Gå til innhold

Kommentar: Nett-PC-er skuffer kundene

Anbefalte innlegg

Newton:

Jeg regner med at Apple har tatt til seg kundekritikken og lagt press på plateselskapene ja. Men Apple var da langt i fra først ute med å fjerne DRM fra sine musikkspor.

Og nei, man kan vel fortsatt ikke bruke musikkspor kjøpt fra Apple på andre enheter enn iPod ol. med mindre man hacker den ;). Ellers vet jeg ikke hvem som har forvekslet DRM med Apple sine egne sperringer?

Hvilke kjente, _lovlige_ nettbutikker solgte DRM-fri musikk for nedlasting fra ett eller flere av de 5 store plateselskapene før våren 2007?

Hvilke begrensninger mener du det er på å spille av en standard 256kbps AAC-fil som man har kjøpt fra iTunes Store på andre enheter? Tror du roter fælt nå.

EDIT:

I beste fall synes jeg de som "bør ha kunnskapen" i slike tråder som dette utrykker seg særdeles mangelfult for å styrke en vinkel av saken. En stor uting... som man beste fall kun forventer fra trygdekontoret ol.

Huh? Var det et forsøk på selvkritikk fra deg, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ingen med vettet i behold kan komme å si at microsoft har endret stil.

Det der er vel bare siste variant av noe dem drev på med på pc-fronten i lengre tid, hvor dem fikk betalt for pcer solgt selv om salget ikke inkluderte windows...

Eller at dem drev å truet med at om det ble solgt pcer med annet os preinstallert så ville produsent miste muligheten til oem salg av windows...

Lenke til kommentar

Hmmm....jeg ikke så teknisk som kanskje mang av dere er.

Jeg skulle kjøpe meg en nettpc til bruk i farta med internett og mail.

Dro til Lefdal og spurte meg litt rundt og et av spørsmålene mine var om det kunne gå å kjøre photoshop elements på en atom 1,6 gHz Atom prossesor.

Svaret jeg fikk at det var bare og glemme....

Jeg er nå en stolt eier av en Compaq Mini 735 og jeg skal si dere at Photoshop Elements 6.0 funker helt greit på denne.

Bruker dog denne pcen som PC nr 2, men er absolutt kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar

tok en kjapp kikk på komplett.no nå, og på bærbare pcer under 11" fant jeg kun denne Lenovoen (overraskende nok) som -ikke- leveres med XP.. Utrolig skuffende.

Edit: Og det er den eneste maskina som koster mindre enn 2500 kr.. og leveres med mer minne enn samtlige :)

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar

Synes denne i utvidet info var best jeg.

OS Medfølger SUSE Linux Enterprise Desktop 10

Microsoft Office Ready Inkluderer et forinstallert bilde av utsøkte 2007 Microsoft Office-suiter. Kjøp Medialess License Kit (MLK) for å aktivere programvaren.

Ikke rart folk får feil forventninger med slike spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Vi er altså enige om at siden store deler av OS X er åpen kildekode, med Apple som vital bidragsyter i flere viktige OSS-prosjekt, og siden OS X har svært omfattende støtte for uavhengige standarder, så er det faktisk langt mindre lukket og proprietært enn Microsoft Windows.

Deler av Mac OS er basert på åpen kildekode, men det hjelper lite når resten er DRM-infisert, proprietært Apple-kode.

Bullshit. De putter f.eks ikke DRM på musikken de selger gjennom iTunes Store.

De gjør alt de kan for å låse folk til seg. Men så har de fått smekk på lanken og måtte endre på visse ting. Men se bare på iPhone, så ser du Apple-fascismen i full utbredelse.

Lenke til kommentar

netbooks er bare et sammensurium av gammel teknologi i ny innpakning. Ja visst er det et leketøy.

Og grunnen til at de bruker Windows XP til i skjermer for å vise neste holdeplass er fordi det er kjapt å sette opp, programmere og tilpasse. Husk dette er folk som tjener store penger og bruker minimalt med tid på selve jobben. Disse personene driter en lang marsj i hva som er mest optimalt så lenge det fungerer. Et trist faktum.

Reklameskjermene på bussene her jeg bor kjører også Windows XP, og her om dagen viste de bare en BIOS skjerm som hadde hengt seg.

Framskritt og framskritt fru blom!

Lenke til kommentar
netbooks er bare et sammensurium av gammel teknologi i ny innpakning. Ja visst er det et leketøy.

Og grunnen til at de bruker Windows XP til i skjermer for å vise neste holdeplass er fordi det er kjapt å sette opp, programmere og tilpasse. Husk dette er folk som tjener store penger og bruker minimalt med tid på selve jobben. Disse personene driter en lang marsj i hva som er mest optimalt så lenge det fungerer. Et trist faktum.

Reklameskjermene på bussene her jeg bor kjører også Windows XP, og her om dagen viste de bare en BIOS skjerm som hadde hengt seg.

Framskritt og framskritt fru blom!

Om det var bios skjermen som hadde hengt seg så har vel det lite og ingenting og gjøre med XP dude ;) Da er det hardware feil!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Minner om retningslinjene, punkt 1.

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende: Flaming og andre former for personangrep er forbudt
.

En post slettet.

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror ikke dette er så veldig teknisk, jeg.

Folk er skuffet over størrelsen på skjermen og tastaturet. (Ikke større enn maskinen...)

For de som har tenkt over dette, og skal ha den til "vanlig nettbruk", fungerer det stort sett greit.

Lenke til kommentar

Morro, jeg er til dels enig med deg. Mange tror at å bruke en 10" skjerm en full skoledag går fint, og at å skrive på et mikroskopisk tastatur er helt greit. Det er det ikke.

Men likevel, jeg vet av erfaring at svært mange som kjøper/returnerer nett-PCer er misfornøyd med ytelsen i maskina. F.eks. funker WoW dårlig for guttungen, bilderedigering går sirupstreigt om man er vant med (og forventer) ytelsen fra en fullstørrelse laptop eller stasjonær PC, og det å bruke mange programmer samtidig kan fort bli en utrolig kjip smørje som knapt beveger seg fremover.

Jeg føler at media, sånn som hw.no og PCworld (gjerne gjennom kanaler som vg.no og db.no), har en stor del av skylden, da artikkelforfattere hauser opp maskina uten å ta "vanlige folks" behov med i beregningen.

Det er også viktig at utsalgsstedene er flinke til å opplyse om hva en netbook kan brukes til, og hva den ikke kan brukes til. Og da er det bedre å være litt i overkant krass mot ytelsen på maskinen enn å satse på at "jaja, du får helt sikkert spilt Crysis på denne om du firer litt på grafikkravene".. Da er man garantert å få en misfornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Helt greit, med "ikke så veldig teknisk" var jeg forberedt på å være uenig med f. eks "Dell2405|P6T6x58|XeonW3520|12GB|GTX285|X25M 1x80G1+2x160G2@R0|4,5TB|Mist1kW|CosmosS|G15"
Her tar du igjen feil, jeg har helt spesifike krav til en netbook, som ikke er i tråd med hva du hentyder.

Forsøk å komme med noen konkret i stedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At noen med kilowatt-pc kan ha "spesifikke krav" til en nett-pc som den ikke kan innfri tviler jeg ikke på. Den diskusjonen er ikke interressant for min del (ellers takk Theo343), jeg er fullstendig klar over at nett-pc ikke dekker alle krav.

Mange kan ha nytte av en liten maskin som akkurat klarer en nettleser, det var konkret det jeg ville si.

Disse brukerne er nok underrepresentert på disse sidene, men kan sikkert utgjøre et marked for nett-pc, når maskinene selges til noen med realistiske forventninger, som cmyrland sier.

Lenke til kommentar

Totalt usaklig å mene at fordi man har en sterk desktop hjemme så forstår man seg ikke på hvordan en netbook bør være. Himmlande så imponerende diskusjonsnivå.

Netbooks har hele tiden utviklet seg mot det Simen1 og jeg har stått fast på hele veien, og i løpet av dette året vil det være ganske så tett opptil det vi har sett for oss helt fra starten av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...