Gå til innhold

Borgerlig regjering etter valget - meget usannsynlig? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Selvsikker Sponheim lader opp til valget

Ikke bekymret for at Venstre lekker som en sil til Stoltenberg (Ap).

Lars Sponheim er klar for valgkamp, og han er optimist. Venstre-lederen mener det er 60-70 prosent sjanse for at Jens Stoltenberg (Ap) forsvinner fra sin flertallsregjering. Og han er ikke urolig over at Norges eldste politiske parti mister velgere til nesten alle partier – og aller mest til Arbeiderpartiet, ifølge en meningsmåling i Aftenposten.

- Vi har det fantastisk mye bedre enn foran noe valg. Vi er 6 prosent i snitt i juni, det er mer enn det doble av det vi hadde i juni for fire år siden, sier Sponheim til TV 2 Nyhetskanalen.

Troløse velgere

- Så du er ikke bekymret for at over at dere mister velgere?

- Nei, nei. Dette svinger. Det er Venstres tradisjonelle plass i politikken og velgerutveksling. Dette er ikke noe unaturlig.

Samtidig har Venstre de mest troløse velgerne. Bare 63 prosent av dem som i dag sier de vil stemme på Lars Sponheims parti, er sikre på at de også vil gjøre ved stortingsvalget i september.

- Jeg sier av og til spøkefullt at en stor del av Venstres velgere, og det er faktisk sant, svarer «vet ikke» til valgdagsmålingene på vei inn i valglokalet. Så stemmer de Venstre, og når de blir spurt på vei ut av valglokalet, så svarer de «vet ikke» da også. Det er noe med å dyrke liberalitetet og å ikke gjøre ting av gammel vane, sier Sponheim.

Uaktuelt å være Frp-støtte

Han angrer ikke på at han i fjor høst la frem strategien «heller Jens enn Jensen».

- Det er uaktuelt å være støtte for en statsminister Jensen. Da sier jeg heller Jens enn Jensen, men definitivt vil jeg ha bort begge to. Landsmøtet har pålagt meg ett klart mandat og det er at Venstre kan sitte i regjeringspartier med sentrum og Høyre.

Men aller helst vil Venstre-lederen ha en regjering bestående av Høyre, KrF og Venstre, men da må de tre partiene bli større enn Frp tilsammen.

- Alltid i skvis

- Du er ikke redd for å havne i skvis?

- Vi har alltid vært i skvis. Vi har vært svingdørpartiet mellom de store blokkene. Poenget er at velgerne ei økende grad er mer nyanserte. Vi har vist at vi er i stand til å samarbeide med andre partier.

- Stoltenberg er mett

På en sommerkonferanse senere onsdag skal Venstre-lederen oppsummere det politiske året. Men aller mest ønsker Sponheim å se fremover – mot valget.

Han mener statsminister Jens Stoltenberg, som tirsdag presenterte Aps skryteliste for det siste året, ikke er motivert nok til å lede Norge de neste fire årene.

- Stoltenberg er litt mett og selvtilfreds. Det har vært tunge tak internt for å holde sammen. Det slo meg veldig i går at han ikke har noen prosjekter. Det er ikke noe han vil med Norge, enn å hindre mer utålmodige mennesker å slippe inn i regjeringskontorene.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...icle2786768.ece

Bare jeg som ikke skjønner hvordan det skal kunne bli noe borgerlig regjering ut av dette? Sponheim har jo helt rett i at eneste mulighet for FrP til å komme til makten, er ved at de får rent flertall sammen med Høyre, noe som er svært lite sannsynlig at de får. Skal FrP danne mindretalls regjering alene må de jo ha støtte fra andre partier i Stortinget, noe de ikke får. Heller ikke en regjering med Høyre og FrP vil vel klare å få noe støtte fra andre partier? Så har vi jo Venstre, KrF og Høyre, disse tre partiene må samlet bli større enn både AP og FrP for å kunne danne regjering, og hva er egentlig sjansen for det? FrP har jo sagt de ikke vil støtte en regjering de selv ikke er en del av, holder de det løfte, er de jo garantister for Stoltenberg?

