Zw33t Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har akkurat denne pc'en, bare at den er kjøpt på elkjøp. De siste månedene har jeg hatt en del problemer med den... Det startet med problemer på oppstart (dette skjer ikke hver gang). Når vista startes så går den baren som vanligvis går fra den ene siden til den andre helt amok. Den går videre etter det, men jeg får ikke logget inn.. Da må jeg tvangsavslutte pc'n. Når jeg starter den igjen kommer det at det anbefales å gå gjennom et konfigurasjonsverktøy, som jeg må for at dataen skal starte vanlig igjen. Senere begynte den å lage rare lyder. Det skjedde bare ved oppstart, og ble borte etter hvert, men for ikke lenge siden begynte den å lage lyder mens jeg var inne på den og.. Men, det verste problemet er at den blir utrolig varm, mye varmere enn før og alle andre pc'er jeg noen sinne har brukt. Det skjer uansett hva jeg holder på med, og det skjer hver gang. Tydlgivis er det hvis den blir for varm at den klikker.. Den slår seg rett av. Den blir varmest når jeg spiller eller gjør andre krevende ting, og klikker også fortere da. I det siste har jeg hatt den oppå to planker så det kommer mer luft og den ikke blir like varm, men den klikker fortsatt når jeg gjør mer krevende ting. Ja, jeg har prøvd å få den på reperasjon, 3 ganger. De på elkjøp sa jeg skulle snakke med pc-eksperten deres her i Tromsø, så jeg måtte komme tilbake dagen etter. Da snakket jeg med han, men han sa at det var typiske programvarefeil, og det gikk ikke på garantien så da måtte vi betale mye, og han anbefalte "Service- og Supportavtalen" som kostet over 2000 for 2 år.. Sist jeg var er i dag akkurat 2 uker siden. Da tok de inn PC'en, og sa de skulle sende den inn for å få noen til å se på den. I morges ringte de meg, da hadde de IKKE sendt den inn, og først i dag hadde de sett på den i butikken! Han sa det samme som sist at det var sannsynligvis en programvarefeil og ville koste oss mye å reparere, igjen ville han anbefale supportavtalen... Så jeg tok bare pc'en tilbake, og tenkte at det er like greit å få noen andre til å hjelpe meg. Jeg kan få noen kjente til å hjelp meg når jeg reiser på ferie, men hadde vært glad om noen her kunne hjelpe meg før det Lenke til kommentar
Energy12 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Jeg har akkurat denne pc'en, bare at den er kjøpt på elkjøp. De siste månedene har jeg hatt en del problemer med den... Det startet med problemer på oppstart (dette skjer ikke hver gang). Når vista startes så går den baren som vanligvis går fra den ene siden til den andre helt amok. Den går videre etter det, men jeg får ikke logget inn.. Da må jeg tvangsavslutte pc'n. Når jeg starter den igjen kommer det at det anbefales å gå gjennom et konfigurasjonsverktøy, som jeg må for at dataen skal starte vanlig igjen. Senere begynte den å lage rare lyder. Det skjedde bare ved oppstart, og ble borte etter hvert, men for ikke lenge siden begynte den å lage lyder mens jeg var inne på den og.. Men, det verste problemet er at den blir utrolig varm, mye varmere enn før og alle andre pc'er jeg noen sinne har brukt. Det skjer uansett hva jeg holder på med, og det skjer hver gang. Tydlgivis er det hvis den blir for varm at den klikker.. Den slår seg rett av. Den blir varmest når jeg spiller eller gjør andre krevende ting, og klikker også fortere da. I det siste har jeg hatt den oppå to planker så det kommer mer luft og den ikke blir like varm, men den klikker fortsatt når jeg gjør mer krevende ting. Ja, jeg har prøvd å få den på reperasjon, 3 ganger. De på elkjøp sa jeg skulle snakke med pc-eksperten deres her i Tromsø, så jeg måtte komme tilbake dagen etter. Da snakket jeg med han, men han sa at det var typiske programvarefeil, og det gikk ikke på garantien så da måtte vi betale mye, og han anbefalte "Service- og Supportavtalen" som kostet over 2000 for 2 år.. Sist jeg var er i dag akkurat 2 uker siden. Da tok de inn PC'en, og sa de skulle sende den inn for å få noen til å se på den. I morges ringte de meg, da hadde de IKKE sendt den inn, og først i dag hadde de sett på den i butikken! Han sa det samme som sist at det var sannsynligvis en programvarefeil og ville koste oss mye å reparere, igjen ville han anbefale supportavtalen... Så jeg tok bare pc'en tilbake, og tenkte at det er like greit å få noen andre til å hjelpe meg. Jeg kan få noen kjente til å hjelp meg når jeg reiser på ferie, men hadde vært glad om noen her kunne hjelpe meg før det Høres nesten ut som viften som kjøler prosessoren ikke fungerer. Dersom det blir mye "trykk" på prosessoren vil den automatisk bli varmere, dersom den ikke kjøles ned riktig vil den som sagt slå av maskinen eller alt stopper opp. Har vært borte i mange liknende tillfeller av det jeg her beskriver, ofte en gjennganger på Acer sine maskiner.. Hvorvidt det også er en feil på en av filene er jo en mulighet, men det kan like gjerne væere sektorfeil på harddisken eller RAMén som er i "dårlig humør" Endret 24. juni 2009 av Energy12 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Har du gjort den fri for støv noen gang,tatt av deksler på undersiden. Hvis du ser noen deksler som kan skrus av på undersiden,så gjør det også,prøv å finn cpu vifta,og rengjør den og resten av innsiden med Trykkluft på boks..Hvis du har tilgang til en kompressor med blåsepistol,så vær forsiktig,ikke gi full trykk og hold igjen vifte så ikke lager ødelegges ved for høy rpm. Lenke til kommentar
