-3 år gammel (garantien har hvertfall gått ut). De siste 6 måneder har han hatt problemet med at når noen kommer borti strømkabelen (på en spesiell måte) så mister han strømmen (i og med at batteriene er døde så betyr i praksis en strømbrudd at han mister det han har jobbet med).

Han ba meg prøve å fikse laptopen hans og jeg satte i gang med å få tak i service manualen til laptopen samt prøve å google etter noen som har hatt lignende problem.

Det jeg kom frem til at det er powerjacken på laptopen som kan være skadet eller at det er kabelen som er skadet et eller annet sted. Det jeg ville satt pris på om noen kunne gi meg noen hint om hvordan gå videre frem for å finne ut om hvorvidt det er kabelen* som er skada eller powerjacken.

*Jeg antar at kabelen kan sjekkes ved å sette strøm på den samtidig som man sjekker med multimeteren utgangen på kabelen samtidig som man bøyer den. Derimot powerjack'en er jeg blank på.

[Oppdatering]

Det viste seg i ettertid at powerjacken var synderen. Etter at laptopen gikk i golvet nå i desember, knakk "senter pinnen" i powerjacken og etter at jeg tok den ut viste det seg at den hadde i tillegg dårlig kontakt på en av "beina"/ledninger.

Ny powerjack ble kjøpt inn på ebay til 56 kroner inkludert frakt og problemet forsvant.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powerjacken i laptopen kan du nok kjøpe hos elfa hvis den er i en standard utførelse.

For å sjekke om den er i orden, så må du nesten se på den, og se om den ser i orden ut.

Det første du gjør er å sjekke kabelen (i og med at dette er det enkleste). Du kan gjøre det slik du har beskrevet, men hvis du kan koble ledningen som går i fra trafoen og til laptop fra trafodelen på kabelen, så anbefaler jeg det.

Lenke til kommentar
(...)

Det første du gjør er å sjekke kabelen (i og med at dette er det enkleste). Du kan gjøre det slik du har beskrevet, men hvis du kan koble ledningen som går i fra trafoen og til laptop fra trafodelen på kabelen, så anbefaler jeg det.

T

ok fra hverandre laptopen pga blant annet for å bytte kjølepastaen på CPU'en. Bortsett fra utrolig mye "micro" støv var powerjacken slik jeg ser det helt fin. Selvsagt så kan det være noe inni som er løst...

Anyway, nå er det kabelens tur (utsatte testingen av den fordi batteriet var dødt på multimeteren)

Edit: Kabelen virker som den skal. Har håpet på at det skulle vise seg at det var den som var synderen men dessverre ser det ut som om jeg må sjekke powerjacken på nytt.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Kan være et micro-brudd i loddingen. Slike brudd er umulig å se.

Bruk loddebolten på punktene til pluggen så reparerer du eventuelle brudd.

Burte lest hva du skrev før jeg satte sammen laptopen.

Kameraten min reiser til spania om noen få dager og siden det tar 3-4 uker å få tak i en erstatnings powerjack (ikke standard utførelse på powerjacken) fra Hong Kong så valgte vi å utsette reparasjonen frem til august. Skal huske på å gjøre det du foreslår neste gang jeg åpner laptopen for å "operere".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo kontakte eit av service verkstadane til acer. Dei sel kontakten du treng. Kjøpte ein til 275,- inkl frakt. kanskje litt dyrt men orginal. Clue er at det er ikkje berre berre å skifte denne pluggen på kretskortet. Med eit slikt kort på fleire lag trengst det ein loddebolt med god effekt for arbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...