Gå til innhold

Hva er partiklene egentlig ?

Anbefalte innlegg

Er partiklene masse ?

Hva er da masse ?

Er masse energi ?

Hva er da energi ?

Er energi elektromagnetisme ?

Hva er da elektromagnetisme ?

Er elektromagnetisme bølger i rommet ?

Hva er da rommet ?

Er rommet krummet ?

Hva er da krummet ?

Er krummet gravitasjon ?

Hva er da gravitasjon ?

Er gravitasjon, krumning av rommet, bølger, elektromagnetisme, energi, masse partikler ?

Kan partiklene bare defineres ut fra gravitasjon, krumning av rommet, bølger, elektromagnetisme, energi, masse ?

Og kan gravitasjon, krumning av rommet, bølger, elektromagnetisme, energi, masse bare defineres ut fra partikler ?

Er dette en evig uløselig ligning lik X = X ?????????? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, en wikipedia-artikkel er alltid interessant, men jeg føler meg skikkelig kul akkurat nå og skal prøve å forklare (og reflektere) litt her.. det om at jeg føler meg kul var en spøk.

Jeg går gjennom spørsmålene dine, tenkte jeg.

Er partiklene masse?

Vel, de fleste partikler har masse, eller hvileenergi om det er mer korrekt. Hvis vi ser på et proton, en av de aller mest kjente partiklene, består den av to opp-kvarker og en ned-kvark (kvark er et morsomt ord). Hver kvark (det finnes seks ulike typer; opp, ned, bunn, topp, sær, sjarm) har en egen masse. Elektroner har masse, dog langt mindre enn både protoner og nøytronet (nøytronet består av to ned-kvarker og en opp-kvark).

Higgs-mekanismen, eller Higgs-teorien, er en teori som prøver å forklare hva masse er og hva som forårsaker det. Jeg kan svært lite om denne teorien, og må nok henvende deg til Wikipedia for mer informasjon, men jeg kan i hvert fall noe. Higgs-mekanismen går grovt ut på at du har en slik Higgs-partikkel, og et Higgs-felt. Når partikler beveger seg gjennom dette feltet, vil de sakke ned. Det kan antas at Higgs-partikkelen her spiller inn og forårsaker en ladning på disse partiklene - denne ladningen er hva vi kaller masse. Higgs-partikkelen er et såkalt boson - en virtuell partikkel som forårsaker vekselvirkninger mellom andre partikler. Det finnes flere bosoner - fotoner, gluoner, tau-partikler, mju-partikler etc. Fotonene står bak den elektromagnetiske kraften, mens gluonene står bak den sterke kjernekraften (dette er to av de fire grunnleggende naturkreftene - elektromagnetisk kraft, sterk kjernekraft, svak kjernekraft og gravitasjonskraf).

Hva er da masse?

Se ovenfor, sånn halveis.

Er masse energi?

Vel, ifølge masseekvivalensloven (E = MC^2), må man vel konstatere at masse og energi i hvert fall er ekvivalente. En atombombe, for eksempel, har en liten masse som omgjøre stil energi gjennom en kjedereaksjon i kjernen av denne massen. Legg merke til at C (lyskonstanten, ca. 3 * 10^8 m/s) er kvadrert, altså vil selv en liten masse utgjøre en enorm mengde energi.

Hva er da energi?

Energi er et mål på arbeid, eller noe som utfører et arbeid. Dette er den vanligste og mest vage forklaringen. Energi er i prinsippet ikke en bestemt ting eller et objekt eller en partikkel, men heller effekten av et arbeid som blir utført på en gjenstand (som ofte kan måles).

Er energi elektromagnetisme?

Elektromagnetisme er en type stråling som også utgjør en av de fire naturkreftene (se ovenfor). Denne strålingen har energi, men... nei, fant ut at jeg ikke gadd mer. Se wikipedia-artikkelen simster henviste deg til ovenfor, du.

-Zera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...