Zw33t Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Har tømt den for støv, men er redd for å gjøre noe feil og ikke klare å ordne det igjen.. Men hvis jeg får hjelp til det av noen så kan jeg nok prøve Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Har tilnærmet samme maskin som deg og man må vel etterhvert innse at denne er et gjennomført makkverk. Fra dag 1 har den vært en het potet med en makstemp. på ca. 110 grader samt ett tilfelle av død HDD med påfølgende reparasjon. Ang. problemet du har så vil det være en klar reklamasjonssak. Hvis maskinen bukker under pga. varme, og dog ikke er full av støv, så kan du bare kreve butikken du kjøpte den i for reparasjon/utbedring. En gylden regel er også å ALDRI høre på selgere hos el-kjeder når det gjelder PC. Allier deg heller med en bekjent hvis du ikke har peil selv. Alt dette høres forresten meget uprofesjonelt ut av både "PC-eksperten" og Elkjøp. Det de anbefaler deg å gjøre ihht. supportavtaler etc. er rent tull. Feil på programvare er ofte relatert til bruker og vil derfor ikke inneha de samme betingelser som feil på hardware, men det du opplever høres ikke ut som dette. Ang programvaren kan du kjøre et gjenoppretningsprogram som gir deg mulighet til å maskinen tilbake til opprinnelig tilstand. Dette kan du bla. gjøre ved å trykke F8(?) under oppstart. De lydene du hører er det en form for klikking? Isåfall rådes du til å ta en backup Ps: Garanti og rettigheter kan bortfalle hvis butikken finner ut av at du har vært inne i maskinen og "rotet". Endret 24. juni 2009 av Ohlja Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei det du ahr problemer med er at den blir for varm (sefølgelig) det er fordi HP har tenkt veldig mye på design. som de fleste sikkert hvet så blir metall fortere varmere en plastikk og holder på varmen MYE bedre beste tipset jeg kan gi deg: finn støvugeren - plugg i støpselet - finn maskina di - snu den på hode - start støvsugeren - nå holder du der vifta blåser inn og ut MEN IKKE MER EN 2-3 SEKUNDER av ganger eller så ryker vifta.. som skjedde hos meg kan jo godt dra til "ekspert" og vise denne data "eksperten" dette forumet og hvis han denne tråden.. så kan sikkert manga av oss lista opp hvorfor denne her blir for varm (kan jo spørre han om hva I7 sier han... og hvis han ikke sier den nye Intel prosessor serien så er han langt fra en ekspert) Lenke til kommentar
Zw33t Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Hei det du ahr problemer med er at den blir for varm (sefølgelig) det er fordi HP har tenkt veldig mye på design. som de fleste sikkert hvet så blir metall fortere varmere en plastikk og holder på varmen MYE bedre beste tipset jeg kan gi deg: finn støvugeren - plugg i støpselet - finn maskina di - snu den på hode - start støvsugeren - nå holder du der vifta blåser inn og ut MEN IKKE MER EN 2-3 SEKUNDER av ganger eller så ryker vifta.. som skjedde hos meg kan jo godt dra til "ekspert" og vise denne data "eksperten" dette forumet og hvis han denne tråden.. så kan sikkert manga av oss lista opp hvorfor denne her blir for varm (kan jo spørre han om hva I7 sier han... og hvis han ikke sier den nye Intel prosessor serien så er han langt fra en ekspert) Tusen takk for tipset, må prøve det Til Ohlja: nei, jeg prøver å ikke høre på det men når han har nektet å se på den 3 ganger så er det noe annet... Har backup, oppdaterer vanligvis hver uke Takk Endret 27. juni 2009 av skytern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Jeg er helt enig her med Ohlja, og anbefaler deg heller ikke til å stole på/høre på NOEN som jobber i el-butikker, ihvertfall ikke angående garanti. Problemet du forklarer er mest sansynligvis pga. overoppheting. En laptop avhenger STORT av den ene stakkars vifta den har for å holde seg kjølig. Siden komponentene er så tettpakka som de er, kreves det at vifta har god luftstrøm for å holde maskinen kald. De rare lydene du beskriver kan enten komme ifra vifta (Dermed grunn til overoppheting) eller fra harddisken (om harddisken har en feil vil de første tegn være lyder som tikking og skraping.) Jeg anbefaler også derfor å ta en backup av filene. Uansett, de problemene du beskriver er mest sansynligvis ikke programvare-relaterte, men for å utelukke dette kan du prøve å starte maskinen i sikker-modus. (Trykk F8 gjentatte ganger under oppstart til du får opp et vindu hvor du kan velge sikker-modus) Får du samme problem her, er det enda større grunn til å tro på maskinvarefeil. Om maskinen har samme type problemer selv i sikker-modus, er overoppheting eller harddisk-feil den største mulige årsaken. Ved denne type feil har du reklamasjonsrett på minimum 2 år, og kanskje til og med garanti. Ta gjerne med en venn som kan forklare tydelig hvilke problemer maskinen kan ha, og la ikke unggutten i el-butikken stille noen diagnose. Si at du krever full gjennomsjekk av hva som kan foråsake problemet, og at om det er hardware relatert problem så skal du kreve gratis reperasjon av maskinen. PS: Jeg anbefaler IKKE å bruke støvsuger nær viftene da dette kan ødegelle lagrene i vifta. Om du er selvforskyldt en skade i maskinvaren, mister du all rett til reklamasjon eller garanti. Lykke til! Endret 27. juni 2009 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå