Gå til innhold

Yay, for min dårlige impulskontrol

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Backstory

Ok, har i ca. et år drevet å malt 28mm figurer for å gjenskape Slaget ved guilford court house, jeg kjøpte alle figurene jeg trengte på en gang og det kosta meg nesten 6000kr og fikk ca. 320 figurer, de er basert på 1:20 scala, så 1 figur er 20 virklige soldater, så jeg kan da spille et slag som i virkligheten hadde litt over 6000 soldater med 320 figurer. Vel jeg har nå malt ca. 150 figurer og det har blitt tydelig at jeg ikke har plass for gjenskape og spille slaget. 150 soldater tar opp store deler av mitt 120x210 cm bord. Med 170 figurer til ville det bli helt umulig å flytte figurene.

Vel så snakket jeg med noen folk som snakket om å gjøre visse slag fra den amerikanske revolusjonen i 1:1, altså du har en figur for hver soldat som var der i virkligheten, og da med 6mm figurer.

Det betyr at man ville hatt 6400 figurer viss man gjorde GCH. Dette ville naturlig nok ikke funke. Men det fikk meg til å tenke, hvor stort kunne jeg gjøre slaget of fremdeles ha plass til manøvrering. Etter div oppmålinger kom jeg frem til at et regiment med 64 6mm figurer ville ta 16cm i vidde og 3cm i dybde. Etter div andre utregninger fant jeg ut at jeg kunne ha hele 1600 6mm figurer 1:4 scala. Og fremdeles ha masse plass til å flytte regimentene. Så i stede for et regiment med 28mm figurer med 16-18 figurer, ville jeg nå ha regimenter med 64-100 figurer.

Det var backstorien

Vel av nygjerrighet gikk jeg på siden som solgte de riktige 6mm figurene og jobbet med et Order of battle fra slaget som listet opp alle kompanier og regimenter som tok del i slaget, jeg tok de virklige tallene på soldatene og delte dem enkelt på 4 for å få antall figurer jeg trengte, jeg la til riktig antall og typesoldater i handlekurven.

Når jeg hadde lagt til figurer til å dekke alle regimentene samt løse kompanier. Gikk jeg og skjekket hva det kostet.

Det kosta ikke mer enn 1600kr med frakt. Så for 1600kr fikk jeg 1600 figurer, i stede for 6000kr for 320 figurer i 28mm.

Vel og her kommer min mangel på impluskontrol, det er halv skatt på lønn i juni, og jeg fikk 7500kr i retur på skatten, så jeg så hånda mi flytte seg sakte men sikkert til "checkout" knappen og trykket på den, la inn kortnr. og 30 sekunder senere var alt kjøpt.

Så nå sitter jeg og venter på 1600 figurer. Dette blir gøy, de er så små at man bare for malt de ekstremt enkelt, jakke, bukse, hud, våpen, stropper og hat. Man kan vist male noe som 100 om dagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen på 6 mm figueren var jo ikke noe særlig høy da, mange som bruker 1600 kroner på en bukse (vel i hvert fall 1000 - 1200 kroner), 4000 kroner for et skjermkort, 3000 for en SSD osv. Så lenge figuerene gir deg glede er det jo et supert kjøp ;) .

Gratulerer så mye :) .

Lenke til kommentar

De selger det på nettet, det er på nettet jeg er når jeg blir fristet og kjøper det.

Problemet er at det tar en uke eller to før jeg får sakene mine og i mellomtiden blir jeg fristet til å kjøpe flere og flere figurer

Man kan kjøpe her

https://www.baccus6mm.com/index.php?content=products

De har også hus og slike passende ting

Her har man noe andre figurer, men da bare for zulu krigen og napoleonis krigene, de har også div bygginger og terreng som åkere og hekker, samt piggtråd og slikt

http://angelbarracks.co.uk/

Så har du denne siden

http://www.irregularminiatures.co.uk/indexes/6mmindex.htm

Samme merke figurer som den siden over, men da så godt som ALLE tider pluss fantasi.

Her har du vikinger, romere, grekere, riddere, 1700tallet, 1800tallet, 1900tallet som WW1 og WW2.