Bare jeg som ikke helt forstår hvorfor nesten samtlige borgerlige partiledere virker veldig sikre på å komme i regjering etter valget?

Hva gjør egentlig Senterpartiet dersom det rødgrønne flertallet ryker? Vil de kunne finne på å støtte en Høyre, KrF og Venstre regjering? Hva velger de? AP alene, eller sentrum + Høyre?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, litt enkelt sagt.

Men forhandlingsprossessen i etterkant vil være vanskelig om borgerlig side vinner, for om ikke borgerlig side danner regjering så kan ap danne mindretalls regjering fordi enkelte småpartier (les venstre) ikke "vil" støtte hele høyresiden.

det kommer til å bli spennende, men tviler på at sp bytter side så fort, de er for pot committed. Da må de forandre kurs og leder samtidig.

Lenke til kommentar
Han angrer ikke på at han i fjor høst la frem strategien «heller Jens enn Jensen».

Morsomt at han er så ivrig etter å slikke støvlene til det kristenkonservative mørkepartiet Krf da.

Nå er det vil ingen som slikker støvlene til Krf som Frp...

Vi får vente å se til etter valget, skulle siyuasjonen bli slik at V kan tjene en del på å støtte en regjering med FrP, skulle det ikke forundre meg om Sponheim drar en 180.

Venstre kommer definitivt ikke til å sitte i regjering med Frp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor Sponheim virker så selvsikker. Venstre, KRF og Høyre har nå 25% til sammen, og de vil aldri få støtte fra FRP. Dermed må de få støtte fra AP, men hvorfor skulle AP gjøre det. AP er sannsynligvis større alene og sammen med SV og SP er de ihvertfall større.

Det som sannsynligvis kommer til å skje om de rødgrøne taper valget er at Venstre kommer til å støtte en mindretalsregjering med AP nesten umidelbart, og det viser hvor mye høyreparti Venstre er.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Vi får vente å se til etter valget, skulle situasjonen bli slik at V kan tjene en del på å støtte en regjering med FrP, skulle det ikke forundre meg om Sponheim drar en 180.

Neida, de kommer nok aldri til å sitte i regjering sammen med FrP. Men de kan nok være med på å kaste den rødgrønne regjeringen, hvis den skulle fortsette som mindretallregjering etter valget, og gi støtte til en H og FrP-regjering. Det er tross alt det de har gjort i Oslo.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor Sponheim virker så selvsikker. Venstre, KRF og Høyre har nå 25% til sammen, og de vil aldri få støtte fra FRP. Dermed må de få støtte fra AP, men hvorfor skulle AP gjøre det. AP er sannsynligvis større alene og sammen med SV og SP er de ihvertfall større.

Det som sannsynligvis kommer til å skje om de rødgrøne taper valget er at Venstre kommer til å støtte en mindretalsregjering med AP nesten umidelbart, og det viser hvor mye høyreparti Venstre er.

Selvsikker?... Tja, han er ihvertfall sikker og tydelig på hvor Venstre står.

Jeg synes det blir litt for enkelt å dele opp det politiske landskapet i svart-hvit bildet Høyre-Venstre.

Venstre er ett sentrumsparti. Sponheim sier tydelig nei til både Frp og Ap. Riktig nok presiserer han at Frp er enda mer uaktuelt enn Ap.

Vi får vente å se til etter valget, skulle situasjonen bli slik at V kan tjene en del på å støtte en regjering med FrP, skulle det ikke forundre meg om Sponheim drar en 180.

Neida, de kommer nok aldri til å sitte i regjering sammen med FrP. Men de kan nok være med på å kaste den rødgrønne regjeringen, hvis den skulle fortsette som mindretallregjering etter valget, og gi støtte til en H og FrP-regjering. Det er tross alt det de har gjort i Oslo.

Det er nettopp forskjellen på å gi støtte og å kaste som er viktig. En regjeringen trenger ikke støtte, den trenger å ikke kastes...

En Høyre/Frp regjering trenger derfor ikke støtte fra Venstre (eller noen andre). Derimot vil den nok raskt kastes dersom ikke Frp velger å legge vekk ganske betydelige deler av politikken sin.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt for enkelt å dele opp det politiske landskapet i svart-hvit bildet Høyre-Venstre.

Venstre er ett sentrumsparti. Sponheim sier tydelig nei til både Frp og Ap. Riktig nok presiserer han at Frp er enda mer uaktuelt enn Ap.

Jeg mener ikke på den måten. Jeg snakker om hans selvsikkerhet iforholdtil at han er det eneste borgelige alternativet. Han burde forstå at sin regjeringsalternativ er veldig lite sannsynlig. Det er egentlig ikke politikken til Venstre som er verst, men det er alle tullingene som leder partiet. En ting er at de ikke vil godta alt, men de er så oppblåsete at de ikke vil en gang gå til forhandlingsborsdet og se om man kan komme til enighet på borgelig side. Istedenfor synes Venstre det er bedre med en AP regjering i evig tid fremover og det viser hvor mye borgelig parti Venstre er.

Venstre er ikke et sentrumsparti. KRF og SP er sentrumspartier. Hvis du leser partiprogrammet til Venstre vil du se at det et høyreparti.

Lenke til kommentar

Morsomt at han er så ivrig etter å slikke støvlene til det kristenkonservative mørkepartiet Krf da.

Jo, Venstre. Og enda verre, Venstre er dobbeltmoralistiske hyklere.

Lenke til kommentar

Kan du utdype det?

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke på den måten. Jeg snakker om hans selvsikkerhet iforholdtil at han er det eneste borgelige alternativet. Han burde forstå at sin regjeringsalternativ er veldig lite sannsynlig. Det er egentlig ikke politikken til Venstre som er verst, men det er alle tullingene som leder partiet. En ting er at de ikke vil godta alt, men de er så oppblåsete at de ikke vil en gang gå til forhandlingsborsdet og se om man kan komme til enighet på borgelig side. Istedenfor synes Venstre det er bedre med en AP regjering i evig tid fremover og det viser hvor mye borgelig parti Venstre er.

Venstre er ikke et sentrumsparti. KRF og SP er sentrumspartier. Hvis du leser partiprogrammet til Venstre vil du se at det et høyreparti.

Han er vel sikker på at sitt foretrukne regjeringsalternativ er det beste, noe annet ville være merkelig.

Det er ikke for å være "uborgelige" Venstre går ut med ett nei til Frp. Derimot er de VELDIG forskjellige på altfor mange viktige saker. Det er vel fair å si dette før valget?

Venstre hevder selv å være ett sentrumsparti. Jeg tror du finner likhetstrekk i enkelte saker med både høyresiden (økonomi og kunnskap) og venstresiden (Miljø og sosialt ansvar) i norsk politikk i Venstres partiprogram.

Hva er din definisjon av sentrumspolitikk?

Lenke til kommentar
Han er vel sikker på at sitt foretrukne regjeringsalternativ er det beste, noe annet ville være merkelig.

Det er ikke for å være "uborgelige" Venstre går ut med ett nei til Frp. Derimot er de VELDIG forskjellige på altfor mange viktige saker. Det er vel fair å si dette før valget?

Venstre hevder selv å være ett sentrumsparti. Jeg tror du finner likhetstrekk i enkelte saker med både høyresiden (økonomi og kunnskap) og venstresiden (Miljø og sosialt ansvar) i norsk politikk i Venstres partiprogram.

Hva er din definisjon av sentrumspolitikk?

