Gå til innhold

Bildet mitt ønskes brukt i bok. Hva skal en gjøre?

Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Hei. Det har seg sånn at jeg lastet opp et wallpaper på nettstedet InterfaceLIFT.com for en ukes tid siden og få dager etterpå kom det gjennom nåløyet. Nå har det seg allerede sånn at jeg "solgte" det gratis fra da av at jeg lastet det opp. Men det gjør ikke noe. Dette bildet hadde jeg uansett ikke tenkt å tjene noe penger på og synes bare det er morsomt at mange pynter pc-skjermen sin med det.

Men nå har det seg altså slik at jeg har fått en mail fra en som tydeligvis ønsker en større versjon, ettersom han skriver en bok som han vil ha bildet i.

Bildet

Hi,

I absolutely love this image it really is fantastic. I'm currently writing a book that's based in Norway and would love a copy of this in 2560x 1600 size? I don't know if this is possible but if it is I'd be extremely grateful.

Good luck with the photography, you clearly have a lot of talent!!

All the best,

Alastair

Siden jeg allerede har lastet opp bildet der, kan jeg ikke akkurat kreve penger for det, men synes ikke noe særlig om at andre skal tjene på det. Men på en annen side ønsker jeg jo litt gratis PR, så ved å få bildet og navnet mitt i boken, kan det jo være spennende.

Så jeg er litt usikker på om jeg skal sende han bildet, mot at han refererer til fotografen, eller om jeg bare skal drite i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor kan du ikkje ta betalt for bildet i betre oppløysning?

Kan ein ikkje sjå på den versjonen som du lasta opp som eit demo eller thumbnail av det orginale bildet?

Uansett så må du her velge om du vil prøve å tjene litt pengar på bildet og risikere at forfatteren går for eit anna bilde istadenfor, eller om du skal gi det vekk mot gratis PR og namnet ditt på trykk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Åkei. Da ser jeg på det fra et litt annet perspektiv selv :)

Men hvor mye kan det være rimelig å forlange egentlig? En tusenlapp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg har tatt det ene bildet som han ønsker å bruke ja. Lastet det opp som wallpaper på et nettsted og nå har denne forfatteren tatt kontakt og spør om større oppløsning, fordi han ønsker å bruke det i en bok.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt det ene bildet som han ønsker å bruke ja. Lastet det opp som wallpaper på et nettsted og nå har denne forfatteren tatt kontakt og spør om større oppløsning, fordi han ønsker å bruke det i en bok.

Ah, linken din sendte meg til alle de flotte bildene så jeg begynte å lure på om du hadde tatt alle. Men nå funka det. Siden det er ditt bilde, så syns jeg du burde ta deg betalt uansett oppløsning. Det er jo tross alt ditt arbeid som han vil rive inn i en bok. Du kan jo eventuelt sende mail tilbake og si at mot betaling, så skal det gå greit. Å gi det vekk i løse lufta vil jo være litt rart, syns jeg.

Eller, så kan du spør om du kan få en kopi av boka sendt gratis hjem til deg. Jeg ville ihvertfall hatt lyst til å se boka!

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Når engelsken ikke er helt på topp, så kan en del informasjon i betingelsene misforståes :blush:

Men jeg blir stadig klokere etter hvert her, så takker for svar =)

Lenke til kommentar
Å gå etter de norske frilanssatsene er vel litt snodig siden Norge har ett av de høyeste lønnsnivåene i verden, og så godt som ingen betaler dem i Norge engang.. :)

Jeg ELSKER hvordan ALLE referer til frilanssatsene uansett hvordan bilde skal brukes, og hva det er bilde av =D

Tviler på at han har så veldig mye budsjett, så tviler egnetlig på at du får en tusenlapp, men det er lov å prøv ja =)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-77do0b

Liten oppdatering:

Det er lenge siden jeg svarte vedkommende med at jeg muligens ønsket en liten profitt for bruk av bildet i boken, samt navnet mitt i boka. Jeg nevnte også at jeg var svært villig til å diskutere honoraret. Men da jeg ikke har hørt noe i ettertid, mistenker jeg at han egentlig bare ville ha en printbar fil til eget bruk, så han smørte litt tykt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...