Nygjerrig Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har lyst å bli medlem av Mensa når jeg blir stor Jeg lurer på om det finnes noen muligheter for å trena seg opp før IQ-testen? Har hørt at testen går ut på logikk, og det er vanskelig å trene opp akkurat dette. Men kanskje andre områder der jeg kan forbedre meg? Nå er jeg bare 15, så jeg har god tid på meg Tips? :!: Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du får starte med å ta testene på mensa.org, tipper jeg. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Om du ikke allerede visste det, så har ikke Mensa noen aldersgrense for medlemskap. Misforståelsen oppstår trolig grunnet 18-årsgrense på testen Mensa har lisens til å bruke. Det du må gjøre er å ta en IQ-test beregnet for din aldersgruppe og sende inn en kvalifiserende skår. Hva angår tips, har jeg lite å komme med. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hvis du vil inn i mensa er det beste tipset å gjøre mange slike IQ-tester. Oppgavene er vil i lengden begynne å repetere seg selv og det gir en stor fordel. Men bruk heller tiden på noe annet. Er fullstendig bortkastet å være medlem av Mensa etter min mening. Bruk heller tiden på å lese vitenskap og publiser noe fornuftig enn å være med i en jappete gjeng som det der. Ikke spesielt vanskelig å bli medlem om man vil heller. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Mitt inntrykk av Mensa er at det bare er ein klubb for folk som er veldig høge på pæra. Nokon av dei ser ut til å tru at den lille IQ-testen betyr at dei er betre enn andre. I alle høve fekk eg det inntrykket då eg var inne på forumet deira. Dessutan stolar eg ikkje på IQ-testar. Aldri tatt ein sjølv, men eg kan ikkje sjå korleis ein skal kunne teste ut kor godt utvikla alle dei forskjellige eigenskapane i hjernen din er, for så å gje ein poengsum. Eg har ingen tru på det. Forresten seier du, trådstartar at du vil øve deg opp til IQ-testen. Etter kva eg har høyrt, er det ikkje berre snakk om å øve. I tilfelle kvar folk har øvd veldig mykje, skal visst nok det vere vanskeleg å få ein poengsum på 5 poeng meir enn på den ein tok før ein byrja å øve. I "ekstreme" tilfelle litt meir enn 5. Eg veit ikkje heilt om eg skal tru på det, men om det er sant, er det ikkje berre å øve. Endret 24. juni 2009 av Sigur ur Nor lendingurinn Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 vel, vel, vel.. Av det jeg har sett av IQ-tester er det veldig mange like trekk som går igjen. Tok akkurat onlinetesten deres og den påstår 125, 95.2 percentile. Dette er vel dog ikke bra nok for mensa, men hvis jeg hadde orket å gjøre mange IQ-oppgaver (derav kjøper bøkene til disse i mensa, slik at de kan tjene penger ...) skulle jeg nok ikke slitt meg ut for å komme inn. På den andre siden er jeg ikke interessert i å bruke tid og krefter på å bli medlem av et nytteløst organ. "åh, han er med i Mensa, da er han nok smart" Vel, han er i så fall flink til å løse mensa-oppgaver, som selvsagt står uten noen som helst nytte. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 hadde vært interessant med et medlemskap ja, men for å legge til noe til setningen til kloffsk: "åh, han er med i Mensa, da er han nok smart. men er han brukendes til noe?" Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Mitt inntrykk av Mensa er at det bare er ein klubb for folk som er veldig høge på pæra. Nokon av dei ser ut til å tru at den lille IQ-testen betyr at dei er betre enn andre. Det som er utrolig morsomt er å hevde det til noen av dem. Det øyeblikkelige svaret er at kun de som ikke er smarte nok til å komme inn sier slikt. Lenke til kommentar
Nygjerrig Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg for min del har ikke lyst å være medlem av noe sånt bare for å vise at jeg er smart eller noe sånt, men fordi jeg tror det hadde vært kjekt og lærerikt :!: Men det kan jo være at noen av de folka er litt overlegne... Jaja, sånn har ikke jeg tenkt å bli! Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 As if, eneste grunnen til at noen vil inn i mensa er status. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Densa Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du kan ikke trene IQ i voksen alder. du kan vende deg til oppgavene, men etter du har blitt vandt med testformatet er det lite du kan gjøre. Du kunne forøvrig ha jobbet mye med logiske oppgaver\matematikk og annen intellektuell stimuli siden du var knøttliten, det ville ha hjulpet deg med å konservere hjerneceller! Til dere som sier de i Mensa er høye på pæra: De fleste av de er ikke det. Det er en kjent sak at høy IQ kan gå på bekostning av sosial intelligens, Mensa er kun ment som et møtested for "likesinnede". Åja, og for å ta over verden selvfølgelig. Neida, men helt seriøst, har du noengang snakket med noen som er sykt dumme? (hvis du ikke har det holder jeg det for svært sannsynlig at du selv er dum, da kan du tenke på de gangene du har snakket med noen SYKT smarte noen)? Gøy å føre en samtale da? Sånn føler de det konstant, greit å ha et sted du kan chille med folk på din egen bølgelengde. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Du kan ikke trene IQ i voksen alder. du kan vende deg til oppgavene, men etter du har blitt vandt med testformatet er det lite du kan gjøre. Du kunne forøvrig ha jobbet mye med logiske oppgaver\matematikk og annen intellektuell stimuli siden du var knøttliten, det ville ha hjulpet deg med å konservere hjerneceller! Til dere som sier de i Mensa er høye på pæra: De fleste av de er ikke det. Det er en kjent sak at høy IQ kan gå på bekostning av sosial intelligens, Mensa er kun ment som et møtested for "likesinnede". Åja, og for å ta over verden selvfølgelig. Neida, men helt seriøst, har du noengang snakket med noen som er sykt dumme? (hvis du ikke har det holder jeg det for svært sannsynlig at du selv er dum, da kan du tenke på de gangene du har snakket med noen SYKT smarte noen)? Gøy å føre en samtale da? Sånn føler de det konstant, greit å ha et sted du kan chille med folk på din egen bølgelengde. Om de som er med i Mensa er høye på pæra, har jeg ikke noe forhold til. Men at det er en spesiell undergruppe av de med høy IQ som er med, er jeg ikke i tvil om. De aller fleste med høy IQ er ikke med i Mensa! Hvem det er gøy å ha en samtale med tror jeg er særdeles uavhengig av IQ. Mange "dumme" mennesker er utrolig trivlige, mens mange "smarte" er svært kjedelige - og motsatt. Mulig jeg sier dette fordi jeg selv har en IQ på 70-tallet (har aldri tatt en test). I så fall må dere smarte ha meg unnskyldt... Edit: Trykkleif Endret 24. juni 2009 av jultomten Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Neida, men helt seriøst, har du noengang snakket med noen som er sykt dumme? (hvis du ikke har det holder jeg det for svært sannsynlig at du selv er dum, da kan du tenke på de gangene du har snakket med noen SYKT smarte noen)? Gøy å føre en samtale da? Sånn føler de det konstant, greit å ha et sted du kan chille med folk på din egen bølgelengde. Det er da fullt mulig for en mann med IQ på 100 og kunne ha like stor kjennskap til et konversasjonstema som en mann med IQ på 150, og dermed også kunne diskutere på lik bølgelengde. Jeg ser virkelig ikke hvordan IQ definerer hvordan samtalen føles. Det går vel stort sett på hva man diskuterer og det kan da hende at en mann med IQ på 150 vil føle seg som den "dumme" i en gruppesamtale der de andre generelt har større kjennskap til temaet det diskuteres. EDIT: Det skal nevnes at jeg ser poenget du prøver å få frem, men det betyr ikke at de har en lavere IQ enn deg, fordi de opptrer som "dumme" når du prater med disse. Det kan bare bety at hvis samtalen f.eks går på politikk at de ikke har noen som helst form for interesse når det kommer til politikk/samfunnet. Endret 24. juni 2009 av Wisbatov Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du kan ikke trene IQ i voksen alder. Hjernen er dynamisk, så, jo, det er er fullt mulig. ____________ Mensa-folk har litt lett for å bli stemplet som særinger, og hvis trådstarter ikke har noen spesiell intensjon annet enn å være medlem, ville jeg ha droppet det. Men det betyr ikke at IQ-tester ikke er lærerikt. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du har så mange smilies så jeg tror ikke du klarer å komme inn :D:D:D:D:D!!! Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Virker som om mensa i utgangspunktet skal vaere en ansamling av smarte folk som sammen skal loese 'verdensproblemer', men at det har blitt til gutteklubben grei der alle sitter og loeser puzzles. Lenke til kommentar
Nygjerrig Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Du har så mange smilies så jeg tror ikke du klarer å komme inn :D:D:D:D:D!!! Sorry for smileyene! :!: Er så vant til å bruke de, ellers sier folk jeg er sur hele tiden Skal slutte med det. Ser du hvor surt det ser ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå