Gå til innhold

Rumenere (sigønere) og ekte romenere

Anbefalte innlegg

Vi trenger ikke å forby tigging. Vi trenger bare å forby tigging fra personer som ikke er norske statsborgere.

EØS regler er en effektiv stopper for slike ønsker. Men husk at det ikke er så mange år siden løsgjengerloven ble fjernet, på tide å sette den frem igjen? Vi må alle ikke glemme å takke partiet Høyre som foreslo denne åpningen av fri tigging.

Hvorfor skulle EØS reglene sette en stopper for at vi forbyr utenlandske tiggere?

Edit: Skjønner fremdeles ikke hva som er så forferdelig med tigging, når rumenerne gjør mye verre ting mens de er her.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow... Du gidder ikke å vurdere forslaget mitt, og du gidder ikke å snakke om annen "kriminalitet" enn tigging, selv om tigging er en vits i forhold til de kriminelle handlingene som begås av rumenere.

Noe sier meg at du er mer opptatt av å gjenninføre løsgjengerloven enn å bry deg med den faktiske problemstillingen.

Lenke til kommentar
Er nok av kriminelle rumenere i landet også. Landet har jo blitt en paradis for kriminelle østeuropere etter at EU ble utvidet østover. La oss begynne med visum igjen, er nå mitt ønske.

Oslo politidistrikt alene har siden 4. mai pågrepet 180 utenlendinger for vinningskriminalitet.

121 av disse er rumenske statsborgere. De fleste tilhører romfolket, og knyttes opp mot alle typer kriminalitet.

Det er hovedsaklig sigøynere når man snakker om kriminelle fra Romania virker det som. Er ikke like stor kultur for omreisende tigging, stjeling og prostitusjon blandt etniske Rumenere er mitt inntrykk. Sigøynere er også et problem i Romania.

Lenke til kommentar

De andre aktivitetene de driver med i Norge er allerede ulovlig, men de driver agressiv tigging og om du har sett så sitter mange av tiggerne med store sekker hvor de kan fungere som en base for tyvegods mens de også er på utkikk etter politiet. Fjern tiggingen og mange færre vil komme.

Lenke til kommentar
De andre aktivitetene de driver med i Norge er allerede ulovlig, men de driver agressiv tigging og om du har sett så sitter mange av tiggerne med store sekker hvor de kan fungere som en base for tyvegods mens de også er på utkikk etter politiet. Fjern tiggingen og mange færre vil komme.

Jeg går forbi sigøynertiggere daglig, og jeg har aldri lagt merke til disse store sekkene du prater om. Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar

Jeg går forbi sigøynertiggere daglig, og jeg har aldri lagt merke til disse store sekkene du prater om. Hvor har du dette fra?

Særlig på morgenen når de kommer i store bander for å spre seg rundt i byen pleier de å bære på store sekker som det henvises til.

Ellers er det jo nærmest nesten for godt til å være sant hvis politiet nå faktisk kommer til å jobbe med preventive tiltak slik det beskrives i denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/2009/07/27/nyheter...litiet/7380636/

Lenke til kommentar

Uttdrag fra avisartikkelen du linker til:

"Forsker Ada Engebrigtsen ved NOVA tror oppmerksomhet rundt rumenske statsborgere og romfolk skjerper mistenksomheten i befolkningen.

- Det kan ha en forebyggende effekt å være mistenksom, men utspillene er nok også med på å stigmatisere en folkegruppe som står laglig til for hogg, sier Ingebrigtsen til NTB.

Hun er bekymret for at kampen mot kriminelle nettverk og organiserte bander blir brukt som unnskyldning for å fjerne tiggere fra gatene.

- Det er viktig å huske at de som tigger i gatene ikke nødvendigvis er de samme som de som står bak kriminaliteten, selv om de kommer fra samme land, sier hun."

Det er vel kanskje litt tidlig å trekke de helt store konklusjonene. Men, jeg er enig i at utlendinger som tigger er et problem.

Derimot er jeg skeptisk til å gjenninføre løsgjengerloven, som endel virker overmåte kåte på å få tilbake. Det finnes flere måter å løse problemet på.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet må politiets uttalelser veie mye mer en forsker som sitter inne på sitt trygge kontor og synser generelt om slike ting. Har man litt fartstid i Oslo som vanlig borger feks. rundt i parker, har man garantert vært borti oppførselen til disse sigøynerne: De stjeler som ravner når de ser sitt snitt til det. De samme folkene som virker relativt uskyldige med tiggingen sin forsøker å stjele fra deg med én gang du er uoppmerksom. Dette er selvopplevd og jeg har vært veldig lite rundt i parkene i år. Når politiet kommer borti slike suitasjoner hele tiden kan man trygt ta deres ord på hva som faktisk skjer der ute. Dette er et problem som har eksplodert på svært kort tid og forskere vil i første omgang ha svært lite tilgang på slike data i forhold til det politiet har.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med løsgjenerloven?

Det må være lov å oppholde seg på gata, ja til og med sette seg ned i flere timer. Men den gnålingen og snyltingen som sigøynerene gjør skjemmer bybildet og gir negativ effekt for butikker og næringsdrivende. De er så pågående med tiggingen at jeg blir helt kvalm av det. For eksempel går de på rutebilstasjoner og andre steder der folk venter på transportmidler og er svært iherdige. Slik oppførsel bør ikke godtas mener jeg.

Lenke til kommentar
Jeg tar politiet på alvor, men det er uansett neppe slik at den kriminelle virksomheten til rumenerne vil forsvinne dersom de ikke får lov til å tigge mer.

Det spørs vel hva som veier tyngst for dem da. Er det verdt å komme til Norge for å drive med kriminalitet når "dagjobben" deres forsvinner? Det kan godt hende at så er tilfellet. Det man vet er at disse organiserte sigøynerbandene ikke fantes i Norge før løsgjengerloven forsvant. Men de få stakkarene som man virkelig kan se sliter, fantes der også når løsgjenger loven var i kraft.

Lenke til kommentar

Noen som husker hva som skjedde sommeren 2008?

Fattighuset deler ut mat de får som gave til fattige som trenger det. Tilreisende sigøynere oppdaget dette og forsynte seg grådig og solgte maten på gata utanfor. Fattighuset reagerte på misbruken og stengte fattighuset for tiggeturister. Da ropte mange sosialister opp og Fattighuset ble anmeldt for rasisme.

Fattighuset ga opp kampen. Han som anmeldte dem sier problemet kan løses ved å gi sigøynerne en lapp hvor det på deres språk står at de ikke skal videreselge maten. :roll:

Norske sosialisters naivitet har absolutt ingen grenser.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Derimot er jeg skeptisk til å gjenninføre løsgjengerloven, som endel virker overmåte kåte på å få tilbake. Det finnes flere måter å løse problemet på.

En liten liste takk!

Som jeg nevnte over, så kan man innføre ordninger slik at man må ha lisens og/eller eller være norsk statsborger for å kunne tigge.

Samtidig er det vel verdt å nevne at dette langt i fra bare er noe som har skjedd i Norge. Sigøynerne har kommet til mange europeiske land så og si samtidig.

Uansett hvordan man løser tiggeproblemet, er det antageligvis bare som å skrape på toppen av isfjellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...