Det kule med 6mm er at du kan ha 700-1000 figurer og du trenger ikke noe større bord enn 90 x 120 cm stort Eller med mitt brod på 120 x 210 kan jeg ha opp mot 2000 figurer, utifra hva slags type slag jeg har og hvilken tid jeg spiller.

Det litt kjedelige med 6mm er at du ikke kan male utrolig vakre fiugrer som du kan med større figurer det er folk som maler 100% natur troe figurer som bare er 18mm store.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, I de siste 2 ukene har jeg kjøpt og kjøpt, tilsammen 5400 figurer er bestillt og den eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte 1600 til i dag var at jeg ENDELIG fikk første batch med figurer, men under halvparten av min første bestillingen, andre halvdel kommer i en annen pakk jeg ikke fikk i dag.

Men jeg fikk ca. 400 figurer pluss basene.

Så jeg kan begynne å male

Lenke til kommentar

Jeg fikk noe få figurer på torsdag, De var ikke en del av planen det var noe jeg kjøpte uten noe planer, men jeg måtte ha noe å male på, eller ville jeg bare kjøpe flere og flere figurer, så jeg malte dem i løpet av helga, Trosdag til Søndag, 4 dager, ble til slutt 304 figurer ut av det, Når jeg først hadde malt så mange av dem(dette var 7års krig figurer) så måtte jeg liksom kjøpe flere for å laget et slag ut av det, så på søndag og mandag bestillte jeg 1000 figurer til, så dette ble da mitt tredie prosjekt i 6mm, og vil ha tilsammen 1500 figurer når det er ferdig, jeg malte ca. 20% av totalen da på 4 dager.

Dette er resultatet

Dette er for å vise størrelsen

6mm005.jpg

6mm003.jpg

Her er de 304 figurene

3 enheter med Saxon infanteri, som tjente på fransk side, hver enhet har 2 baser og er på tilsammen 40 figurer.

Det er også to franske gedamne tungt kavalery, de har 16 figurer i hver enhet

6mmarmy016.jpg

6mmarmy011.jpg

Engelsk Allierte

To engelske og en hanoverian infanteri enheter, samt en enhet med Engelske draggons og engelske guard infanteri

6mmarmy002.jpg

6mmarmy003.jpg

Og her er dem alle tilsammen

6mmarmy012.jpg

6mmarmy015.jpg

Hver infanteri enhet tilsvarer en brigade, ca. 2600 mann, hver kavaleri enhet kan være opp mot 1000 mann, så disse 304 figurene tilsvarer nesten 20 000 soldater i virklighetn.

Så i dag fikk jeg endelig Revolusjons krigs figurer, ikke alle sammen men noen hundre,

Så i dag malte jeg hele 216 figurer.

Dette er i en annen skala, så hver enhet er en battaljon på alt fra 120-400 man.

Hver base har 24 figurer og tilsvarer 80 mann.

Noe som gjør at en enhet med ca. 250 figurer har 3 baser, en på 160 har 2 baser osv.

Jeg lagde tilsammen 4 battaljoner i dag, 3 amerikanske milits battaljoner og 71st highlander på engelsk side.

6mmawi017.jpg

6mmawi016.jpg

Dette er warren county milita battalion, ca. 160 mann, Det er i blåe jakts skjorter, de var laget av linne, bomull eller til og med dyrehud, var meget poplulære blant amerikanerne da det var tynne og lette perfekte i varmen i sørøstlige usa. kunne enkelt farges i nesten alle farger, men jord farger var vanligst, eller bare naturel hvit/grå

6mmawi009.jpg

De to andre amerikanske battaljonene

Her i mer klassike brune og sand gule farger på jakts skjortene

6mmawi010.jpg

Her er det britske battlajonen, 71st highlaners AKA fraisers highlanders, denne enheten er faktisk litt urealitisk, jeg valgte med vilje å bruke modeler med kilt, selv om de ikke brukte det i amerika, jeg gjorde dette fordi jeg må malte 320 flere britter, og det ville blitt slitsomt å male så mange helt like figurer, så jeg gjorde det så de ble litt unike og mer fargerike på bordet.

6mmawi014.jpg

6mmawi013.jpg

Denne battaljonen har hele 72 figurer noe som blir ca. 288 soldater i virkligheten, men jeg renger det litt anderledes, i stede for å lette hver figur i en enhet, er det antall baser som har noe å si, hver base tilsvarer et fast nummer soldater i virkligheten nemlig 80, så 3x80 blir 240 noe som er 7 soldater mer enn battaljonen hadde i det virklige slaget, men det er nærme nok.

Ingen av basene på AWi prosjektet er ferdige som dere kan se, jeg må lime på sand, male sandet, lime på gress, stein og busker, kanskje noen stokker også før de er ferdige.

Lenke til kommentar

Utrolig tøffe saker! Herregud noe så lite :p Ikke kan jeg skjønne hvordan du klarer å få malt detta hehe.

Lurer nesten på om jeg skal kjøpe meg noe byggesettgreier på jobb, for det virker mye artigere enn biler og fly.

Lenke til kommentar

Utrolig nok har jeg lest hele tråden. Hvorfor aner jeg ikke. Ble vel litt fascinert. Uansett om du liker å male, så må vel 5000++ bli i kjedligste laget? Da jeg las de første to postene dine skjønte jeg mildt sagt ingen ting. *Kan vel ikke være små lekefigurer han snakker om* tenkte jeg, hehe :p

Men altså ble litt nysgjerrig. Hvorfor orker du å male så mange? Har du et mål du skal nå?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det som pusher meg til å male er å få ferdige enheter på bordet mitt så jeg kan spille med dem.

Det at jeg har malt 520 figurer på 6 dager er jo litt ekstremt, er fordi jeg ikke har malt 6mm før og da er det gøy å male dem, det er også en moral booster at man nettopp kan male så mange på så kort tid.

Når jeg maler større figurer (15mm) Tar det meg to timer å male 10 figurer, jeg kan male nesten 100 6mm på samme tid.

Når jeg maler 28mm tar det meg to timer å male 4 figurer.

Det er også mer gøy å male 6mm, da jeg rett og slett er bedre til å male dem, mine 6mm figurer er nærmere proffe maleres figurer, enn mine 15mm eller 28mm

Jeg regner med at jeg vil male 100+ figurer noen dager til, før jeg begynner å bli litt lei og går ned til en enhet om dagen(20-70 figurer)

Det som også gjør at det blir mer morsomt å male er at jeg nå maler 3 forskjellige kriger, alle krigene har klare forskjellige typer uniformer, så når jeg er lei av å male en type, kan jeg hoppe til en annen tid og få en helt annen type uniform å male.

Men du kan sjekke blogen min i signaturen min, der er det flere bilder av annet jeg har gjort.

Jeg kommer uansett å oppdatere denne posten

Lenke til kommentar

Viss du skjekker blogen min, i singantruen har jeg flere større figurer der også blant annet 28mm(som er samme størresle som warhammer) Pluss veldig store figurer opp mot 90mm

Grunnen til at jeg valgte 6mm var først og fremst at man kan ha så drit mange av dem på bordet samtidig og de tar liten plass både på bordet og i skap.

Forskjellen er altså 150 28mm figurer eller 3800 6mm, det er ikke detaljene som gjør de kule når de er små det er det at du har tusenvis av dem(og i motsetting til pc spiller hakker det ikke når man har så mange på "skjermen" samtidig

Lenke til kommentar
Har du andre kompiser som deler din interesse for slike figurer? :) Du spiller vel ikke med deg selv?

Har faktisk måtte leke meg meg selv, men det ser endelig ut til at jeg har funnet enn annen, ikke overaskende var han ikke norsk(jeg er eneste nordman som driver med dette tror jeg)

Han er egentlig fra nederland.

Jeg vet om en til som holder på med dette og han er heller ikke norsk, men fra scotland desverre bor han i hordaland så det blir ikke noe spilling mellom oss.

Men han nerderlenderen er i son, så da blir det kanskje litt spilling.

Naturlig nok har begge havnet i Norge pga. damer, begge giftet seg med norske damer og havna her

Lenke til kommentar

Ahh. Hvorfor orker du å ha såå mange bataljoner tilgjengelig, når du som oftest må spille med deg selv? Altså jeg prøver fortsatt å finne din motivasjon til å fortsette å male og male. Ikke meningen å spørre dumme spørsmål, men ja. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...