Gå til innhold

Vistapartisjon tar snart 20GB - hvordan får jeg den mindre?

Anbefalte innlegg

Min vista x32-partisjon fyller nå hele 18,5GB, noe jeg synes er i overkant, da jeg i utgangspunktet hadde satt av 20GB til denne. Jeg har ikke veldig mye av programmer installert, programfiler-mappen tar opp 2GB..

Det er snakk om SP1 av Vista, venter litt med å oppgradere til SP2 før jeg får løst plassproblemet. Jeg oppgraderte fra SP0 til SP1 etter installasjon.

Det jeg har gjort av plassbesparende tiltak:

1. Mine dokumenter, desktop, etc ligger på en egen partisjon hvor jeg også da har musikk og filmer og det som tar opp plass.

2. Page file ligger også på den samme partisjonen med dokumentene.

3. Jeg har slettet alle unntatt siste restore punkt.

Hva jeg ser av "underlige" ting:

1. I mappen users fra c:\ så ligger det to mapper, en public, som inneholder rundt 70mb, og en med mitt brukernavn, som inneholder 3,9GB. Når jeg går inn på denne mappen så finner jeg kun et par mapper med ganske lite innhold, som Contacts, Roaming, desktop, etc, som totalt tar opp 4mb... Hvor er resten?

2. Størrelsen på partisjonen har gradvis økt, uten noen spesielt god grunn. Jeg har ikke veldig mange programmer installert, dette er en 12'1", så ingen spill eller slikt heller. Jeg har Office installert, det er det største programmet/ene, neste på listen er vel antivirus, Avast. That's it..

Vil noen hjelpe meg videre herfra? Jeg vil gjerne få fjernet fire-fem GB, slik at maskinen får litt mer headroom til aktivitet og slikt. Blir jo tungt å bære med seg maskinen med alle filene også. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat like stor partisjon til C: selv, så dette problemet er jeg kjent med :).

Start med å skru på "vis skjulte filer og mapper" i mappealternativene dine. Disse finner du om du åpner min datamaskin, oppsett, mappe og søkealternativer og vis.

Da får du opp de filene du ikke finner. Der inne kan det finnes mye rart,ikt. feks gamle installasjonsfiler, midlertidige nedlastinger osv osv. Så det kan ryddes her, men gjør det forsiktig. Anbefaler at du først tar de andre tipsene mine.

Tips ellers er å installere ccleaner, som enkelt renser opp i gamle filer, og kjøre diskopprydding på harddisken. Har du ikke renset dette før vil det være mye å fjerne :)

Det du også bør gjøre er å slå av systemgjenoppretting, dette kan ta opp så mye som 10-20% av harddisken din. Systemgjenoppretting finner du under kontrollpanel, system og vedlikehold, system, systembeskyttelse. Fjern haken på harddiskene.

I tillegg tipper jeg at du fortsatt har SP1-backupfilene lagt inn på maskinen, disse kan avinstalleres men jeg huske ikke helt hvordan.

EDIT: Installasjon av SP2 tar ca 3 ganger så mye plass som selve installasjonsfila, den pakker først ut, og så innstallerer osv.. trøblete om du har lite plass, vær forsiktig. Allikevel bør du få det gjennomført.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Her dukket det opp litt. Utrolig urutinert at jeg ikke skrudde på visning av skjulte filer og mapper...

MSN sharing folders tok opp 2GB, så der er litt av problemet, kjører ofte CC, men laster ned ny versjon nå, og kjører. Etterpå blir det defrag, og konsolidering av ledig plass, slik at jeg forhåpentligvis får installert SP2. Det hadde vært gunstig..

3GB ledig nå, det nærmer seg.. Plundrer videre og ser hva jeg finner ut av til slutt.

Lenke til kommentar

http://www.labnol.org/software/tutorials/f...unk-files/2641/

Det var veldig enkelt å fjerne install-filene til SP1:

There are no manual steps involved. Just open your Windows command prompt and type vsp1cln.exe (short for Vista SP1 Cleaner). It takes less than a minute to execute.

*vsp1cln.exe is added to your Windows Vista System folder after you install Vista SP1.

Dette fjernet omtrent 0,8GB, ikke verst, ikke verst.

Lenke til kommentar
MSN sharing folders er en stor synder ja, jeg har deaktivert det greiene for lenge siden..

Fikk du sett på systemgjenoppretting?

Ja, jeg skal skru det av, men ikke før jeg installerer SP2 og sjekker at det fungerer. Tenker det kan være greit å ha en liten backup av systemet før jeg går hardt til verks, men om det funker skrur jeg av systemgjenoppretting, og evt ser om jeg finner en sp2-cleaner a la den til SP1. Ingen vits å gå tilbake om det fungerer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...