Forskjellene er ikke så store som man skal ha det til. La oss lage en liten sammenligning her av hva de kan bli tilbudt. En Høyre-FRP Venstre regjering vil komme til å bryte med Venstre på

- Litt på miljøpolitkken (Avhengig hvor mye Venstre krever)

- Innvandringspolitkken '

- Litt avgiftspolitikk

De kommer til å støtte dem i

- Skolepolitikken

- Skattepolitikken

- Bedre forholdene for bedriftene

- Før en mer liberal politikk med mer frihet

Hvis Venstre synes de fire sakene nevnt ovenfor er mindre viktig enn innvandringspolitikken og noen andre saker som de ikke får helt det de vil, er ikke Venstre et borgelig parti. Programmet deres tilsier at de skal være et borgelig parti, men i praksis bryr de seg ikke om de borgelige sakene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan du utdype det?

Her:

Det er ikke for å være "uborgelige" Venstre går ut med ett nei til Frp. Derimot er de VELDIG forskjellige på altfor mange viktige saker.

De er også VELDIG forskjellige fra Krf i altfor mange viktige saker, men det har ikke hindret dem der. Så det er ren dobbeltmoral.

Lenke til kommentar

Ganske teit av Venstre å ville sammarbeide så tett med KrF ja, er jo to HELT forskjellige partier på mange områder. Mulig Venstre ser KrF som et midre onde enn FrP pga. oppslutningen deres, de vet vel at så lenge KrF er såpass små, vil de ikke få gjennomslag for de mest ekstreme meningene sine. Mulig Venstre ville valgt FrP fremfor KrF, dersom KrF hadde rundt 30% og FrP bare 6-7% ..?

Lenke til kommentar

Vel vel, KrF og V har lang erfaring fra å sitte i regjering sammen. Begge partiene er pragmatiske og real-politiske i forhold til å kunne samarbeide og finne løsninger. Det er vel ikke akkurat det FrP er mest kjent for (dog med noen unntak). Det er også vesentlige forskjeller i det menneskesynet FrP representerer på den ene siden og det V og KrF representerer på den andre siden. Det betyr mye for V og KrF sine velgere og er grunnen til at V åpent sier heller Jens enn Jensen, og at KrF mener det samme uten å si det høyt.

Lenke til kommentar
Vel vel, KrF og V har lang erfaring fra å sitte i regjering sammen. Begge partiene er pragmatiske og real-politiske i forhold til å kunne samarbeide og finne løsninger. Det er vel ikke akkurat det FrP er mest kjent for (dog med noen unntak).

Dette er noe av det mest historieløse jeg har lest i hele dag. Du glemmer at Frp var den som holdt regjeringen Bondevik oppe og gående? De klarte helt fint å samarbeide med Frp så lenge Frp ble holdt utenfor.

Frp har vist seg å være svært pålitelige samarbeidspartnere.

Det er også vesentlige forskjeller i det menneskesynet FrP representerer på den ene siden og det V og KrF representerer på den andre siden.

Ja, forskjellen er at Krf er ekstrem-kollektivistisk, Venstre har tatt til orde for fascisme, mens Frp tar individets rettigheter mer på alvor. Svadaen om "menneskesyn" er direkte motbydelig og dobbeltmoralsk når det kommer ut av Sponheims munn, da Krfs menneskesyn ikke ligner grisen.

Lenke til kommentar

Er Venstre fascistiske? Du sa vel det samme om Høyre i en annen tråd? Kan du forklare oss hvorfor disse to partiene legger ann til fascisme? Har vansker for å se hva som gjør dem til mer fascister enn f.eks FrP. Det å i det hele tatt kalle et parti i dagens Storting fascister er vel ganske drøyt.

Lenke til kommentar

Venstre sto, sammen med Krf og Høyre, bak den såkalte "MP3-loven" som var skreddersydd til underholdningsindustriens ønsker. Frp var det eneste partiet til høyre for SV som øyeblikkelig og konsekvent tok avstand fra makkverket.

Venstre kan rett og slett ikke stoles på, tydeligvis. Og innvandringspolitikken deres er jo et sort hull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...