Gå til innhold

hvordan få kun den eksterne blitsen til å gå av?

Anbefalte innlegg

Hva slags avstander og ISO snakker vi om her egentlig ? Jeg har tatt flere tusen bilder med 4xSB-900 og trigging fra kameraet inkl nærbilder av øynene til ett par stykker, og eneste synlig lyset er reflekser fra de 2 softboksene jeg bruker. ISO 200, 1/60 F5,6 - F13 sånn ca.

Mulig jeg er dum nå, men poenget med veldig høy ISO når man har 1 eller flere blitser og kamera så nære at man får ekstra lys fra den innebygde blitsen er ?

Poenget med høy ISO når man bruker blits er jo typisk å forsøke å fange litt av de naturlige lyset også - jeg bruker f.eks ofte iso 800 i kombinasjon med blits selv på relativt korte avstander. Som du ser i bildet jeg la ut som eksempel (eller er det for lite til å se?), så kan du i pupillen se et bittelite catchlight fra den interne commanderen (i det svarte i pupillen - catchlight fra slaveblitsen er på irisen), selv ved iso 200 og f/13. Avstanden er her mindre enn 50cm, uten at jeg vet helt nøyaktig, men commanderen har da ikke påvirket eksponeringen med annet enn svakt catchlight.

Jeg husker vi hadde én nybegynner her inne, som jeg hadde et svare strev med å overbevise om at commanderen i normaltilfeller ikke påvirker, fordi han gjorde alle testbildene sine på en hvit kopp, med stor blenderåpning og ved nærgrensen. Han gjemte slaven under bordet, og fikk da en fint opplyst kopp vha. commanderen satt til "--"

Om du bruker SB-8/900, kan man tilte blitsen oppover for å ungå dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...